Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65956 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #135 skrivet: maj 06, 2017, 07:35:28 »
Hej Lasse.


Jag tänker göra det innan sommar efter den 15 juni då har vi flyttat klart i villa med garage, kan regna utan behöva bry mig om.


Röd inredning i din Merca får en att öppna ögon, snygg är det. 8)


He-he, jag får spara 200:- med ölen då jag inte dricker alkoholiserad drycker, min pappa gjorde det och när man såg resultat ville jag inte börja med det. (jag vet, jag är en dålig Fransman) ;)


Vip nr kom jag inte ihåg men reg nr: XJP 488


Fungerar produkten på mattor, bältet, plast inredning?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #136 skrivet: maj 06, 2017, 13:46:34 »
Aha, ja - det är nog ganska vettigt att avstå alkoholhaltiga drycker. :)


Din X5 är Safirsvart med interiör färgkod "Hellbeige 2" LCHC och VIN LU56778 om du själv vill söka på www.realoem.com t ex efter reservdelsnummer.


Här är färgkartan som Furniture Clinic har stöd för:

https://www.furnitureclinic.co.uk/Colour_Chart?BMW


Jag hittar inte hellbeige 2 där, men man kan nog höra med dem om de kan ta fram den nyansen.

I min 740iL har jag Champagne och till min 540 funderar jag på Venetian beige eller möjligen ännu ljusare. Det gulaktiga i Venetian beige vet jag gör sig bra mot safirsvart som min 540 också är. Egentligen hade jag velat ha solidsvart (ej metallic), så det blir ännu svartare. Antingen BMWs Schwarz 2 (668) eller Mercedes-Benz schwarz 040.

Här är deras Mercedes-färger; min SL55 har "Red berry" som interiör. Ursäkta förresten att jag drog in Mercedes här, detta är ju ett BMW-forum.

https://www.furnitureclinic.co.uk/Colour_Chart?Mercedes

*******

Rengöringsmedlet fungerar klockrent på läder, plast, bälten, men jag tror inte så bra på mattor. Där tror jag man får köra någon form av mattvätt med våtdammsugare för att verkligen få rent, och möjligen bättringsfärga med någon form av sprayfärg för att få perfekt resultat.



Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #137 skrivet: maj 07, 2017, 19:05:22 »
Vad skulle man göra utan dig och dina undersökningar, det får man tacka för. 8)
Allting med X5 får vänta lite, är mycket upptagen med lägenhet, nu är jag klart med renovering, utannonserad på hemnet till försäljning, packa kartonger, köpet av villa, sedan flyttningen med allt det innebär, mycket att göra just nu.
Men klart att jag ska testa produkter. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #138 skrivet: maj 07, 2017, 23:45:38 »
Jag ska beställa från Furniture Clinic i morgon. Jag kan fråga om de kan få fram Hell beige 2 som bättringsfärg om du vill?

Det är enormt enkelt, tvätta först med Interior Clean, sedan dutta i sprickorna med en tops eller en liten svamp (som följer med).


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #139 skrivet: maj 08, 2017, 08:38:59 »
Om du vill om det inte är för mycket besvär. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #140 skrivet: maj 10, 2017, 21:14:29 »
Jag fick svar från Duncan Ashurst på The Furniture Clinic i UK

https://www.furnitureclinic.co.uk/


Hi Lars.

You can order that kit in that colour directly from the website ... https://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Colourant_Kit;  where is asked you to select colour, type BMW Venetian beige, and select semi matt as your finish.

With regards to the Mercedes, the process and products will be the same ... we do have that colour on file. However, unfortunately we do not have hellbiege2 on filer for BMW, but we do offer a colour colour matching service. In order to match the colour for you we would need sample of the leather. Usually with cars a small sample can be taken from under one of the seats, or anywhere else that there is a bit of overhang. Alternatively, if anything is removable such as a headrest or ashtray cover you are welcome to post that in and we will return it with the kit.

Please be aware that there an additional £10.00 fee for the colour matching service.

Kind Regards
Duncan Ashurst
Senior Sales Advisor

Furniture Clinic, Unit 10 Hobson Industrial Estate, Burnopfield, Newcastle Upon Tyne, NE16 6EA
Tel: 0844 879 3691

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #141 skrivet: juni 10, 2017, 19:52:08 »
Jag har inte börjat med lädret ännu, men beställt färgen: BMW Venetian beige. (se bild)

Idag har vi fixat avgassystemet.

Två nya rostfria kattar med metallisk kärna svetsades på plats och två nya lambdasensorer fick jag på plats.

På köpet fick jag en svetsloppa som letade sig in i mitt öra. Hehe, det brände till lite, tror inte jag har några öronhår i det örat. :)



Ny slutdämpare, ny bakre kofångare och nya ändrör fick den också idag.


Förra året var den på gränsen att gå igenom besiktningen, och jag hoppas att nya kattar gör avgasvärdena bra. Vill att den ska vara ren :)

Trevlig kväll till alla !

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #142 skrivet: juni 10, 2017, 20:41:59 »
Jädrar vad snyggt med rören på 540in, kan tänka mig att V8an låter sagolikt ur dessa.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #143 skrivet: juni 10, 2017, 22:31:22 »
Tack Fredrik. Den är ju nästan en relik snart med sina 20 år (byggd september 97), men den har varit så bra de nio år jag har haft den så jag vill gärna behålla den några år till.

Jag tycker faktiskt också att rören blev bra, bättre än jag vågat hoppas på.

De här bilarna är gamla och vissa delar börjar bli billiga pga brist på efterfrågan helt enkelt. Vilket gjorde att avgassystemet blev vettigt ekonomiskt och kattar ska man ju ändå ha? Det är Supersport slutdämpare med fyra 90mm slutrör. Jag hade nog hellre köpt 70mm rör som M5 E39 har, men de hade utgått. 90mm funkar faktiskt, blev bättre än jag trodde.

BMWs katalaysatorer är så dyra så man ramlar nästan omkull, men eftersom avgasvärdena var på gränsen senast så valde jag nya rostfria kattar. 900 kr styck. Hoppas den går igenom avgastesterna med marginal nu, inte bara på gränsen. Den som lever får se. :)

Dessa är det: Magnaflow 91005M, rostfria höljen med metallisk kärna, 2.25 tum (57-58mm)
https://www.magnaflow.com/products?partNumber=91005m&searchTerm=91005m

Jag har inget ljudklipp av min bil, men det är exakt samma system och bil som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=ngIkMQMyi6s

Det låter mer än original, men är tyst när man kör normalt. Ibland är det kul att låta V8:an höras, så därför funderar jag på klaffar;: en elektriskt öppningsbar ventil som man svetsar dit på mellanröret under bilen, och som kan öppnas inifrån bilen när man vilt att den ska låta lite mer. Här är ett klipp på hur det låter med öppna klaffar. Just nu låter min bil nästan så mycket, eftersom vi öppnade ett litet hål under för att testa.

Det är för mycket ljud till vardags, i 98% av fallen vill jag ha den tyst, men ibland är det kul att kunna låta den höras.

https://www.youtube.com/watch?v=bsxYXmtLEEU


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #144 skrivet: juni 12, 2017, 05:52:10 »
Jätte snygg är din 540 Lasse! 8)
Kan tänka mig att den låter gott när du trycka till. ;)
Det verkar som att E39 modellen kan hålla länge om man ta hand om den, tyvärr är det inte alla som gör det. :(

Vad det gäller att spraya färg, demonterade du alla delar innan lackering eller tejpa runt om?
Jag hoppas att snart får tid och grå det på min X5, den är vid behov, kan tänka mig att förra ägare inte brydde sig om vad han hade mellan händerna. :(
Nu har jag köpt en villa med garage med plats för 2 bilar därmed gott om plats för att göra det som behöver med bilen men först har jag en del att göra med huset vilket är just nu viktigare. ;)






Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #145 skrivet: juni 12, 2017, 17:40:04 »
Tack Alain. Bara en gammal bil, som sagt.


Jag har lackat om 8 bilar genom åren om jag minns rätt, d.v.s jag har kompisar som har lackverkstad och har fått låna nycklar så att jag kunnat åka ner på kvällar och helger när jag inte är i vägen för deras arbete, och plockat ner bilarna före lack, blästra och göra klart för grund / lack.

Man kan säga att ju mer man kan plocka bort, desto bättre blir lackeringen. Dörrar t ex blir snyggare, blankare i lacken om de kan lackas liggande, så att färgen flyter ut bättre.

Jag brukar ta bort främre och bakre stötfångaren, motorhuv, baklucka, alla dörrar och lister. Alla strålkastare, blinkers etc.

Efter lack är det lite pyssel att få ihop det igen, men det spar mycket pengar att göra det själv eftersom det är tidsödande och därför dyrt att låta andra göra. När man sätter ihop bilen igen så är det så otroligt värt det - den blir ju så otroligt fin, snyggare än från fabrik. Och eftersom man sätter ihop den så passar man ju på att torka rent överallt, så det brukar bli en ganska skön känsla av att allt är fräscht.

Låter trevligt med villa och dubbelgarage. Det är det sämsta med mitt hus - endast ett singelgarage. Ganska trångt också.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #146 skrivet: juli 09, 2017, 17:49:45 »
Här går det långsamt, förkyld som en murvel de senaste två veckorna. Men idag bytte jag olja plus filter, fick dit PDC:er där de ska sitta och fick det nya avgassystemet tätt. Det var en liten läcka i en svetsfog tidigare, och det bullrade för mycket om den tyckte jag. Måste av med bromsskivorna bak för att kunna spänna handbromsen innan den ska besiktigas om någon vecka.

Senast bytte jag olja för 1000 mil sedan, men oljan och filtret var ganska smutsiga redan, och olja är betydligt billigare än metall, så jag byter gärna ganska ofta.


Jag köper olja från Tyskland; www.levoil.de. Jag köpte denna; en Aral 0w-40 högsta klassningen helsyntet, 20 liter för 99 Euro plus 20 Euro frakt. Det blir 57 kr/liter inklusive frakt hem till dörren, när motsvarande olja kostar kring 270 kr/litern på de vanliga ställena i Sverige.


Finns det något liknande i Sverige, som säljer olja till vettiga priser?

http://www.levoil.de/Aral-SuperTronic-0W-40-Motoroel-20-Liter

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #147 skrivet: juli 17, 2017, 00:55:21 »
Det går lite trögt för mig, har inte riktigt flyt just nu.

Jag fick en stenhård tennisboll rakt i ögat (en serve), så jag ska operera ögat i morgon (näthinnan har lossnat, så jag ser inte så mycket på vänster öga / suddigt och en fjärdedel av synfältet är borta / mörkt)

Men det blir nog bra. Man kan ju ha ett sådant där öga som Terminator har? Eller lapp för ögat, träben och en papegoja på axeln, som piraterna? :D

Ohoj där, Kapten krok! :)

Jag har börjat med inredningen i måndags förra veckan, men hade lite oflyt - färgen/etiketten har tydligen förväxlats, så jag fick en ganska mörk beige i stället för den mycket ljusa beige (Venetian beige) med ett svagt gult stick som jag hade beställt.

Resultatet är i varje fall väldigt bra (om man bortser från fel nyans) Den inredningen som har sett ledsen ut i mitt förråd ett år, blev alldeles tokren (och såg nästan som ny ut - fast svart) med de produkter som kom i paketet (leather prep och leather clean).

Jag har svampat på färgen efter grundlig tvätt av lädret. Man håller svampen mot flasköppningen så man får i färg i svampen och sedan "duttar" man på färgen. Jag väntar just nu på att få färgprov, så att det ska bli rätt beige den här gången. När den kommer så blir inredningen mycket ljus, och efter den ljusare färgen så lägger man på en ytfinish, en "sealer" som skyddar och ger en halvmatt yta.

Kolla på bilden: maskeringstejpen som ligger framför stolen är ungefär venetian beige, så det är rätt stor skillnad mot vad jag fick.

Å andra sidan är företaget som jag köpte ifrån mycket vänliga och proffsiga. Det var nog bara någon form av otur, ett misstag. Jag återkommer med färdigt resultat och bilder, men förmodligen måsta jag hålla mig lugn, sängliggande ett par veckor nu.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #148 skrivet: juli 17, 2017, 09:01:35 »
Usch då, ja håll dig stilla så ögat hinner repa sig. Inget kul med nedsatt syn. Hoppas det går bra med operationen!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #149 skrivet: juli 17, 2017, 09:55:54 »
Aj-aj-aj! Inte kul när det händer sånt med ögonen. :(
Hoppas att du får lika bra syn efter operationen.
Skulle vilja se kapten krok spela tennis. :)
Stor skillnad mellan färgen du fick och den du ville, får du ersättningsfärg från din leverantör utan extra kostnad?
Är brun färg originalfärg?
Snygg blev det med ljusare, kan tänka mig att du blir nöjd med rätt färg när det är klart, längta att se det klart när stolar sitter i bilen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners