Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BROR blogg  (läst 32130 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #75 skrivet: juli 29, 2015, 14:24:41 »
Jaha, ja, ett tag sedan sist, kikar in då och då på forumet men det har inte varit så mycket att skriva om, men lite kan jag väl ta.
Bytt bakre nedre kulled på vänster sida som jag nämnde i våras under en regnig dag på semestern, det ju inte gick jobba utomhus på nybygget, det är väl i stort det som gjorts på vagnen som för närvarande sköter sig bra (ta i trä kanske man ska säga)  ;)
Bygget har nu det mesta klart på utsidan, takrännor å rör, grundmålat en del (f..n va jag hatar att måla), köpte en sån där lågtrycks spruta för att slippa kladda med pensel under tak bl.a. (rinner gärna utmed armarna med tunn grundfärg), funkade klockrent så den kommer att användas inomhus senare  :)
Innergolvet är lagt samt en lucka till nya vinden är tillverkad så nu är det mest inomhusjobb kvar som tur är då det regnar och har regnat kopiöst denna sommar.
På tal om regn, gräset växer så in i h..vete  :o så det har blivit en hel del motion bakom gräsklipparen, det kanske är nyttigt med motion  ???
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #76 skrivet: juli 29, 2015, 14:35:49 »
Noterade att det saknas en del bilder i detta ämne å det ser inte bra ut, ska försöka hitta originalen å peta in dom i Photobucket istället, verkar som det städas i det gamla stället, har för mig att det var Imageshack.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #77 skrivet: januari 28, 2016, 12:56:36 »
Jaha, ja, måste skriva av mig lite då det är länge sedan, har dock nosat lite på forumet ibland, det blir en liten (ganska lång blir det nog) vardags historia.
Har inte hänt mycket sedan senaste inlägget, vagnen har skött sig fram till strax för jul, och takgipset är på plats i bygget.

Till bilen då, lite före jul så var vi till ett större köpcenter och när vi skulle därifrån så var det gigantiskt mycket bilar, så det blev att stå i kö och vips så tändes den lilla röda lampan för hög temp, lyckades ta mig bort från kön för att stänga av motor och kolla vad i helvete som hänt, till min förvåning så gick tempen ned snabbt igen innan jag hann stänga av ???
Upp me läppen (såg innan en bild av kylarvatten över hela motorrummet) för att konstatera att allt såg helt normalt ut ??? å vatten fanns i kylaren.
Ja, ja, vi hittade en plats i samma kö igen (trängde mig lite) för att köra hem, helt kort, samma sak hände igen ett par gånger under några veckors tid, lite funderande och slagningar på internet gjorde att det blev att handla på sig lite saker som, vattenpump, remspännare, viscokoppling och ny rem (denna byttes i augusti och gnisslade lite).
Så nu i helgen var det bara att börja riva för att finna felet, faan för alla plastbitar som måste lossas eller plockas bort  >:(

Hade hoppats på att vattenpumpen skulle vara kass, men inte såg den dålig ut (impellern brukar ju dela på sig) hel och fin var den förutom att det var ett minimalt lagerglapp samt en antydan till missljud så dit med den nya (man sätter inte tillbaka en 24K mils pump igen).
Det var lite rassel i spännaren så även där blev det den nya, nu var det frågan om viscon skulle bytas (1800 pengar på Autoexperten) skulle vara skönt att lämna tillbaka den då grejorna gick på drygt 3 papp.
Jämförde den nya och gamla genom att värma och kyla kopplingarnas bi-metall och dom verkade att fungera på samma sätt, den gamla var kanske lite glapp och ett litet missljud i den men den fick komma tillbaka där den suttit, så resten monterades och vatten fylldes, kände mig väl tillfreds.
Startade motor och mixtrade med luftning och lät den gå varm, blippade på gasen till och från för att få upp värmen, när det var riktigt varmt och luften var borta, så fläskade jag på lite mer med gasen innan jag skulle stänga (de e ju gått att lyssna på puffran, allra helst då det är en 6'a), jävlar va de small till i pannrummet  :o :o samtidig som det rasslade runt på garage golvet, kvickt (fantomen skulle stått stilla) som faan av med tändningen.

Nu var gubben lite kluven om han skulle titta vad som hänt eller gå ut ur garaget och låsa, nyfikenheten tog dock över  8)

Smög runt vänster skärm, grabbade sladdlampan för att titta på kaoset, förvånad blev jag, inget syntes, inget vatten på golvet ?? men det fanns plastbitar på golvet, såg ut som fläktvingar ???
Det var bara att titta in i fläktkåpan, fläkten såg lite, lite vissen ut, det fattades fem blad  :o ytterligare kontroll klargjorde att ingen skada skett utom en spricka i nederkant på fläktkåpan, bladen hade som tur va gått nedåt, bakåt till höger och inte träffat något annat än kåpan å garage golvet.
Jaha, ja, vad gör man nu då? hade ju tänkt att spara en peng på viscon, antar att antingen hade den låst sig eller släppt helt och att sedan blivit obalans som bombade fläkten, så gamla viscon var ju bara att glömma.
Nu var det bara att ta bort fläkten med viscon och köra hem från landet utan fläkt, funkar kalas så länge det är kallt och AC'n är påslagen så den fläkten kan ta den värsta värmen, va tyst det var under läppen utan fläkt.

Byta olja å filter var planerat så jag fick roa mig med detta som det sista innan hemresa, och det fungerade i alla fall som det skulle, men.....
noterade att M54'an skulle numera behöva blöjor, främre och bakre packbox läcker hyggligt mycke ??? främre är ju troligen lätt att byta men att plocka bort automaten eller hela drivpaketet för den bakre är ju inte det man längtar efter, sälja skiten for genom huvet, men till vad ??

Hade tidigare noterat lite skrammel från framvagnen och hade därför även köpt kränghämmarstagen för att byta dessa då jag misstänkte dessa, men....
höger stötdämpare kommer nog aldrig att rosta mer, dyngsur av dämpar olja, nu vet jag i alla fall vad som skramlar  :( å va gla jag blir att köpa nya stötdämpare (förvisso bytt en gång för 8-10k mil sedan så jag vet att det är ganska lätt) och byta dessa, måste bytas innan besiktning i Mars i alla fall så jag slipper en 2'a, lite plus var ju att jag kunde lämna tillbaka stagen, i alla fall  :D

Nu i veckan har jag monterat den nya viscon med sprillans fläkt inköpt på BMW (hittade ingen någon annanstans) för 600 pengar (faan va dyrt allting blir  >:( ibland och Januari månad e ju en månad som inte direkt har överskott av pengar).

Nu låter bumsen som ett bombplan från andra världskriget när det e kall (varar dock inte så lång stund) å jävlar vad den drar in luft, skulle säkert kunna suga in katter å små hundar i grillen  ;)

En liten sak till, använd aldrig, aldrig remspray för att få tyst på en gnisslande rem, det blir bara kladd å klet som resultat, mycket petande å tvättande för att rensa remspåren, byt rem oavsett ålder eller ta reda på vad som orsakar gnisslet.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #78 skrivet: januari 29, 2016, 08:23:09 »
Hej BROR! Det var ett tag men trevligt att du är tillbaka. ;)

Inte kul händelse du fick uppleva när röd lampa börja lysa och inte hitta felet. kan tänka mig att det ta kål på nerverna och att det saknar 5 blad på fläkten kan vara en bra fråga.
Hoppas nu att hundar och katten håller sig ifrån grillen
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #79 skrivet: januari 29, 2016, 11:28:07 »
Alain,
Jo då jag hänger kvar och det är kul att skriva av sig ibland, sen om någon orkar läsa spelar väl inte så stor roll, kul att dela med sig bara.
Allt fungerar och jag kollar grillen efter körning ;D ;D ;D
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #80 skrivet: januari 30, 2016, 16:03:26 »
Det var  en intressant läsning BROR. ;)


Det verkar som om du har tur i oturen ibland.


Jag håller med om att Januari månaden är bland den fattigaste månaden.




Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #81 skrivet: augusti 08, 2016, 14:30:02 »
Jaha ja, det blir sällan något skrivet men jag dyker upp då och då när samvetet pockar och jag behöver skriva av mig. ;)
Nu har jag i alla fall lyckats leta fram de flesta foton som saknats i bl.a. bloggen sedan bytet mellan ImageSchack och Photobucket.
Hittade inte alla foton, tyvärr :( men som sagt de flesta finns nu på plats, dock har vissa citat fel referenser och dessa kan jag inte korrigera  :-\
Har det hänt nåt sen sist, jo då, har bytt stötdämpare fram som tidigare nämnts vara slut, fan va dåliga dessa var men jag får väl skylla mig själv när valde standard Meyle, de va sämre än cykelpumpar, nu sitter där Sachs (dyra va dom) så nu är det stabilt fram. 8)

Besiktning då (heter det besiktiga eller besikta :-\ ) jo det gick bra, dock ett påpekande att nedre inre länkarms lagring på höger sida var lite "slapp" (hade tydligen missat det vid stötdämpare bytet), jo han va ju snäll i sitt bedömning :D
Lagringen var så dålig att den ramlade isär när jag tog bort länkarmen :o har tidigare bytt denna länkarm och även där var det en billigare variant.
Nu blev det en "riktig" för 1200 pengar :( noteras bör att vänster länkarm fortfarande är densamma som monterades i Dingolfing, så antar att det kan vara dags även för den snart (dock ännu inte glapp, alls).
Jaha, nu stod man ju där med nya stötdämpare och en ny länkarm som spolierat framvagns inställningen, nu kan man ju inte justera mycket mer än Toe-in/out fram på dessa vagnar, tänkte, men va fan detta kan jag nog fixa  8) 8)
Går inte in närmare på hur det gjordes men lite kan jag dra, fram med vinkeljärn(att fästa på hjulen), några 120*45 reglar(för att få samma höjd för vinkeljärnen mot hjulen, tur att det inte är en M5'a) samt laservattenpass (för att se till att hjulen står rakt i förhållande till bakhjulen) samt givetvis ett måttband, och nämnas bör att golvet måste vara i våg.
Många millimeter blev det att justera innan jag hamnade mellan 3 till 4 millimeter toe-in, varför detta värde då ??? allt räknas idag i grader och efter lite grunnande så kom jag fram till detta värde, har nu kört ca. 1k mil utan några skumma slitage på framdäcken ;D, slutsats, man får vad man betalar för, så det är bättre att kosta på, håller i längden.
Man bör ha tålamod att göra på detta sätt, det tog några timmar, först mäta, plocka bort "mätutrustningen", hissa upp bilen å justera, ned med bilen, rulla fram å tillbaka så höjden blir rätt, ställa den på samma plats, montera "mätutrustningen", mäta å bedöma, osv, osv.
Fick göra detta fem gånger, som sagt nöjd samt sparat kanske 1500 pengar :D det ända som man får leva med är att vagnen spårar, men man vänjer sig och de flesta vägar är skitdåliga, varför i H-vette kan man inte fixa till dessa.

De e mycket att skriva, hoppas ni orkar men min svada  ;) ;D

Nya bakdäck kom på plats, 1300 pengar st. från Däckonline, och jag fortsätter med Goodyear Eagle F1, dock uppgraderat till Asymmetric 3, dom e lite tystare än Asymmetric 2, då va man lite  :D en stund, en vecka senare så var det nästan tomt på luft i Höger bak, gick att köra till macken å tanka på lite luft och sedan hem till sonen som har lagnings grejor hemma (det är sådana där kletiga korvar man trycker i) som finns att köpa på bl.a. Jula, normalt har jag detta liggande i bilen men hade glömt :(, bort med hjulet, hade räknat med en spik eller någon liten skruv, men hur fan kan en M6 skruv :o ta sig in i ett fullpumpat däck, tänkte att nu bli det att köpa ett nytt däck :'( men efter lite pillande så kom skruven ut :D och i med kletkorven som fortfarande håller tätt.

Varningslampan för slitna bromsbelägg tändes någon dag före midsommar ???, nollställde och körde igen och lilla lampan envisades med att lysa igen ??? fan nu då?
Slitadevarningarna hade jag tidigare satt fast med buntband på lämpligt ställe då dom ramlade av ibland och gör ingen nytta då jag har koll på beläggen, bort med båda sladdarna, klipp å löda samman tåtarna för att sluta kretsen, och nu har bromslampan lyst för sista gången 8)

Undrar om det är svårt att byta ut nivågivarna i soppatankarna, något skumt är det med båda eller en av dom, går bränslemängden under 15 liter så visar
instrumentet på noll ??? tankar man sedan kan det ta ett bra tag innan den visar på rätt mängd, från 20 liter och uppåt är det inga problem.

En sak till, har nämnt någon gång att vagnen läcker olja, trodde det var packboxarna till vevaxeln som läckte, icke (vilket är lite tur) :) det är trågpackningen som i första hand läcker där bröstkåpan går ihop med tråget, nu läcker det inte så mycket att vagnen markerar revir men det är irriterande :(
Har provat med allehanda "klet" för att få stopp på detta men då det ser ut som att det fuktar igenom mellan tråg och block på hela högra sidan så går det åt en massa "klet", byta trågpackning, tror inte det(ännu), vad jag förstår är det ett H-vettes jobb :-\
Dock testat med något som kallas "plastisk aluminium" eller nåt, är tydligen numera förbjudet att använda (giftigt å lite annat) men det fungerar ganska bra än så länge, blir skithårt å fastnar bra, man kan borra å gänga i detta när det brunnit samman.

Ja, ja, är det inga värre saker som händer med min bedagade skönhet till E39'a så är det väl OK, den e fortfarande lika skön att köra, den används dagligen som bruksbil och närmar sig 25k mil ;) 8)

Ja visst ja, det har varit sommar och semester, semestern svepte förbi med en massa jobb på bygget, färdigställa utvändig tak och väggpanel, måla utvändigt, måla utvändigt å måla utvändigt, dra el-rör, montera el-dosor, osv. osv.
Jomen lite semester har det varit men de e nu slut, tyvärr, fyra veckor till skulle sitta bra.
Fortsatt bra sommar önskas!!!!
Hejs.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #82 skrivet: augusti 09, 2016, 22:30:55 »
Oj! Vilken berättelsen! Jag ser att du ta hand om din älskade BMW.
Saknade dig på forumet och kan förstår att du hade mycket annat att göra.
Tack för uppdateringen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #83 skrivet: augusti 10, 2016, 11:01:03 »
Alain, har väl haft lite koll på forumet, tråkigt att inte alla foton hittades.
Jo, det är inte utan att jag trivs med den "gamle" som får göra nytta och sprida lite nöje å trivsamhet för "husse" :) varje dag.
Börjat sneglat lite på F30 320, 328, F10 serien är lite för stor å F30 är lite som E39.
320 har bra skattenivå och inte sämre prestanda än den "gamle", 328 är lite piggare men lite dyrare i inköp.
Om man lägger ca. 7000.- hos BSR på en F30 320 2014- så får man samma prestanda 8) som en 328 (lite +) för samma skatt som en 320, ja, ja, drömmar, men kanske om nåt år så kan det kanske bli av, och då får man hoppas att hitta en med rätt utrustning, va många fyrhjulsdrivna F30 det finns bra eller dålig, vet inte.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #84 skrivet: november 28, 2016, 12:09:25 »
Jaha, ja, nu tänker jag svära i kyrkan, så de så  8)
Bumsen bortbytt å jag är nu tillbaka i VOLVO träsket ::) har dock inte konverterat ;)
Orkar inte hålla på med allt pyssel för att hålla god standard på den, lite för mycket med husbygge och allt som där ingår, detta gör att den i mina ögon förfaller :'( och trots att det bara var en bruksbil så har jag hyggligt stora krav på vagnens status för att vara nöjd, känner att till slut blir det en väldigt lång startsträcka för få stil på den igen.
Har ju varit i lite behov av en kombi och letat lite löst här å där, och snubblade på denna eminenta  :o vagn till slut, det var en Fredag och skulle bara titta, men tog knappt fem minuter så föll jag :D

V70 Classic 2.5T, Momentum -08, 8800 mil, geartronic Aut, obetydligt använda sommar å vinterdäck, två ägare varav den sista Volvo anställd (putsnisse), med lite bling saker, till och med träratt  ??? inte helt vanligt.
Den har knappt varit ute på vintern att döma av hur den ser ut under, gör nästan ont att köra i detta vinterslabb som är nu :(
Det fanns inte ens stenskott på den, nu har jag på tre veckor lyckats få tre rejäla varav ett i vindrutan >:(

Dock saknades drag samt motorvärmare, draget kommer under våren men värmaren är på plats, va enkelt allt är när man monterar originalgrejer, kanske dyrt men enkelt.
Prestanda så det räcker i puffran, man kan väl inte köpa sämre än tidigare, motorvolymen är till och med större än på 525'an, marginellt men i alla fall, den är trots allt lite snålare med bränsle, 8 - 10 liter minder varje tankning än Bumsen.
Ja, ja, den e framhjulsdriven så det är lite jordfräs ;D 8) när man matar på, men Volvos framhjulsdrift är hyggligt stabil.

Man jag saknar Bumsen, bl.a. sportstolarna å känslan på vägen :( så ser jag lite framåt så slutar det med att Volvon blir nummer två till slut då det lutar åt en beggad F30 som nummer ett, men det får anstå nåt år.

Kommer att vara ännu mindre aktiv på forumet än tidigare, och det är helt OK om ni puttar ut mig till slut, men I'll be back (ja ni vet) 8) 8)

Tyvärr är bilen skitig på bilderna, å lite sunkig interiörbild, men med rätt färg så syns det inte så mycket.




-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #85 skrivet: november 28, 2016, 16:17:13 »
Jag som åker XC70 som bruksis kan ju inte säga så mycket om ditt bilval  ;), du får göra som jag och ha en sommar BMW att putsa på.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #86 skrivet: november 28, 2016, 20:54:04 »
Den var jättefin BROR :)

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #87 skrivet: november 29, 2016, 15:07:57 »
Den var jättefin BROR :)
Tackar  :)

Jag som åker XC70 som bruksis kan ju inte säga så mycket om ditt bilval  ;), du får göra som jag och ha en sommar BMW att putsa på.
Jo som sagt de blir nog så, eller nåt, BMW definitivt, men Volvon känns mer och mer OK, men inte så stabil om man kliver på, visst skjuter(drar :o) det på men det är inte stabilt som med drivning på rätta stället.
Varför jag tog denna var att det är bättre lastutrymme på denna modell än de senare.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #88 skrivet: november 29, 2016, 21:37:37 »
Tackar  :)
Jo som sagt de blir nog så, eller nåt, BMW definitivt, men Volvon känns mer och mer OK, men inte så stabil om man kliver på, visst skjuter(drar :o) det på men det är inte stabilt som med drivning på rätta stället.
Varför jag tog denna var att det är bättre lastutrymme på denna modell än de senare.

Jag blev väldigt positivt överraskad när jag provkörde min Volvo, den var mycket trevligare att köra än jag hade tänkt mig och lastutrymmet är ett stort plus. Vi har fått plats med två stycken stora fåtöljer plus fotpallar, det var fullt men de gick in. Så helt perfekt som vardagsbil man inte behöver vara jätterädd om. Har även märkt att jag uppskattar milen i BMWn ännu mer nu, varje gång jag kör den så sitter jag och njuter och förundras över hur grymt go den är att köra! När man kör den varje dag blir man lite bortskämd så det är inte fel att köra något som inte riktigt når upp till BMWs körglädje mellan varven. Det enda jag inte gillar med XCn är bränsletörsten, men det får man väl ta med fyrhjulsdrift, automatlåda, 210 Hk och hög markfrigång.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners