Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65923 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #195 skrivet: september 17, 2018, 19:34:15 »
Tänkte bara säga att inredningen som jag färgade om i ljust champagne har hållit väldigt bra.


En del undrade om det skulle hålla? Det är ett års användning nu, och det syns knappt något slitage. Smuts syns snabbare på en ljus klädsel, men det är lätt att torka av klädseln med vanligt rengöringsmedel och en trasa. Men precis i ryggstödet, vid pipsömmarna så har det skavt av lite. Jag trodde först att det var "blått ludd" från jeans, men det har skavts lite.

Jag "duttar" i lite där det slitits, och förseglar.


En grej som dock syntes väldigt väl, var att jag såg dåligt förra sommaren. Jag hade ju en tennissmash i ögat med operation, så det var inte så bra syn efter det några månader. Och det syntes verkligen när jag kikade närmare på klädseln nu: det hade på vissa ställen målats över eller inte täckt som det skulle. Jag såg helt enkelt inte det förra sommaren, men nu gör jag: så jag har rättat till det. Den ljusa läderfärgen som har hamnat på svarta plastytor (där den inte skulle vara) är lätt att torka bort med en trasa och rengöringsmedel.

Jag tror finishen blir nära hundra nu, även om man granskar med lupp.

Jag ska ta några bilder och visa, för den som är nyfiken på hur man färgar om en hel läderklädsel, och hur den ser ut efter ett års (ganska brutal) användning.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #196 skrivet: september 18, 2018, 08:47:03 »
Kom ihåg när du berättade om renovering (ny färg av dina stolar) och redan då var du nöjd med resultat, trevligt att du är fortfarande nöjd efter ett år då har du gjort ett bra jobb med kvalitet produkter.
Litet fel kan man accepterar speciellt när det går att retat till. ;)


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #197 skrivet: september 19, 2018, 19:06:04 »
Här är två bilder av inredningen som den ser ut ett år efter att jag färgade om den från svart.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #198 skrivet: september 19, 2018, 20:34:46 »
Verkar som att färgen ha gått rätt djup in i skinnet, kanske p.g.a det att det håller så snygg.
Man kan inte tror att det var svart innan, bra jobbat! ;)
Hur mycket hk under huvud och hur mycket dra den i stan och motorvägen?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #199 skrivet: september 19, 2018, 20:45:35 »
Ser fortfarande väldigt bra ut.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #200 skrivet: september 21, 2018, 07:43:39 »
Ja, jag tycker faktiskt att det ser väldigt bra ut själv - kvaliteten på färgen / förseglingen är bra. Läderspecialisten / Furniture Clinic.

Alain: 286 hk officiellt, och den drar 0.8-0.9 på landsväg, 1.8 i stan och ca 1.2 blandat, som jag kör. Mysigast är ljudet tycker jag. Den är inte högljudd, men det hörs att det är en V8.

Det sägs att skattereglerna i Tyskland gjorde det dyrt om den var över varje jämna 100-gräns, och det kan stämma. Om den skulle ha samma trimningsgrad som 2.8-liters sexorna så borde den ha drygt 300 hk, men jag vet inte. Det är sällan jag trampar till, pyser mest runt - gillar att färdas bekvämt. Men det händer. På långkörningar, rak och bred landsväg så har det hänt att man låtit V8:an sträcka ut, och det låter rätt mysigt när den får varva 5000 - 6000. Pigg för att vara en gammal kombi tycker jag. Den ska väl göra 0-100 på 6.7 sekunder tror jag, och det är inte omöjligt att den fortfarande gör det.

Bra för att vara en kombi som kört allt: hundar, ungar, byggmaterial, skräp - you name it: en riktig bruksbil. Oerhört nöjd med den faktiskt.

Innan vintern ska jag få in belysning i fotutrymmena och få huvudenheten / GPS:en ordentligt återmonterad hoppas jag. Har varit sugen på att köpa en fungerande Webasto. Den har webasto original från BMW med fjärr, men något: troligen elektroniken i den har givit upp så den fungerar inte. Det är priset som hindrar mig; BMW vill ha sjuka pengar för en ny enhet.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #201 skrivet: oktober 13, 2018, 18:39:32 »
Jag kunde inte hålla mig. Alpina Classic 3 replicas i 19 tum.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #202 skrivet: oktober 14, 2018, 08:31:20 »
Mycket vacker!
Dina 19 fälgar ger lite extra touch. ;) 
Hade en 530 touring och var också mycket nöjd med den, hade jag inte köpt X5 hade jag behållit min 530.
1,8l i stan med din, är det inte lite för mycket?Med min X5 ligger jag i stan på 1,4l och på landsväg när jag kör lagligt och försiktigt ligger jag på ca 0,98l.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #203 skrivet: oktober 14, 2018, 12:45:45 »
Jag kanske överdrev lite, för en E39 540 drar mindre än en X5 4.4.


Jag hade en X5 4.4 så jag har lite att jämföra med, och X5 straffas av sin höga vikt, fyrhjulsdrift och höga luftmotstånd.

Men nog drar en V8 mycket i stan, stillastående trafik.

Snittförbrukningen på min 540 ligger på 1.20 - 1.25 och på långkörning kan jag få ner den i 0.8 - 0.9. Under riktigt extrem försiktig körning har jag lyckats få ner den i 0.7, men då måste man ligga konstantfart 80 ungefär, och inte ha bredare än 225:or runt om.

Jag upplever att v8:orna drar väldigt mycket vid kallstart, så kör man mycket korta sträckor så får man vara beredd på rätt hög förbrukning. Inte som osofistikerade amerikanska v8:or, men mer än en vanlig fyra. (eller sexa). Ju fler cylindrar, desto mjukare, behagligare gång men desto sämre bränsleekonomi.

Å andra sidan är det numera inte bränsleförbrukningen som kostar; åtminstone inte i Stockholm. Trängselskatterna och parkeringsavgifterna är MYCKET högre, så man kan lika gärna köra V12 numera - det märks inte så mycket i det hela. Jag måste passera trängselskatt till jobbet två dagar i veckan, och det kostar 600 kr/mån för de två dagarna. Tillkommer parkeringsplats på jobbet, 1800 kr/mån. Så några liter bensin hit eller dit gör ingen större skillnad. :)

Mycket trevliga däck på dessa Alpina-replikor: Rotalla Setula. Mycket tysta, lågt rullmotstånd, komfortabla och bra pris. Nackdelen måste vara livslängden misstänker jag, för allt kan inte vara topp när priset är så bra.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #204 skrivet: oktober 14, 2018, 18:40:24 »
Tänkte väl det.

Som du säger, X5 dra rätt mycket på kall motor och kort avstånd, min fru ta tåget kl 5.53 på morgonen och jag kör henne till tåget, avstånd är ca 3km, finns inget buss och hon slipper att gå genom skogen i 2km.

Som du säger, tung, 4 hjuldrift, bredda däck och stor motstånd men när man gillar X5 med 4,4 under huvud, man inte bry sig så mycket om vad den drar, heller hur?

Som tur är, jag inte kör så ofta till Göteborg, då jag slipper trängselskatterna, en föredel att vara pensioner. :)

Skulle rekommendera dig att efter hjulbytet göra en hjulställning, bredare däck bitter mer på insida.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #205 skrivet: oktober 16, 2018, 18:18:07 »
Tack för tipset om hjulinställning. Jag gjorde en fyrhjulsinställning för ett år sedan, så jag tycker den borde vara OK fortfarande. Däremot ska jag göra framvagnsinställning, eftersom jag bytte de undre bärarmarna, yttre styrlederna och krängningshämmarstagen på båda sidor fram nyligen.


Något jag däremot _måste_ göra är att hitta elfelet som gör att bromsljusen tänds och innerbelysningen bara tänds sporadiskt. Jag har bytt LCM, bromsljuskontakten, kollat elcentralen under höger kupéfilter i motorrummet och kollat alla glödlampor, men felet kvarstår. LCM fungerar ju så att om den tror att baklamporna är trasiga så tänder den bromsljusen istället, så att det alltid ska lysa något bakåt.

Men jag förstår inte varför den tänder även det tredje bromsljuset. Det gör den bara om den tror att man håller foten på bromsen.


Min teori är att någon kabel / sockel under instrumentbrädan har ärgat pga vatten så att det blir konstiga vägar för strömmen. Kanske för att det kommit in regnvatten genom någon otäthet i framrutan? Största problemet är att man måste åla på golvet och det är så förbaskat trångt. Fetknoppen är inte längre lika smidig. Smidig som ett jäkla kassaskåp snarare, haha :) Jag får nog skruva ur bägge framstolarna, så det blir mer plats.

En annan sak som återstår, är nya reflektorer för strålkastarna. Efter tio år så blir reflektorerna betydligt sämre, och de ger inte längre samma goda ljus som när de var nya. Jag har två nya Hella-reflektorer Evo-X, men behöver ta ur strålkastarna, öppna dem och byta reflektorer.

Samt att löda antennförstärkaren och skruva fast GPS/skärmen ordentligt. Det är tur att man har att göra! Det är en gammal bil och troligen någon form av självplågeri - men det är kul också, en hobby.

När jag ändå är under instrumentbrädan så borde jag kunna få dit orange belysning vid fotutrymmena också.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #206 skrivet: oktober 16, 2018, 18:52:42 »

Kan det inte vara bromscensor? kan tänka mig att den sitter nära bromspedalen, eller? Hoppas bara att du hitta den irriterande problem.Tyvärr, finns alltid någonting att göra på äldre bilar.
Alltid bra att göra en hjulställning efter det arbetet du gjorde, slipper att får otrevliga överraskningar efteråt.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #207 skrivet: oktober 16, 2018, 20:25:35 »
Jag kunde inte hålla mig. Alpina Classic 3 replicas i 19 tum.

WOW! Läckert!  8)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners