Det kan faktiskt vara ganska miljösmart om man använder turboaggregaten som elmotorerna används på miljöhybrider. Jag vet inte hur man tänkt här men antagligen är det så.
På en elhybrid används elmotorerna när man bromsar som en generator som tar upp effekten i stället för bromsarna på hjulen. Man bromsar i princip med hjälp av att lasta ner motorn/generatorn. Detta sker helt automatiskt utan att du vet om det när du bromsar.
På samma sätt kan man göra med en elektrisk turbo. När den inte behöver bygga upp laddtryck och framförallt när man bromsar eller motorbromsar så används elektriska turbon som en generator som laddar upp batteriet. I ett sånt här system så låter man inte generatorn ligga på och ladda som vanligt och stjäla effekt/förbrukning. Man låter batteriet ladda under motorbroms/ -bromstillfällena.
Detta ställer så klart högre krav på batterier som klarar högre urladdningar, men framförallt ställer det väldigt höga krav på en styrelektronik som kontrollerar detta och alltid ser till att det finns rimligt med ström kvar i batteriet kvar och portionerar laddning mellan generator och elektrisk turbo. På en bil med automatlåda är det "lättare", men med en bil med manuell låda blir det ju lite beroende på hur föraren väljer att göra. På en bil med automat kan man lättare låta styrelektroniken avgöra när man trycker på bromspedalen om motorn/turbon/bromsarna ska bromsa.
Ett problem med det här är att vanliga blycells-batterier vi har i bilarna i dag inte är mottagliga för höga laddströmmar kortare tider som det handlar om här. Den typen av batterier kan helt enkelt inte tillgodogöra sig den höga energin. Men det kan kondensatorer, de kan lagra och tömma energi snabbt, däremot inte lagra den särskilt bra.
Men det finns några företag som ligger på framkant här.
Om ni sett på nyheterna på TV4 i veckan vet ni vilka.