Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d  (läst 2942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« skrivet: juli 30, 2015, 13:03:04 »
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d

Siktar på att köra ifrån Audi med bättre respons, mer effekt och mer vridmoment.
Den nya motorn med fyra turbo hamnar först i den kommande 750d. Motorn går under namnet B57 TOP och ska ersätta den nuvarande dieselmotorn med tre turbo.

Det räcker inte med tre turboaggregat i dieselmotorerna, anser BMW, som just nu utvecklar en dieselmotor med ytterligare en turbo, enligt uppgifter till Bimmertoday. Den raka, sexcylindriga motorn får alltså fyra turboaggregat och hamnar först i nya 750d. Därefter dyker den förmodligen också upp i X5 M50d, X6 M50d och nästa generation M550d. Fyrhjulsdrift och automatlåda blir standard i samtliga modeller.

Det finns fortfarande inga tekniska specifikationer för motorn men gissningsvis hamnar effekten på 408 hästkrafter och vridmomentet på omkring 800 Nm. Det är en rejäl ökning jämfört med dagens trippelturbodiesel som har 381 hästar och 740 Nm.

Precis som Audi har BMW börjat experimentera med elektriska turboaggregat. Den främsta fördelen är att responsen blir betydligt snabbare än i konventionella turboaggregat. En inte alltför vild gissning är att åtminstone en av fyra turbo laddar elektriskt för att förbättra gasresponsen vid låga varv. De övriga aggregaten tar vid på högre varv.

Förra året presenterade Audi en V6-dieselmotor med dubbla turbo, där det mindre aggregatet får hjälp av en elmotor för att förbättra responsen. Motorn ger 385 hästkrafter och 750 Nm.
Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150729/bmw-ska-lansera-dieselmotor-med-fyra-turbo-i-nya-750d

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2015, 15:52:13 »
Känns det inte som man frångår en av grundtankarna med turbo genom att stoppa dit elektriska? Alltså en konventionell turbo drivs ju av avgaserna som annars bara var skräp men med en avgasturbo så utnyttjar man ju denna kraft som man med en elektrisk turbo bara struntar i och som istället stjäl kraft från batteriet som i sin tur skall laddas av generatorn.  :-\ Känns inte så miljösmart eller?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2015, 02:09:19 »
Det kan faktiskt vara ganska miljösmart om man använder turboaggregaten som elmotorerna används på miljöhybrider. Jag vet inte hur man tänkt här men antagligen är det så.

På en elhybrid används elmotorerna när man bromsar som en generator som tar upp effekten i stället för bromsarna på hjulen. Man bromsar i princip med hjälp av att lasta ner motorn/generatorn. Detta sker helt automatiskt utan att du vet om det när du bromsar.

På samma sätt kan man göra med en elektrisk turbo. När den inte behöver bygga upp laddtryck och framförallt när man bromsar eller motorbromsar så används elektriska turbon som en generator som laddar upp batteriet. I ett sånt här system så låter man inte generatorn ligga på och ladda som vanligt och stjäla effekt/förbrukning. Man låter batteriet ladda under motorbroms/ -bromstillfällena.

Detta ställer så klart högre krav på batterier som klarar högre urladdningar, men framförallt ställer det väldigt höga krav på en styrelektronik som kontrollerar detta och alltid ser till att det finns rimligt med ström kvar i batteriet kvar och portionerar laddning mellan generator och elektrisk turbo. På en bil med automatlåda är det "lättare", men med en bil med manuell låda blir det ju lite beroende på hur föraren väljer att göra. På en bil med automat kan man lättare  låta styrelektroniken avgöra när man trycker på bromspedalen om motorn/turbon/bromsarna ska bromsa.

Ett problem med det här är att vanliga blycells-batterier vi har i bilarna i dag inte är mottagliga för höga laddströmmar kortare tider som det handlar om här. Den typen av batterier kan helt enkelt inte tillgodogöra sig den höga energin. Men det kan kondensatorer, de kan lagra och tömma energi snabbt, däremot inte lagra den särskilt bra.

Men det finns några företag som ligger på framkant här.  ;) Om ni sett på nyheterna på TV4 i veckan vet ni vilka.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2015, 09:10:41 »
Du menar att turboaggregaten skulle fungera lite som en avgasbroms på en buss/lastbil då eller?

Tror jag har någon form av bromskraftsåtervinning på min BMW faktiskt, står något sådant i utrustningslistan.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2015, 14:05:53 »
Du menar att turboaggregaten skulle fungera lite som en avgasbroms på en buss/lastbil då eller?

Tror jag har någon form av bromskraftsåtervinning på min BMW faktiskt, står något sådant i utrustningslistan.

Precis, har man VGT-teknik (Variabel geometry turbine) på turbon också kan man göra turbinhuset litet så mottrycket blir stort.

Du har troligen den varianten där generatorn inte laddar annat än i nödfall under normal körning.
När du motorbromsar laddar generatorn på rejält och hjälper till att motorbromsa.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2015, 14:13:37 »
Precis, har man VGT-teknik (Variabel geometry turbine) på turbon också kan man göra turbinhuset litet så mottrycket blir stort.


Coolt, visste inte ens att detta fanns.



Du har troligen den varianten där generatorn inte laddar annat än i nödfall under normal körning.
När du motorbromsar laddar generatorn på rejält och hjälper till att motorbromsa.


Ingen aning om hur den fungerar men du har säkert rätt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
BMW ska lansera dieselmotor med fyra turbo i nya 750d
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2015, 15:28:38 »
Funktionen verkar vara ungefär som jag spekulerade, hittade denna länk http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111103/bmw-patentskyddar-elektrisk-turbo

Denna länk diskuterade vi här tidigare, men det hade jag helt glömt bort  :) :-[ http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4770.0

Jag har sett några principskisser på Audis lösning, men dom använder endast elmotor/generator och kompressordelen, då blir det ju ingen turbo utan en elektrisk kompressor!  :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners