Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2001 Carbon / Imola  (läst 21414 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #30 skrivet: april 27, 2015, 23:43:54 »
Nice, vilken leksak.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #31 skrivet: april 28, 2015, 05:19:48 »
Jag väntar på mer alcantara till bagageklädseln, så det blir inte så mycket gjort innan den kommer.


Så därav lite utsvävningar i annat. MC t ex, som är lite kontroversiellt. Många känner obehag, för att det är så oskyddat och farligt. Det är sant, men det mesta beror på hur man själv kör. Rätt hanterad är den en underbar pendlingsfarkost. Jag har drygt 3 mil till jobbet, på köiga tokholmsvägar. På sommaren är det då underbart med hojen, eftersom man kan passera stillastående köer. Det spelar ingen roll om det ör massiva köer (vilket det oftast är) - fyrfiliga Essingeleden nästan helt stillastående, med MC tar det ändå lika lång tid oavsett om det är kö eller ej, och drar inte mycket bensin heller (0.4 - 0.5 på min)

Det är även en underbar känsla att köra tungviktare på sommaren, sol, varm vind. Den är klimatsmart också, då den drar 0.4-0.5 även i Stockholms-köerna.

Jag har haft lite olika motorcyklar, men den nuvarande har jag haft sedan 2008 - en Kawa Ninja 900, något vässad - kring 150 hk och med särskild lackering. En oerhört trevlig cykel, både oerhört smidig, rapp, och ganska billig. (detta är en 02 - en ganska gammal cykel). Innan den hade jag en ZZR / ZX14 - en MC med över 200 hk, 0-280 snabbare än en Bugatti Veyron. Den sålde jag för att den dels var nästan läskigt snabb - att man helt enkelt riskerar att göra sig illa för att den uppmanar att köra fort, och dels för att den var fruktansvärt dyr i försäkring.

Den nuvarande är motorsvagare, kring 150 eller kanske någon kuse ytterligare i nedförsbacke och hemlängtan (jag vet inte - den har 145 original men är lite modifierad), vilket ger säkra omkörningar och väldigt smidig. Inte lika lätt som de nyaste sporthojarna - min väger 12-15 kg mer - men fortfarande väldigt lätt.

Till er som funderat på att ta MC-kort men ännu inte kommit till skott: gör det!  :)  Det är verkligen kul! Charmen ligger absolut inte i att köra fort. Snarare tvärtom. Mysigast är att ligga och pysa fram i trafiken, och njuta av solen, värmen och vinden. Köra fort på avspärrad bana har man kunnat göra här i Stockholm  på gamla flygfält. Nu är barkarby flygfält rivet - blir bostäder - men jag tror fortfarande att det går på Tullinge.

Nu i vår ska jag övningsköra som handledare med en kompis som vill ta MC-kort. Ska bli kul. Kommer att lägga mycket fokus på bromsträning och balansträning. Kan man bromsa i hög fart och manövrera undan så är man bra förberedd. Ett roligt moment att träna på är balansträning och att kunna manövrera i extremt låg fart utan att sätta ner fötterna - mycket sånt ska det bli också (bra att kunna när man kör i köer i stan).

Jag ser tyvärr en massa idioter på MC i trafiken här. Senast i Fredags, på väg hem från jobbet i Söderleden. En ung kille kommer på sporthoj med en väldigt ung tjej bakpå. Hon har hjälm, men inga vettiga kläder, inga skydd alls. Sandaler på fötterna, som inte ens är på fotpinnarna, utan benen flaxar löst när hon klamrar sig fast vid killen.

"Bara han inte kör som en idiot nu, med henne bakpå" - hinner jag tänka, innan han med ett vrål växlar ner och drar på - byter fil och klarar sig *precis* med en hårsmån emellan två bilar. Det var riktigt nära att de kolliderade, vad läskigt det såg ut.

Det är för bedrövligt att se, den grabben förtjänade ett kok stryk. Det är en sak att riskera sig själv på avstängd bana, men en helt annan sak att köra för fort mitt i trafiken, dessutom med någon bakpå! :P >:(

Men, rätt hanterad är det en härlig upplevelse.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #32 skrivet: juni 23, 2016, 15:05:39 »
Jag har läst på lite om akrylplaster och framlyktor. Enligt min lackverkstad så är alla moderna framlyktor av plast klarlackade med en särskild klarlack för att skydda plasten mot UV-strålning och som tål stenskott.

Alla termoplaster (som moderna billyktor) är UV-känsliga, blir gula och matta av solljuset, därför klarlackas dem - för att få ett beständigt skydd.  Det trodde inte jag, trodde inte de skulle tåla stenskott. Om man polerar utan att lägga på ett skydd, så får man polera nästa år igen.

Efter min polering med våtslip 500, 1000, 2000, Autosol och PlastX blev lyktorna mycket bättre, men fortfarande inte som nya. Så jag har faktiskt lämnat in dem nu på en lackverkstad som har den speciella klarlacken (den är ganska dyr). Vi får se hur de blir, men lackaren påstår att de kommer bli som nya. Det vore kul, när allt annat är så fint på den.

Bilen är en långmilare, har gått 27 000, men skicket kaross / lack / inredning / strålkastare är som nytt. Mekaniskt är den fin också, känns tajt. En av fälgarna style 65 har ett litet lacksläpp, men i övrigt är hjulen fina också, så det känns motiverat att lägga en liten slant på att få strålkastarna riktigt fina också. Jag gillar när man gradvis förfinar bilen - alcantaran i skuffen är också en sådan grej. :)





Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #33 skrivet: juni 24, 2016, 13:37:02 »
De blev som nya. Först rejält nedslipade med maskin i olika grader från 180-papper för att verkligen få bort den yttersta ytan som skadats av stenskott etc, sedan finare slipning och sist den speciella klarlacken som är särskilt avsedd för strålkastare. Sedan nya gummitätningar -- rejält nöjd.


Glad midsommar! :)


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #34 skrivet: juni 26, 2016, 21:57:59 »
Tjusigt!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #35 skrivet: juli 05, 2016, 11:23:16 »
Ska du sälja den när den är klar?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners