Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Främre kattar på E46 318i?  (läst 1026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Van Hausen 669

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Främre kattar på E46 318i?
« skrivet: september 16, 2018, 22:16:06 »
Hej BMW-nördar!
Har en nördig fråga åt er.
Jag har en E46 318i N42B20 från -02. Den drog mycket olja och länge tills jag bytte ventiltätningarna.
Nu drar den inte olja längre men den går lite slött och luktar illa om avgaserna, även när den är varm. Jag har läst att kattarna kan ta skada av hög oljeförbrukning, vilket verkar rimligt. Den gick nog många år med oljeförbrukning innan jag köpte den.
Jag ska precis byta den stora katten, men det är även två stk mindre kattar på grenröret, som jag antar är ”för-kattar”?? Dvs de som ska fungera innan den stora blir varm? Det sitter lambdasonder i dem också, totalt 3 stk.
Jag har noterat att det bara verkar vara årsmodell 02 av 318i som har kattar på grenrören, när jag söker på andra årsmodeller kommer grenrör upp utan dem.
Grenröret som jag har kostar ca 5000 att köpa, medan ett vanligt kan köpas för en spottstyver.
Nu till mina frågor: Varför är det bara 02-orna som har kattar på grenrören?
Modellerna tillverkades ju till typ -06?
Och måste man ha de där för-kattarna där?
Jag förstår ju också att det är bättre för avgasreningen, men om de saknas på senare modeller verkar det ju konstigt.
Jag undrar eftersom jag misstänker att de är igensatta av gammalt oljeläckage.
Jag funderar på om man kan byta till ett vanligt och hoppa över kattarna.
Tacksam för svar från folk som vet vad de pratar om.. ;)
Mvh

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Främre kattar på E46 318i?
« Svar #1 skrivet: september 23, 2018, 18:41:19 »
Kan tyvärr inte svara om varför finns 2 kattar på bara 02or, kanske var det en experiment från BMW som därefter upptäckte att det var onödigt? :o
Om jag satt i din plats skulle jag ringa till BMW och fråga dem varför och kanske får en vettig svar.
Undrar vad skulle säga bilprovning om du skulle ta bort 1st eller om det kan påverka resultat av avgasrening.
Hoppas att du får vettiga förklaringar.
Vill gärna veta hur och varför.
Vi hörs. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners