Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tempmätar problem..  (läst 2389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensE39

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Tempmätar problem..
« skrivet: mars 06, 2014, 21:30:40 »
Hejsan !

Har lite problem me min bil å hoppas på å få ideer om ja frågar här =)

Motorn e en M20B20, standard.

Problemet ja har e att mitt SI-kort inte funkar (batterierna döda antar ja ?), den visar inge varv eller bränsleförbrukning.
Dock visar den mängden bensin å temp.

Å de e där de börjar, min tempmätare hoppar fram å tillbaks.. Från första till ca halva mätaren, ibland visar den även fullt dock e de bara vid start. När man kört nån kilometer så hoppar den ner på "vanlig" temp.

Testade idag å sätta dit en annan tempmätare (biltema..), men när bilen e kall så visar mätaren ca 60 grader, å när bilen e varm så visar den ca. 120+.
(kopplade plus, minus å tog av kontakten från givaren å skarvade på där till nya mätaren)

Inga symtom att den kokar trots att mätaren visar fullt.. Dvs kommer varm luft, inte att de blir kallt å så där. Å enligt mig så borde de höras/synas ganska väl om den kokade när man stänger av, men de hörs eller syns ingenting..

Min tanke e, eftersom att hon blir varm hyffsat snabbt å inte kokar va ja märker, e att givaren e slut..
Kan detta stämma ?
Checkmate, AUDI.

Utloggad JensE39

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Tempmätar problem..
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2014, 21:41:59 »
En fråga.. Kylarlocket.. E de samma som på tex e39 ? För ser likadant ut nu när ja tänker på den  :-\
Å kan de ha någon faktor i de hela ? :-\
Checkmate, AUDI.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Tempmätar problem..
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2014, 09:24:37 »
Innan man yrar vidare, skulle jag rekomendera att byta tempgivare och baterierna i instrumenteringen. Detta kostar inte många kronor och är ganka enkelt att byta.
Skulle inte detta fungera kan man gå vidare med felsökningen, men tycker du ska börja me detta.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad JensE39

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Tempmätar problem..
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2014, 09:36:52 »
Innan man yrar vidare, skulle jag rekomendera att byta tempgivare och baterierna i instrumenteringen. Detta kostar inte många kronor och är ganka enkelt att byta.
Skulle inte detta fungera kan man gå vidare med felsökningen, men tycker du ska börja me detta.

Mjo min första tanke va just tempgivaren.
Beställde en igår å idag kom den till butik, så ska hämta den så fort kaffet har runnit ner i halsen :)
Checkmate, AUDI.

 

Reklampartners