Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?  (läst 1853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?
« skrivet: juli 12, 2016, 14:30:58 »
Problem med kylfläkten, den går aldrig. När skall den aktiveras?


Är det så att den skall aktiveras när motorn har stängts av för att efterkyla.


Vilken säkring ligger den under?




Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2016, 20:17:19 »
Hur är det med temperaturmätare, visar den att motor går för varmt?
Kylaren ska inte gå igång förrän kylarvattnet är runt 94-95 grader.
Om den är för varmt, du kanske har en luftficka till termogivaren eller kolla om den inte är kass, att byta kosta inte så många kronor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2016, 20:52:58 »
Ja ja, så elfläkten reglerar också mot termostaten, hmm.. Då har jag något annat problem.


Jag får dålig effekt från AC'n, ibland får jag ingen kyla, men så kommer kylan igen för en stund för att försvinna ingen efter ett kort tag.
Jag har även upptäckt att det inte har någon betydelse vilken temperatur som ställs in på displayen kallare än tjugo grader.
Har någon något förslag?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2016, 08:39:21 »
Hur länge sedan kontrollerade du gastrycket i behållare?
Hur ofta sätter du på din AC

Har du AC eller ACC?

AC = Okontrollerad luftkonditionering, dvs. du får själv reglera den temperatur du vill ha.
ACC = (Automatic Climate Control) Du ställer in temperaturen, resten fixar systemet.

Om du inte använder din AC/ACC regelbundet så smörjs inte systemet med den speciella oljan som är till för just smörjning, detta kan orsaka att systemet inte håller så länge som det borde.
På många bilmodeller är AC pumpen direkt kopplad till kamremmen.
Detta innebär att om AC pumpen skär ihop så kan kamremmen gå sönder. Detta kan i sin tur göra att toppen på motorn blir skadad.
Några tecken på att det håller på att hända något är:
Att det börjar låta konstigt om bilen när du slår på AC:n.
Det kommer inte någon riktig kyla om AC/ACC:n när du sätter den på max kyla.

En rekommendation om du har AC/ACC är även att du aldrig ställer in lägsta kyla under en längre period.
Det kan få konsekvensen att systemet kämpar hela tiden för att det ska bli kallare och kallare, likt ett kylskåp som man glömmer att stänga dörren på.
Det bildas då is och det finns risk för att systemet fryser sönder.
Ställ istället in en behaglig temperatur i bilen så är du snäll mot systemet och kanske slipper en förkylning.

I äntligen, en AC ska sätta på lika mycket sommar som vinter, på vinter en stund 1 eller 2 gånger i vecka (berör på hur mycket du kör) just för att smörja systemet och slippa gaslekage.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Ska inte den elektriska kylfläkten gå ?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2016, 14:46:58 »
Bra förklaring Alain, Då har jag Acc.


Som jag skrivit i någon tidigare tråd så har e38an endast gått 15500 mil sedan ny, var av ungefär 400 mil de senaste fyra till fem åren, det är ju andelens för lite för att bilen skall fungera.
Jag inser att du har rätt och att systemet har tappat gasen, någon tätning har givit upp.


I går så tog jag isär kontaktstycket till elektriska kylfläkten eftersom jag misstänker att den inte aktiverades någon gång, mycket riktigt, ingen kontakt där inte.
Lite puts och elkontakt spray och sedan fungerade fläkten efter sammankoppling.


Jag inser att Accn inte har motionerats efter underförstådda regler, så nu blir det att fylla systemet.
Min tama kylteckniker resonerar i samma banor som du. Två kan inte ha fel. :-\




 

Reklampartners