Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M's blogg  (läst 67183 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Fredrik M's blogg
« Svar #150 skrivet: april 10, 2018, 06:28:44 »
Även om den inte tål högtryck, den är ren.
Om du vill kan du komma och tvätta min som jag inte har spolat med vatten sedan jul. :(

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #151 skrivet: april 14, 2018, 18:16:26 »
Även om den inte tål högtryck, den är ren.
Om du vill kan du komma och tvätta min som jag inte har spolat med vatten sedan jul. :(


Räcker så gott och väl med att gnida på mina egna bilar.  ;) Idag blev det BMWns tur.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Fredrik M's blogg
« Svar #152 skrivet: april 15, 2018, 08:38:28 »
Mycket vacker! Och fin bild. ;)
Kan tänka mig att du bildade en viss kärlek till den eller hur?


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Fredrik M's blogg
« Svar #153 skrivet: april 25, 2018, 09:08:29 »
Wohoo, läcker vagn!  :) :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #154 skrivet: april 25, 2018, 11:22:18 »
Mycket vacker! Och fin bild. ;)
Kan tänka mig att du bildade en viss kärlek till den eller hur?

Jag blir alltid alldeles för fäst vid mina bilar, denna skall få hänga med till graven tror jag.

Wohoo, läcker vagn!  :) :)

Tack!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #155 skrivet: maj 01, 2018, 09:47:38 »
Biltvättandet fortsätter, i lördags blev det sambons nyförvärv från torsdagen som fick en välbehövlig tvätt.



Lite svår att växla, men jag tror jag har lokaliserat felet till en sprucken plastring och sliten kula under växelspaksdamasken, återstår att se om det går att reparera under den summan jag prutade. Men än så länge verkar det som vi fått en bra pendlarbil för små pengar, går åt alldeles för mycket bränsle om vi skall pendla med Volvon, jag kör 13 mil om dagen och sambon kör 7 mil varje natt så med 0.5 liter per mil istället för 1.0 räknar vi med att ha sparat in inköpet för den lilla skalbaggen på ca. 5 månader, räknat bara på bränslet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Fredrik M's blogg
« Svar #156 skrivet: maj 01, 2018, 12:12:21 »
Snygg är den!
Grattis till din sambo som kör fransk. 8)
Även små bilar kan drabba av defekt, som tur är, Citroën kosta inte lika mycket att reparerar som BMW.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #157 skrivet: maj 01, 2018, 15:07:39 »
Snygg är den!
Grattis till din sambo som kör fransk. 8)
Även små bilar kan drabba av defekt, som tur är, Citroën kosta inte lika mycket att reparerar som BMW.

Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aigo är samma bil, och det står Toyota på motorn så jag vet inte hur fransk den är egentligen. Men Toyota brukar ju ha bra kvalitet så den skall nog kunna rulla ett tag till. Citroën versionen dock den snyggaste av de tre tycker jag. Får se om det blir några roliga fälgar till den till nästa vår.  ;D

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #158 skrivet: juni 07, 2018, 09:16:08 »
Dagens trimtips som funkar på alla bilar.

Skaffa en bil med 60 - 70 hästar, 68 i mitt fall. Pendla till jobbet med endast denna bil under en månads tid.
Sätt dig sedan i din BMW och den kommer att kännas som en grym best. Upprepa vid behov.  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Fredrik M's blogg
« Svar #159 skrivet: juni 09, 2018, 14:24:14 »
Jag har en liten Smart Brabus som jag pendlar till och från jobbet med. Jag arbetar i Stockholms innerstad, så det är mycket köer och extremt svårt med parkering. Eftersom Smarten är så liten finns det alltid plats någonstans där de "vanliga" bilarna inte kan klämma sig in.


Min svarta Smart Brabus har 75 hk, svart läderklädsel, turbo, glastak, växlingspaddlar och hyfsat bra ljudanläggning. En kul liten bil faktiskt.


Den har dragit 0.52 liter blandat i vintras, kallstarter och köer.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #160 skrivet: juni 10, 2018, 15:02:57 »
Jag har en liten Smart Brabus som jag pendlar till och från jobbet med. Jag arbetar i Stockholms innerstad, så det är mycket köer och extremt svårt med parkering. Eftersom Smarten är så liten finns det alltid plats någonstans där de "vanliga" bilarna inte kan klämma sig in.


Min svarta Smart Brabus har 75 hk, svart läderklädsel, turbo, glastak, växlingspaddlar och hyfsat bra ljudanläggning. En kul liten bil faktiskt.


Den har dragit 0.52 liter blandat i vintras, kallstarter och köer.

Inte illa, C1an drar 0.49 - 0.51 blandad körning, har 6.3 mil till jobbet och börjar med småvägar ut till E6 där jag försöker hålla mig på 3.000 varv vilket ger 110 km/h på mätaren, är dock 120 på E6 i Halland men jag har inte så bråttom till och från arbetet. Lite stadskörning blir det med, men jag försöker köra på lite annorlunda tider och väljer norra infarten till Halmstad vilket är några kilometer längre men jag har då endast 4 trafikljus till jobbet och 3 på hemvägen vilket gör att jag minimerar stillaståendet. Fungerande AC är det enda jag saknat den första månaden med C1an som pendlarbil, en kul liten krabat den med.

Då sambon jobbat natt fram till i morgon har vi kunnat använda C1an båda två, i morgon börjar hon på nytt jobb på cykelavstånd så jag kan fortsätta pendla med C1an.

Har haft hemma BMWn under helgen och den hade behövt en tvätt, men det soliga vädret har gett oss bevattningsförbud och då även biltvättsförbud.  :'(
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #161 skrivet: juli 01, 2018, 14:32:34 »
Lite för närgången kontakt med ett vildsvin i natt orsakade detta.  :(



Innerskärmen i flisor, spolarvätskebehållaren sprucken, knäckta fästen till strålkastaren, rejält intryckt stötfångarbalk och lätt omformad stötfångarbeklädnad.




Strålkastare och spolarvätskebehållare beställda från Bildelsbasen, skall kolla med Mekonomen i morgon om jag kan få tag på en innerskärm och ett fäste till stötfångaren uppe vid framskärmen. Med lite mild övertalning (Läs våld) och inspiration från driftingvärlden så får stötfångarbeklädnaden leva vidare.




Så glad att det inte var BMWn som råkade illa ut.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #162 skrivet: augusti 03, 2018, 08:02:09 »
C1an har visat sig vara en riktig otursbil, i tisdags morse blev jag stående på väg in mot stan då kopplingen gav upp fullständigt. Kommer en kille från GBG och förhoppningsvis tar den med sig under dagen.

Så frågan är nu vad man skall satsa på för pendlarbil, jag trivdes väldigt bra med den lilla fransyskan så man kanske skulle leta upp ett fräschare exemplar?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Fredrik M's blogg
« Svar #163 skrivet: augusti 07, 2018, 21:37:20 »
Tråkigt. Men, det är väl bara att byta koppling? Det kan inte vara dyrt på en sådan.

Annars tycker jag du ska satsa på något ombonat: tyst, läderklädsel, bra ljudanläggning och billig i drift.

Du har läst vad vi tycker om 520d? Det är riktiga kanonbilar och dessutom har BMWs små dieslar visat sig vid verkliga tester släppa ut endast en tredjedel av NOx-värdet, där alltså VWs dieslar släppte ut 30-40 gånger mer och de åkte på 45 miljarder i böter i USA pga det.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #164 skrivet: augusti 08, 2018, 15:05:43 »
Ny koppling kostar 4.000 kr och arbetet kostar lika mycket så totalt 8.000 kr, vilket jag inte lägger på en bil jag gett 11.000 kr för. Så den får åka, jag har tyvärr ingen möjlighet att göra det själv. Provade att lägga ut annons och blev givetvis nedringd, den som ringde först och var så noga med att jag skulle ta bort annonsen och hålla bilen till honom dök aldrig upp.  >:( Så just nu känns det som jag hellre drar den till skroten än att hålla på med folk som inte vet hur man skall bete sig. Ringt några som köper bilar oavsett skick men de ger inte mer än att jag lika gärna kan skrota den.

Har redan en stor bil, Volvon och den är perfekt att lasta mycket i och att åka på semester med, så en stor bli till är inte aktuellt utan en liten bil för att pendla och köra ärenden med är vad jag funderar på. Helst en ljusblå/babyblå liten bil som sedan skall stripas i Golf Racing färgerna.  8)

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners