Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 79028 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #15 skrivet: januari 22, 2010, 23:32:02 »
Tack för bilder o info.
Var ju enklare än dom visade på ett clip där man skulle koppla direkt på batteriet ochså.
Men det var till en annan sort kanske.
Man kan koppla strömmen direkt på batteriet via relä om man vill vilket kanske är det bästa, men jag ser inget behov av det. Är inne på min tredje xenonsats i.o.m. compacten, så jag kan nog säga att det inte behövs. Inte ens på min Volvo med 50W-sats.

Upplever du något problem med tändningstider eller hållbarhet?

(Frågar Lövet som utan tvekan har bilvärldens sämsta strålkastere i sin Z4...)
Visst tar det tid för det att tända om det inte varit igång på ett tag. Minst 10s till full styrka. Men vid kortare möten tänder det omedelbart till full styrka. Eftersom man alltid har seperata halvjus till allt utom H4 bixenon så är det inget jätteproblem. Denna lilla nackdel övervägs stort av alla fördelar, tycker jag.
Min först sats var en HB3-sats för E39 pre-facelift. Körde med i ca 6 månader innan bilen såldes och hade inga problem mer än att ljuset började fladdra efter ca 3-4 månader med motorn avslagen, vilket upptäcktes på SBP där man inte har motorn igång när de testar ljuset. Jag sa till dem att slå igång motorn och testa igen så skulle det fungera, detta ville de inte men accepterade mitt svar. Så ett litet fel på första satsen, men å andra sidan, hur ofta kör man med helljus utan motorn igång?  ;)
Min andra sats (H1) sitter på nuvarande Volvo och efter ca fyra månader inga problem. 50W f.ö.
Min tredje sats sitter som sagt på compacten och jag har bara kört två mil till jobbet med helljus ännu, men det funkar än så länge...  ;)
En kompis har kört med sin sats i ca 14 månader utan problem.
Alla dessa satser är köpta på vvme.com
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #16 skrivet: januari 23, 2010, 01:59:27 »
På min e39 fladdrade helljuset alltid vid kallstart av xenonlamporna, varma lampor så var det inga problem. Antar att ljusmodulen inte orkade leverera tillräckligt med ström. Men på E38an som jag dessutom satte 50w sats på fungerar det perfekt!
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #17 skrivet: januari 23, 2010, 08:57:57 »
Skönt med bra ljus,¨blir en viss skilnad med xenon monst sagt.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #18 skrivet: januari 27, 2010, 22:29:43 »
Jag har ju hävdat att skillnaden mellan 35W och 55W xenon inte varit så särskilt stor. Men nu sedan jag satte 35W i Compacten och sedan tidigare har 55W i min Volvo så kan jag konstatera att skillnaden är, just det en märkbar skillnad. Det är mer vitt så att säga framför Volvon. Visst, man kan inte jämföra rakt av då helljusinsatserna är totalt olika, det är inte ens likadana lampor, men det lyser vitare och starkare framför Volvon.

F.ö. är är det beställt excentriska bärarmsbussningar från M3 3.0 till Compacten på ebay för lite snabbare instyrning, de som sitter där nu ser dessutom rätt torra ut. Sedan har jag ett paket från waarwest att hämta ut på Posten med nya ventilerade skivor, kupéfilter och luftfilter. Efter detta så ska jag bara luska ut vilka rejsigare belägg jag ska skaffa, sedan är det väl nästan dags att skruva på grejerna och utvärdera innan man köper mer. Har ju börjat med det viktigaste känns det som, bromsar och dämpare/fjädrar, sedan tror jag man ska köra och känna efter och förhoppningsvis få input från mer rutinerade rejsputtar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #19 skrivet: januari 31, 2010, 20:39:41 »
F-n, idag blev jag förbannad över Compacten!  >:( Eller egentligen över bilen i sig, däremot verkar inte någon veta någonting om den! Beställde ju lite grejer från waarwest nyligen och bl.a. ett kupéfilter. Hos waarwest stod det att det skulle vara samma till alla E36. Fine, beställer ett. Idag skulle jag byta och passade på att kolla AP´s Gör-det-själv, samma förfarande på alla E36. Fine, börjar meka och upptäcker att det här stämmer inte. Springer några gånger in och ut för att stämma av mot mektipset på datorn. Näe, söker på forumet och hittar helt plötsligt att Compact har ett eget system, filtret tas inte ens från kupén utan från motorrummet visar det sig. Hittade denna utmärkta guide till slut: http://www.unofficialbmw.com/e36/interior/e36_replace_your_microfilter.html Och i guiden visar det sig också att kupéfiltret inte heller är samma, det är t.o.m. två i Compacten! Utöver detta är filterbytet mer svårmekat i Compacten skulle det visa sig, jag gav faktiskt upp, delvis p.g.a. hopplösheten över att inte ha filter hemma men efter två timmars mek i -10 pallade inte mina fingrar mer.
Blir så klart en reklamation till waarwest (packning saknades till termostaten också) plus ett klagomål över att de inte har koll på vad de säljer. Sedan får jag väl köpa filtrena hos BMW, de lär väl förhoppningsvis veta...
Suck!  :(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #20 skrivet: januari 31, 2010, 20:47:08 »
Bra o tänka på med kupefilter är att om det finns AC är det fyrkantiga platta filter enligt RealOEM.

Saknas AC är det två runda filter som gäller som man kommer åt från motorrum sidan under huven.
Har själv compact -95 316i utan AC och det är lite trångt och bök att byta dom två på var sin sida på fläktmotorn.

Ser lite skumt ut på din guidelänk. Kanske inte är beskrivningen till en compact utan en "vanlig" e36 .
Står väll inget om AC heller som du har eller har jag missat nåt.
Men det vet dom nog på BMW om du ändå ska dit :)

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #21 skrivet: februari 01, 2010, 06:26:21 »
Jodå mv70, guiden jag hittade stämmer. Om man har en Compact med AC, som jag. Har hittat rätt filter på ebay för ca 200kr för båda, väntar bara på fraktpris. På vanliga E36 tar man filtret från kupéutrymmet, så efter att ha läst AP´s guide så var jag inte så j-kla glad när jag märkte att det inte stämde och stod med hela handsfacket m.m. demonterat i -10 grader....  >:( ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #22 skrivet: februari 01, 2010, 13:37:42 »
Så det är bara på "vanliga" e36 som microfiltret byts från kupe sidan.
Ja där ser man då har man lärt sig nåt igen :)
Har ju själv bara byt på min e36 compact utan AC från motor sidan.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #23 skrivet: februari 01, 2010, 21:10:15 »
Har nu fått svar från waarwest om min reklamation och vill bara tillägga att de sköter detta på allra bästa sätt. De har dessutom rätt filter (2st) till min bil så jag köper filterna av dem och får såklart pengarna tillbaka för det felaktiga + att jag får packningen till termostaten.  :)

Och så fick jag AP att ändra på sin mek-guide också, så förhoppningsvis tänker Compact-ägare till en extra gång innan man sätter igång och slipper göra om mina misstag.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #24 skrivet: februari 01, 2010, 21:57:03 »
Men Davve, tänk så här:
Dra ihop en korrekt mekguide så postar vi den här på Bimmerforum istället ;)
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #25 skrivet: februari 02, 2010, 17:42:04 »
Nä, jag orkar inte uppfinna hjulet en gång till franke.  ;) http://www.unofficialbmw.com/e36/interior/e36_replace_your_microfilter.html

Högen med delar som ska på när vintern tar slut växer:
E36 M3 3.0 excentriska främre bärarmsbussningar, ger roligare hjulvinklar. Kan inga siffror men ger snabbare instyrning i praktiken.


De solida skivorna fram ska bytas mot dessa ventilerade från de större syskonen i E36-familjen. M3 har dock ännu större men jag tror detta räcker till den lättare Compacten.


Dämpare och fjädrar.


Renoveringsobjekt i form av främre bromsok från en E36 325i. Byter man till dessa ok och okhållare tillsammans med de ventilerade skivorna ovan så har man konverterat från solida till ventilerade bromsar fram. Allt är bolt-on och beläggen samma. Jag ska dock ha tuffare belägg också, men har inte listat ut vilka ännu. Om någon vet några belägg som greppar som klister, inte gnisslar och dammar och är snuskigt billiga så hojta till!  ;)
Vet någon om någon som kan blästra i Växjö-trakten?

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #26 skrivet: februari 10, 2010, 11:19:10 »
Bytte luftfiltret igår och jädrar vilken fart det blev i bilen!  ;) Men allvarligt så känns det som jag fick 20hk till och den varvar så glatt rätt in i varvstoppet utan någon som helst mattning. Med andra ord har det gamla filtret varit rejält täppt trots att det såg fräscht ut, har ingen aning om hur länge det suttit där. Så nu går bilen som den ska m.a.o. Inte för att den var så trött innan och inget jag haft problem med, men gårdagen blev lite roligare i.o.m. denna enkla upplevelse.

Och här slog en tanke mig. Många upplever säkert samma sak när de monterar sina sportfilter av olika slag, men har ingen tanke på att det gamla originalfiltret kan ha varit täppt, och därför tror att det verkligen ger extra pållar.  ::)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #27 skrivet: februari 10, 2010, 13:45:59 »

Och här slog en tanke mig. Många upplever säkert samma sak när de monterar sina sportfilter av olika slag, men har ingen tanke på att det gamla originalfiltret kan ha varit täppt, och därför tror att det verkligen ger extra pållar.  ::)

Så kan det nog var ibland och får du desutom lite skönare ljud med öppetfilter.
Ja då måste det ju blivit minst 20hk till  ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #28 skrivet: februari 15, 2010, 17:28:38 »
Inte så konstigt att fläkten knappt blåste inne i bilen...  :P Som jag trodde var det rejält täppt och jag har inte kunnat byta då leverans av rätt filter dragit ut på tiden då waarwest först skickat fel filter. De skrev på sin hemsida att alla E36 har samma filter, men så är det inte. Och dessutom var det inte ens ett kupéfilter jag fick, utan ett (motor-)luftfilter. Men det är fixat, waarwest har skött felet på bästa sätt.

Nya vs. gamla kupéfilter:



Och härinne i detta trånga hål ska man få ut och in filterna.  >:( De gamla är inte hela världen att få ut då gamla saker kan våldas, men att få in de nya. Helt klart en korkad konstruktionsmiss av BMW, i synnerhet med tanke på att i alla andra E36 utom Compact tas filtret från kupéutrymmet bakom handsfacket.

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #29 skrivet: februari 15, 2010, 20:13:05 »
Onödigt att byta när det ser så pass fräscht ut... ;)

 

Reklampartners