Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: IF försäkring  (läst 3557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
IF försäkring
« skrivet: april 29, 2014, 15:20:55 »
Är mycket arg på IF försäkring >:( >:( >:(
Jag har bytt bilförsäkring och för kunna får lite billigare tog jag hemförsäkring i samma bolag.
Ringde till IF försäkring för att stänga av den innan förfallodag, (6e april -6e oktober) IF ändå skickade mig en ny räkning till 6 månader framåt, ringde till IF och frågade vad det handlar om med den ny räkning när jag ringde för att stänga av den?
Svaret: Försäkring gäller 1år, vi kan bara stänga den från 6e oktober därmed kan vi tyvärr inte göra någonting, finns två möjligheter, antingen betala du eller vi skicka till kronofogden.
Den kvinna jag pratade med var mycket otrevlig, till slut sa jag Fuck You och la på.
Vad fan ska man säga?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
IF fösäkring
« Svar #1 skrivet: april 29, 2014, 18:54:56 »
Kan hålla med om att det är märkligt det där med försäkringsbolag och brytpunkter, men man får väl se en försäkring mer som ett avtal man skriver på för en tid än en vara man köper.

Men visst är det märkligt, om man säljer bilen går det bra att avsluta avtalet men om man skulle vilja byta bolag så går det absolut inte att avsluta.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
IF fösäkring
« Svar #2 skrivet: april 29, 2014, 22:31:35 »
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Maso

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Karma: +2/-0
IF fösäkring
« Svar #3 skrivet: april 30, 2014, 06:51:42 »
Byt ägare på bilen till frugan, sambon eller annan familje medlem du litar på så kan du samtidigt byta försäkring. Så har jag gjort vid några enstaka tillfällen då det var stor skillnad mellan två bolag & jag bara var tvungen att byta direkt.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
IF fösäkring
« Svar #4 skrivet: april 30, 2014, 08:48:12 »
Försäkringar har verkligen konstiga regler, en sak jag vet är att man inte behöver sälja en bil för att avbryta bilförsäkring, det räcker att man ställer av den under ca 1 vecka men även om man gör det, om man har hemförsäkring på samma bolag, den måste löpa ut tiden innan man avbryter avtalet.
Efter att jag hade lugnat mig en stund ringde jag IF ingen, pratade med en annan tjej (mycket trevlig) som förklarade att man gör ett avtal på ett år delad på 2x6 månader och i mitt fall avtalet löper den ut den 6e oktober2014.
Hon var hjälpsam och frågade mig om jag vill registrerar en automatisk avslutning från den 6e oktober? Ja tack svarade jag.
Så var det klart för den del och ska betala den summa till oktober.
Ringde jag till nuvarande hemförsäkring, förklarade det hela, hon förstår min situation som jag satt i och erbjöd mig att skicka tillbaka betalade pengar och att jag kunde behålla den bonus på bilförsäkring.
Hemförsäkring hos IF: 2126:- per år
Hemförsäkring hos Folksam: 1392 per år för exakt samma avtal.
Tack! Grabber för din länk, bra läsning. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
IF fösäkring
« Svar #5 skrivet: april 30, 2014, 22:12:11 »
Byt ägare på bilen till frugan, sambon eller annan familje medlem du litar på så kan du samtidigt byta försäkring. Så har jag gjort vid några enstaka tillfällen då det var stor skillnad mellan två bolag & jag bara var tvungen att byta direkt.
Det är väl ett lite krångligt sätt att göra det på, -kan ju se trist ut i ägarhistoriken också med flera olika ägare.

Det jag gjorde sist när jag bytte försäkringsbolag på M5an innan förfallodagen var att ställa av den en dag, sen bestämma med det "nya" försäkringsbolaget att dom tar försäkringen när den ställs på igen dagen efter. Helt lagligt, men det är sällan försäkringsbolagen informerar om detta då det tydligen inte ses som "moraliskt" korrekt.  :o
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
IF fösäkring
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2014, 07:30:55 »
Att avställa bilen 1 dag för att byta bolag, det visste jag och som du säger, de häller tyst om det men som tjejen jag pratade med sa, bilförsäkring och hemförsäkring är två olika enheter, finns inge möjligheten att avbryta hemförsäkring och den måste först löpa ut som i mitt fall den 6e oktober.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners