Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Z4 (inte M) & ESS Tuning  (läst 2775 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Z4 (inte M) & ESS Tuning
« skrivet: augusti 26, 2011, 16:11:38 »
Hej

Är ny på att skriva i sådana här forum, så ni får ha överseende om det blir tokigt. Såg en diskussion om någon som hade beställt ett ESS kompressorkit till sin Z4. Har själv sneglat länge på detta (hade egentligen tänkt köpa en Z4 M men blir inte av med min Z4 -04). Idag ringde jag till Bilprovningen för att fråga de som har hand om trimningar om det går att få bilen registeringsbesiktigad med ett dylikt ESS kit, men det verkade väldigt omständigt och dyrt eftersom Z4 modellen aldrig har varit utrustad som standard med kompressormatning. En trimning äventyrar ju försäkring och möjlighet att få bilen besiktigad normalt. Man kan ju i för sig koppla bort kompressorm medelst en mindre rem, men, det finns tyvärr regler om att det inte får sitta inaktiva delar på en motor. Man kan ju inte heller plocka bort & sätta dit hela kitet varje gång det är besiktning. Min fråga är därför följande: Finns det någon därute (eller här) som har någon erfarenhet av detta och huruvida det är möjligt att få bilen igenom bilprovning på ett korrekt sätt samt vad som krävs för övriga modifieringar, bromsar, krängningsstag etc? ESS kitet är ju inte helt gratis + ev alla andra delar som krävs, så man vill ju vara säker innan man investerar dessa slantar.

Med vänliga BMW hälsningar Mike

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10046
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Z4 (inte M) & ESS Tuning
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2011, 17:20:11 »
Hej! Mike, välkommen på bimmerpower.org
Tyvärr BMW inte har kompressor matade bilar därmed inte kan godkänna ändringar som inte är original och bilprovningen inte kan eller godkänna det pga det.
Många som har efter monterad kompressor plocka bort remmen till kompressor innan besiktningen men om det funkar detta i 100% vet jag inte.
Kanske Z4 kan svara på din fråga om ändringar som är gjorda på hennes bil.
Har du kollat på den tråd?
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2850.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners