Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 oxfordgrön 1995 4 liter V8  (läst 4018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders880531

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma: +0/-0
E38 oxfordgrön 1995 4 liter V8
« Svar #15 skrivet: april 14, 2019, 17:17:49 »
Hej på er alla! Nu är gröna faran framplockad från vinterdvalan, och det blev en ganska kostsam start den här säsongen tyvärr :(


Har varit ut och startat upp den med jämna mellanrum, för att inte batteriet ska ladda ur, och tydligen så har kupéfläkten tackat för sig.
Har beställt ny från autodoc för ca 800 och arbetet kommer gå på runt 2000:-


Vidare så hjälpte en vän till med att byta hjullager höger fram, och tyvärr så vart abs-givaren skadad under operationen, och även abs-kransen på hjullagret + att hjullagret höger bak även behövs bytas, så en slant till där för materialet samt arbetet stundar.


Men! Allt det här känns just nu bara som detaljer och inte som särskilt "farliga" saker att åtgärda varken ekonomiskt eller så.




Det tråkiga är att växellådan beter sig väldigt konstigt. Både ljudligt och funktionsmässigt.


När bilen är kall (främst) och den ska växla från 1a till 2a växeln, så liksom kommer det här kavitationsljudet/vinande kompressorljudet från lådan. Låter inte särskilt bra, och jag undrar ifall någon av er vet med säkerhet vad det kan bero på, och givetvis om det går att fixa och vad kostar det?


Och när jag kör i D-läget så vägrar bilen att växla från 2a till 3e växeln innan den nått 6000 varv? Kan det vara något mjukvarumässigt, eller är det vad tror ni? Jag fick tipset att prova köra lite hårdare med bilen för att se om det skulle släppa, men tyvärr så hjälpte inte det.


Jag har även provat att nolla adaptionen i växellådan med att vrida tändningen till 2a läget och hålla ner gaspedalen i kickdown i 30 sekunder. Ingen skillnad tyvärr.




Kör jag "manuellt" med bilen, alltså startar på 2, sen upp till 3-4-D så tar jag mig "förbi" andra växeln utan att varva ur den helt, men det känns riktigt surt :( har ju köpt glidarbil med automat för att slippa växla och bara kunna just: Glida.


Jag är jättetacksam för alla tankar, tips och även gissningar från er med mera erfarenhet gällande denna vagn.


Sen ska det tilläggas att det är väl dags att ge sig på den här operationen med att byta insugsmembran också! Tomgången är lite "ryckig" och man känner inne i kupén att den går ojämnt/oroligt. Sen läste jag även i Lasses tråd om hans/din (antar att du läser detta Lasse ;)) E39 som verkade dra mindre soppa efter att insugsmembranet vart bytt.




Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E38 oxfordgrön 1995 4 liter V8
« Svar #16 skrivet: april 21, 2019, 21:49:45 »
Brukar väl mest vara att lådan inte vill växla alls om oljenivån är låg, men kanske kan ge andra märkliga symptom. Så kolla oljan kanske?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 oxfordgrön 1995 4 liter V8
« Svar #17 skrivet: april 25, 2019, 21:54:53 »
Tjena Anders,


jag har varit bortrest i USA ett tag och influensa annars, så jag har legat lite lågt ett tag.


Gällande kupéfläkten: jag hade samma sak på min första E38, den stannade och det skulle kosta skjortan att byta. Men i mitt fall visade det sig bero på en trasig / ärgad säkring. Räckte att byta säkring så fungerade den fint igen.


Jag bytte PCV (vevhusmembranet) på min E39 540, inte insugsmembranet. PCV sitter i bakkant på insuget, mot torpedväggen på förarsidan.


Om automatlådan: jag måste erkänna att jag vet inte så mycket om dem, men med tanke på att det tycks ha uppstått medan bilen stod stilla så verkar det ju mysko. ATF-oljan i lådan passerar en massa kanaler och elektromagnetiska ventiler när den växlar. Kan det inte vara så att någon av ventilerna har börjat kärva lite när den stått oanvänd länge?

Jag skulle nog chansa på att först byta olja i lådan och se till att den är på rätt nivå, sedan ha lite tålamod med den några dagar. Om det är något som kärvar / beckat ihop så lär det lösa sig av användning. Har gjort det ett par gånger själv. Det är ganska lätt att byta oljan, komma in under den och lossa dräneringspluggen först. Det gamla oljan brukar se ut som svart vatten istället för ATF-oljans nya konsistens. Det luriga är att utan slang/pump så får man inte ut all olja, det blir lite kvar i convertern. Allra bäst är såklart att ha verktyg så man kan suga ut även den oljan. Jag har inte haft det, utan nöjt mig med att få "nästan" all olja ny. ATF är rätt dyr och har för mig att det går åt 6 eller 8 liter.

När min bil stått stilla över vintern t ex, så brukar det vara rejält tickande från ventillyftarna, men det försvinner efter någon halvtimmes varmkörning och komer inte tillbaka förrän nästa långa avställning.

Små läckor i avgassystemet gör också att tomgången kan vandra. O2-sensorerna efter kattarna blir lurade om det smiter in syre pga otätt system, tjuvluft. Det problemet har jag haft, låste sig genom att dra åt bultarna. Har nu tillbaka det eftersom ett bultfäste till grenröret släppt.

Lycka till.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 oxfordgrön 1995 4 liter V8
« Svar #18 skrivet: april 27, 2019, 06:07:44 »
Välkommen tillbaka Lasse! ;)
Saknade dig här på forumet.
Tack för din trevlig, kunnig och hjälpsam förklaring. :) [size=78%] [/size]
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners