Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?  (läst 3931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D.Svensson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« skrivet: april 05, 2017, 18:24:07 »
Hej allihop!

Jag blev bmw ägare för ett tag sen. En polare sålde en bmw 325i coupé med massa grejer därtill så bilen blev i princip gratis. Tanken var att det skulle bli en isbil av denna men efter jag hämtat å sett att det satt Msport paket och lite olika dekaler runt om i bilen började jag fundera.

Kollade på Bimmers Of Sweden och kom fram till att det är en "Avus Edition" jag köpt och det var inte den vanligaste modellen som det lät.

Där ändrades planerna och den är nu nerplockad för helrenovering som slutförligen ska reggas med turbomotor. :)


Min är en Cosmos svart 325i från 1995. Sitter "bmw international" märken på lister, insteg och även ett "limited edition" märke på handskfacket. "BMW motorsport" handtag osv.

Frågan jag har nu är om någon vet hur många ex som gjordes i denna modell? :)


Med vänlig hälsning

Dennis

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #1 skrivet: april 05, 2017, 21:53:08 »
Hej Denis.

Lite historik om Avus


Tekniska data
Fyrcylindrig radmotor 1796 cm3
16 ventils topplock
140 PS (138 bhp) (103 kW) @ 6000 rpm
175 Nm (129 lb.ft) @ 4500 rpm
5-vxl manuell växellåda


Prestanda:
0-100 10.2 s
213 km/h (132 Mph)


Mått/vikt:
Vikt :1240 kg ( 2734 lbs )
Längd: 443.3 cm ( 174.53 inches )
Bredd :169.8 cm ( 66.85 inches )
Höjd :139.3 cm ( 54.84 inchef)



Historik:
Importerad till Sverige från Tyskland, förmodligen finns det mycket få bilar kvar med denna utrustning och i Sverige så har jag aldrig sett någon tidigare(Vore roligt att komma i kontakt med någon isåfall)

(AVUS Edition) AVUS, var fram till 1998 en racerbana belägen i stadsdelen Charlottenburg i västra Berlin. Banan var en kombinerad racerbana och motorväg som användes som testbana för fordonsindustrin genom Grunewaldskogen. Byggandet av AVUS påbörjades 1913, men på grund av första världskriget försenades bygget och banan blev klar först 1921. Under kriget arbetade ryska krigsfångar med byggandet av AVUS.När AVUS öppnades var banan hela 19 569 meter lång. Idag är de långa raksträckorna viktiga delar av det motorvägsnät som leder trafiken i, runt och ut från Berlin. Själva raksträckan byggdes redan från början med två parallella körbanor precis så som man bygger motorvägar. Det enda som skiljde var att det i ändarna var två kurvor som fungerade som vändslingor. Detta var ändå den första väg som byggdes som hade principen som skulle gälla för kommande motorvägar.

Från början var AVUS enbart en racerbana. Vägtrafiken var så gles att motorvägar var meningslösa. Allmänheten kunde betala för att köra racing, om banan var ledig. Från och med 1930-talet byggdes det motorvägar i stor omfattning i Tyskland och man hade använt AVUS som förebild. När man började bygga ett motorvägsnät runt Berlin så blev även AVUS integrerad i detta motorvägsnät. På racerbanans början och slut byggdes anslutningar till de vanliga motorvägarna genom att trafiken leddes förbi vänd slingorna. Detta gjorde att banan kunde fungera både som motorväg och som racerbana. I normala fall leddes trafiken förbi vändslingorna. När den sedan skulle användas som racerbana stängdes vägen av för allmän trafik och istället användes då vändslingorna.

1926 kördes det allra första Tysklands Grand Prix på AVUS med Rudolf Caracciola som vinnare, senare skulle man dock köra på den nya banan Nürburgring. 1953 gjordes ett försök att göra AVUS till världens snabbaste bana genom att göra en mycket brant bankning (43°) på Nordkurve. Hermann Lang satte ett varv med genomsnittshastigheten 260 km/h och ingen skulle köra ett varv snabbare på en racerbana förrän på Indianapolis Motor Speedway tre årtionden senare.

1996 omkom britten Keith Odor under ett DTM-lopp efter att ha blivit påkörd av tysken Frank Biela. Keith Odor dog omedelbart. Efter alla olyckor beslutades det att AVUS skulle läggas ned och 1998 kördes det sista loppet på AVUS. Dock byggdes det en ersättare till AVUS, Lausitzring.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #2 skrivet: april 05, 2017, 22:10:06 »
Lite till om Avus Edition 1994 och 1995
Detta är en global specifikation av denna unika version

318is / 325i coupe "Avus" paket Schl. Nr. 766
Modell nyckelnummer BE 51, BF 31

Chassi:
• M Sport chassi med sänkning
• LM-hjul 2-teiIig, M tvär talade (weitmaschig) skruvas med smidd stjärna, 7,5Jx17 med däck 235/40 ZR 17 (reservdäck med stål 7Jx15 205/60)

Exteriör:
• M aerodynamik paket (fram / bak förkläde, sidokjolar)
• polerade avgasrör med kromskärmar
• dörrhandtag med "BMW Motorsport" -Einprägung
• sidokrock bar med BMW Motorsport International logo
• vindruta med grön kil
• uppvärmning av ytterbackspeglarna, inkl. Förardörrens lås och skivspolarmunstycken
• Fog lampor (318is)
• slutar analog SA 715, i alpina vita, röda, kosmos svart-met., arktisk silver träffat., Calypsorot-met, Boston grön-met., Mauritius blå-met., även svart

Interiör:
• BMW sportstolar
• Tyg platt väv i två standardfärger (kol grå), SA Ämne / läderkombination i tre standardfärger, SA Läder Montana (antracit, turkos, klassischrot) i 3 standardfärger (svart, ljusgrå, kiassischrot) Special-SA "Millpoint 'antracit / röd (Schl.-Nr. 0616)
• Rubricerar svart inkl. A / C-stolpen och kantskydd
• Lädersportratt med airbag II, växelspaks damasken och handbroms grepp / läder svart damasken
• trösklar med BMW Motorsport International logo
• plakett på panelen på handskfacket med BMW Motorsport International logo
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad D.Svensson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #3 skrivet: april 05, 2017, 22:17:53 »
Hej grabbar å tack för infon :) de där med utrustningsgrejerna fick ja fram förut också å slog å kolla på mitt chassinummer och såg min va en BF 31 och utrustningen va lik så det stämmer ju :) men hur många som tillverkades ha ja inte hittat någonstans :(


Den är riktigt rostig men när de är en sån här modell så kändes de kul å laga upp :)


Mvh

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2017, 22:39:03 »
Tyvärr, hittade inte eller antal som tillverkades. :(
Men, raritet av den är en fördel som du säkert kan renoverar och behålla till dig själv. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad D.Svensson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #5 skrivet: april 06, 2017, 08:44:19 »
Tyvärr, hittade inte eller antal som tillverkades. :(
Men, raritet av den är en fördel som du säkert kan renoverar och behålla till dig själv. 8)

Nä verkade svårt å hitta :(

Jo renovering blir de med rostlagning och omlackering. Sen även seriöst turbobygge och reggning framöver. :) Blir ingen stress och byggs efter pengarna som finns :)

Endast 18500 mil på mätaren också :)

Här är "pärlan" :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2017, 19:49:54 »
Aldrig hört talas om Avus Edition tidigare, kul att du vill bevara den istället för att göra isbanebil av den. Sådant gillas av mig! :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad D.Svensson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #7 skrivet: april 07, 2017, 09:17:22 »
Aldrig hört talas om Avus Edition tidigare, kul att du vill bevara den istället för att göra isbanebil av den. Sådant gillas av mig! :)

Hade inte jag heller gjort innan jag fick höra att de va en sån :) Å på de viset känns dom ju ganska ovanlig haha :)

Jo ja kände att nu blire uppfräschning å ha en fin sommarbil med lite pulver. :)

Ska hämta hem en till coupékaross i helgen som ska få donera lite fräschare plåt bitvis. :) Börjar bli dåligt med ekonomiplåt till coupén...

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #8 skrivet: april 07, 2017, 22:33:17 »
Skall du behålla den Cosmos svart eller blir det Avus blå kanske?


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad D.Svensson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw E36 325i Avus Edition, hur många tillverkades?
« Svar #9 skrivet: april 10, 2017, 12:20:46 »
Skall du behålla den Cosmos svart eller blir det Avus blå kanske?




Hmm ja du det är ju de å haha :) Är ju en bra bit kvar till de är dags till färgvalet :) Riktigt fin blåfärg men samtidigt äre ju stilrent med en nytvättat nypolerad svart bil å :)

Å sen är ju originalfärgen cosmos också :)

Men i o med att det blir turbo i den så blir den ju samtidigt inte original så det blir ju ingen originalrenovering helt :)

Så det är lite å tänka på faktiskt hur jag ska göra :)

Vad tycker ni? :)

 

Reklampartners