Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M40, topplock och packning  (läst 5165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« skrivet: november 23, 2017, 19:39:15 »
Nu börjar det väl vara ställt bortom rimligt tvivel att topplocks-packningen är uttjänt. Alla typiska symptom, och det är väl inget att förvånas över efter närmare 27 000 mil. Men som jag förstått det, så kan man gärna förbereda sig på att kanske själva toppen har slagit sig eller spruckit.

Då är frågan hur jag bäst går vidare. Det finns inte så mycket begagnat för dom fyrcylindriga, och i den mån dom finns, så kostar dom nån dryg tusenlapp plus åttahundra i frakt. För ytterligare nån tusenlapp kan jag få en hel jävla M50, tvåliters sexa, något nyare än min, färre gångna mil. Oljetråget behöver flyttas över från donatorbilen, det har jag fått lära mig, och växel-lådan med. Sen ska kablarna kopplas då, och bilen slutligen registrerings-besiktas.

Jag gör alltså inget av hantverket själv, utan bilen kommer lämnas till verkstan. Det är således svårt för mig att avgöra hur mycket tid det ena eller det andra tar - och vad det således kan tänkas kosta. Är det en bättre idé att helt byta motor? Det börjar dra åt det akuta hållet, så alla råd uppskattas extremt mycket.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #1 skrivet: november 24, 2017, 19:14:13 »
Är det ingen som vet nåt om topplock till M40? Hur besvärligt det är att byta, hur vanligt det är att även själva locket tar stryk när motorn kokar.

Jag hade fått för mig att det här var ett rätt känt och omdiskuterat ämne, och jag tänkte att det kanske fanns nån här som har - eller nån gång har haft - nån bil med M40-motor. Eller i brist på det, bara nån som vet lite om bilar i största allmänhet.

Grejen är att kompressionen känns sämre för varje dag som går, så det måste åtgärdas. Men jag har inte direkt några pengar att lägga på det, så jag är angelägen att hitta det bästa sättet att gå vidare med saken. Ifall sannolikheten är väldigt stor att locket är förstört, så kanske det inte ens är nån idé att öppna där, utan i stället direkt satsa på motor-byte.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #2 skrivet: november 25, 2017, 23:36:58 »
Finns det nåt sätt att avgöra ifall det bara är en uttjänt packning, eller en sprucken topp?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M40, topplock och packning
« Svar #3 skrivet: november 26, 2017, 09:41:14 »
Vad säg om att göra en kompressionsprov?
Det kanske är bara toppackningen som behöver byttas.
Om det är det, det är förmodligen billigare än att byta toppen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M40, topplock och packning
« Svar #4 skrivet: november 26, 2017, 12:19:00 »
Ett kompressionsprov som Alain säger är bra att göra. Men har bilen kokat är troligen packningen rökt, troligt är toppen lite skev också och behöver planas.
Det är inget speciellt svårt att byta toppen själv om man har mekvana. Lämna in den för planing och spricktest hos någon renoveringsfirma.

Men gör du inget av jobbet själv blir det nog dyrare att renovera toppen än att byta ut hela motorn. Det blir lätt många timmar (som du får betala dyrt för) vid topplocksbyte/renovering. Att byta ut hela motorn är lättare och går snabbare.

Vad är det för symptom du har? Olja i vattnet eller tvärtom? Drar den vatten och ryker vitt?
På ett kompressionsprov kan du se om någon/några cylindrar har sämre kompression än dom andra, men att säga säkert om det är packningen bara eller en spricka går inte att avgöra.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #5 skrivet: november 26, 2017, 12:36:28 »
En anledning att jag befarar att själva topplocket är skadat, är att motorn kokade härom veckan. Som jag förstått saken, så är just vid sån kraftig överhettning som locket brukar slå sig eller spricka.

Dessutom tilltar problemen. För nåt år sen börja jag märka att motorn krångla på vissa varv under uppvärmning. Endera kunde man då släppa på gasen och köra sakta en stund, eller växla ner och varva upp. Sen gick allt bra. Nu tar det längre stund innan den hostar ur sig - och det blir aldrig helt bra. Tomgången är dålig med, och det är trögare än vanligt att starta.

Så en annan sak - som är relevant om det ändå skulle bli aktuellt att byta lock: Hur ser jag enklast om det verkligen är en M40? Bilen är registrerad i februari 1988, antar att den då är tillverkad precis i slutet av 1987. Enligt alla officiella uppgifter - om man gör en sökning på registrerings-numret - så är det en M40 i bilen. 1.8l, 75kW, etc. Men alla M40 har väl kamrem? Jag hade den inlämnad för flera år sen - just för att få remmen bytt - och den konstaterades då ha kedja.

Finns det nåt enkelt sätt att känna igen M40?

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M40, topplock och packning
« Svar #6 skrivet: november 26, 2017, 13:06:13 »
M40 ska helt klart ha kamrem, det låter som att du har en m10. Jämför din motor med bilder på nätet, som denna.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M40

Stor skillnad i utseendet på M40 vs M10.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #7 skrivet: november 28, 2017, 14:35:56 »
Ja men nog är väl det här en M10 och inget annat?


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M40, topplock och packning
« Svar #8 skrivet: november 28, 2017, 18:43:21 »
ser onekligen ut som en M10 motor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #9 skrivet: november 28, 2017, 19:45:37 »
Which means: Betydligt utbud av begagnat ifall hela locket behöver bytas.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M40, topplock och packning
« Svar #10 skrivet: november 28, 2017, 20:43:03 »
Definitivt en M10!

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M40, topplock och packning
« Svar #11 skrivet: november 29, 2017, 06:23:37 »
Finns en motor till salu för 1500:- på blocket, kanske någonting i fall att du vill byta?
https://www.blocket.se/dalarna/Bmw_m10_motor_75861752.htmhttps://www.blocket.se/dalarna/Bmw_m10_motor_75861752.htm
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #12 skrivet: december 03, 2017, 09:50:27 »
Finns en motor till salu för 1500:- på blocket, kanske någonting i fall att du vill byta?
https://www.blocket.se/dalarna/Bmw_m10_motor_75861752.htmhttps://www.blocket.se/dalarna/Bmw_m10_motor_75861752.htm

Det där var ju ett anmärkningsvärt bra pris. Tack för det tipset!

Jag har mest sökt på M50, men då är det tvåliters sexer, d v s en rätt drastisk effektökning, även räknat från den M40 som officiellt sitter i. Kanske krångligt att få godkänt? En 1600cc M43 eller M50 hitta jag i o f s, då skulle jag nog vara kvar inom ramarna.

Att montera en likadan vore ju onekligen ändå det allra enklaste. Framgår inte vare sig mil eller årtal i annonsen förresten.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M40, topplock och packning
« Svar #13 skrivet: december 04, 2017, 13:15:04 »
Inte enkelt att veta antal mil, säljare kan vara ärlig eller ljuga om saken.
En sak du kanske kan göra är att försöka att ta reda på reg nr på bilen där motorn har suttit och kolla med bilregistret
men inte säkert eller att den är kvar eller på bilregistret.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2018, 15:11:28 »
(Nu har bilen fått stå några månader. I nu-läget kör jag en Hulk-grön Mercedes W116 med en fruktansvärd mängd krom-lister. 280SE, rak sexa, bensin-driven med elektronisk insprutning, 185 hkr. Automat-låda. Stort as är det... 5 meter lång, närmare 1,90 meter bred - typ så man kan sova i den. Väger strax under två ton. Tanken rymmer 98 liter, och det kör man snart slut på med en sån motor...

Summan av stora och små problem med E30:n växte i mycke snabbare takt än jag hann åtgärda. Kompressions-problemena blev till sist så svåra att motorn bara gick då temperaturen steg över kok-punkten... Dessutom handlar det ju inte bara om ett motor-byte, utan om en hel-renovering som varit planerad sen 2010 då jag köpte den. Blir säkert lättare att hitta bra lösningar, om att jag inte behöver ha så bråttom.

Nu är det rätt mycket som behöver fixas på ersättnings-bilen med. Elektriska problem. Så av rent ekonomiska skäl, så lär det här motor-bytet på E30:n dröja. Men jag hoppas kunna gå igång med allt det andra. Skulle kännas roligare att montera motorn i en bil som känns okej, så bara dra iväg till besiktningen direkt.

 

Reklampartners