Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW scanner  (läst 1652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 146
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
BMW scanner
« skrivet: juli 22, 2017, 15:40:10 »
Hej på er.
Efter att jag tätade avgasröret, dök som jag nämnde innan, upp bild på motorn i dashboard, i gul färg.
Ljuset kom och gick, men nu har den beslutat sig att stanna kvar.
Tog fram min BMW scanner som jag har använt ett par-tre gånger innan, för att se vad det kunde vara.
Då dök ett annat problem upp, en RÖD lampa på scanner'n.
Mjukvaran säger att hårdvaran inte är klar, och det fattade jag ju, det skall ju tändas en grön lampa/LED på enheten.
Har nu provat koppla in den på olika sätt, ändrat kompatibiliteten i programmet, startat och stannat motorn, med mera, men icke.
Lät den stå inkopplat under körning och i vila, men den går fortfarande för rött.
Har några andra av er provat denna scanner'n ?  Jag misstänker att det är fel på själva kortet, eller att eeprommen inte är nollställd, men det går inte att göra ens det.
Innspill här?

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 146
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
BMW scanner
« Svar #1 skrivet: september 22, 2017, 10:38:30 »
Det blev ingen reaktion på min tråd om scanner. :)
Den fungerar fortfarande inte, lyser rött, och motorlampan kommer och går :D

Kanske jag ringer en BMW verkstad och frågar vad de tar betald för att läsa av koderna. Är det dyrt, köper jag en ny scanner istället.
Om en månad vinterparkeras den i torr garage för att vänta på våren.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW scanner
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2017, 21:05:44 »
Det är troligen glapp i din scanner-enhet, de är ganska ömtåliga i kontakterna.

Här i Sthlm tar BMW 1500 för att läsa ur felkoder, så jag köpte två till BMW Scanner 1.4 när min första första började glappa som din. Har för mig de kostade 150 kr styck.

Gula motorlampan betyder att du har något problem med avgasvärdena. Antingen om du inte har bytt olja på länge och den har stått länge (då brukar det samlas mycket HC i oljan om den är seg att starta), eller att den suger tjuvluft kring insuget, eller att LMM börjar bli gammal, eller att O2-sensorerna efter katten börjar ge fel värden, eller att katten börjar gå åt katten. :)

Inte alltid BMW Scanner kan ge rätt felkod där, men hellre 150 kr för att pröva själv än 1500 kr och boka tid och krångla för att BMW ska göra samma sak.

Lycka till, berätta gärna hur det går.

 

Reklampartners