Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpt begagnad BMW320 D Modern Xdrive Touring 2013 och redan problem  (läst 3596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PilotMoose

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Halloj, bor och kör BMW i Frankrike men är inte haj på franska ännu så hoppas jag kan få lite hjälp denna väg.


Köpte för ett par veckor sedan en beggad 320D XDrive Modern Touring 2013 med 5400 mil på mätaren i jättefint skick av en fransk BMW-återförsäljare.


Endast 2 dagar och 30 mil efter jag plockat ut bilen får jag felmeddelanden i bilen 4 (!) gånger på en sträcka av ca 3 km.


Brake system failure, Tyre Pressure sensor failure, DSC-failure, Cruise control failure (alla upprepas varje gång, alltså inte ett i taget)


Ringer BMW-service från bilen som frågar om jag känner något konstigt i bilen och jag svarar nej.


Blir rekommenderad att ta mig till återförsäljaren vilket jag gör några dagar senare då detta var en lördag.


Då Tyre pressuremeddelandet uppmanar mig att kolla däckstrycket manuellt så gör jag detta och kan konstatera 2.9, 3.0 (fram), 2,7 och 2.9 (bak) i däckstryck så det är ganska spritt.


Kollar rekommenderat tryck som säger 2.0 i fram och 2.2 i bak utan last, fixar detta och startar bilens kalibreringssystem.


Felet "försvinner" och hos BMW-återförsäljaren hittar de, naturligtvis, inga fel. De rekommenderar dessutom att jag ska ha 2.5 bar runtom för det är bättre varpå jag frågar varför då BMW rekommenderar 2.0 och 2.2.......får inget bra svar.


Verkstaden fyller på 2.5 bar i alla däck.


Idag, ytterligare någon vecka senare och kanske 60 mil senare, kommer samma felmeddelanden igen!!!???


Kollar däckstrycken, 2.1, 2.2 (fram), 2.30 och 2.35 (bak).


Antingen är mekarna på denna verkstad fullkomligt inkompetenta (vilket har påpekats på forum i området) och eller så har de utrustning som är fullkomligt värdelös för jag vägrar tro att jag har däckpys i alla däck.


Har någon upplevt något liknande?


Detta är min första BMW och ska detta vara en Premium-klass bil lär det bli den sista!


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Köpt begagnad BMW320 D Modern Xdrive Touring 2013 och redan problem
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2016, 00:26:43 »
Salut!  ;)
Problem med däcktyck och felmeddelande om det är ganska normal på sommar, däcktryck ändras med värme och hur mycket du kör jag fick det förra vecka då det var mycket varmt, det visade en liten däck symbol (Röd) på panelen, jag stannade på en bensinstation och kollade på framdörren hur mycket det skulle finnas fram och bak, det gjorde jag, fick släppa luft från alla däck, när jag satt på kontakt ingen, symbolen var kvar, jag nollställde det genom att trycka en liten stund på knappen med samma symbol som står på lilla panelen precis framför växelspak.
Nu ser jag att värme i Sverige är inte kvar då jag ska kolla igen däcktrycket, känns som att det sakna luft i mina däck, Bättre att vara på säkra sida.
Var bor du i Frankrike ?
M.v.h. Alain.   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Köpt begagnad BMW320 D Modern Xdrive Touring 2013 och redan problem
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2016, 17:22:02 »
Citera
Brake system failure, DSC-failure och Cruise control failure


Jag tycker det låter som att en ABS-givare är dålig / håller på att gå sönder / behöver bytas. Det är en hall-givare som sitter ett vid vardera hjulet för att mäta hur fort det roterar. Samma funktion används för hastighetsmätaren, farthållaren och antispinnsystemet (för att konstatera om hjulet låst sig). Själva ABS-givaren brukar kosta 100 - 150 Euro och tar 20 minuter en halvtimme att byta.

Om BMWn visat dessa fel på displayen så finns de också lagrade i felminnet. Det är väldigt enkelt att läsa ut felminnet (felkoderna) för att få en exaktare diagnos.

 

Reklampartners