Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen  (läst 3275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen.

En svensktillverkad fjäder till BMW X3 kostar tre gånger så mycket att köpa på Mekonomen i Sverige jämfört med vad en tysk reservdelsfirma tar.
Prisskillnaden är inget undantag.
Teknikens Värld sammanställning visar att svenska bilägare betalar dubbla priset för en mängd bildelar.

Värt att läsa; även läsa vad tycker folk.;)
http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpriser-pa-reservdelar-till-bilen-118338/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen
« Svar #1 skrivet: april 05, 2015, 10:55:03 »
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen.

En svensktillverkad fjäder till BMW X3 kostar tre gånger så mycket att köpa på Mekonomen i Sverige jämfört med vad en tysk reservdelsfirma tar.
Prisskillnaden är inget undantag.
Teknikens Värld sammanställning visar att svenska bilägare betalar dubbla priset för en mängd bildelar.

Värt att läsa; även läsa vad tycker folk. ;)
http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpriser-pa-reservdelar-till-bilen-118338/



Visst är det så; rövarpriser i Sverige för exakt samma del - dessutom tillverkad i Sverige. Det är samma sak med motorolja och tändstift - det är av någon anledning (rövarpriser av svenska mellanhänder) flera gånger dyrare i Sverige än i Tyskland, för exakt samma produkt.

Bedrövligt, man blir faktiskt förbannad.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen
« Svar #2 skrivet: april 05, 2015, 11:49:32 »
Förmodligen mycket skatter som bidra till politikers löner. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen
« Svar #3 skrivet: april 05, 2015, 12:20:37 »
Ja, jag köper nästan aldrig nya delar i Sverige längre. Förstår inte hur såpass många ändå gör det då det finns tusenlappar och åter tusenlappar att spara årligen genom att beställa online från Tyskland. Köpte nyss bromsar till en V70N åt min granne. Han sparade 1500 kr på det mot Mekonomen, och det är på en svensk bil! Som om man inte är nog förbaskad redan är det dessutom oftast dyrare att skicka saker inom Sverige än från Tyskland till Sverige.
Vi har ett riktigt skitsystem företagsmässigt. Borde göras om från grunden och lätta på kedjorna. Nu har vi kört höga skatter och hög kontroll i flera decennier och med olika regeringar (spelar ingen roll om dom kommer från vänster eller från höger) och den positiva effekten för företagslivet uteblev (förutom för "big business" som alltid överlever eftersom dom kan påverka hur skutan styrs med sin lobbyism). Dags för något nytt. Är helt säker på att det finns kreativitet och företagsamhet i det här landet, men politiker kväser detta med sina idéer.
OT, men rekommenderar dokumentären "Någon annan betalar" från 2014 där man kan se vissa exempel på vad byråkratin gör med våra pengar. Finns på Youtube.

 
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen
« Svar #4 skrivet: april 05, 2015, 12:57:04 »
Förmodligen mycket skatter som bidra till politikers löner. :(

Förmodligen, rätt ner i Miljöpartiets fickor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners