Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!  (läst 5297 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Leif

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« skrivet: november 03, 2017, 19:55:12 »
Hej,

E46 320 2002 utan värme,
Bakgrund: Har för 1 år sedan bytt motor, bytte även vattenpump (biltema tyvärr) + termostat. Hade lite värme efter detta (vid 3000 varm eller mer) men har nu avtagit helt. Motorn har gått ca 15000 svenska mil.

Vad har jag kollat:
- 3 röda prickar på fläkt i bilen ( har växlat mellan kallt och varmt, mycket bättre flås i fläkten vid kallt än vid varmt. (reglaget verkar iallafall funka)

- Slangarna in till värmepaketet tror jag inte sitter fel, den övre blir ljummen iallafall.

- Har tagit ut och renoverat ventilen som öppnar till värmepaketet. (Även dragit ur kontakten för att den då ska stå öppen? stämmer det?)

- Luftat systemet alldeles för mycket.... provat med vakuum efter motorbytet, inte hjälpt.

- Övre tjocka slangen från kylaren är ordentligt varm. 

- Går upp i temp normalt och stannar stabilt där. (Ingen överhettning) Termostat fungerar bedömt

- Öppnar jag kylaren så har jag inte någon "stråle från sidan" som jag sett på många andra videos. (vid tomgång)

VAD HAR JAG MISSAT? Kan det vara stopp i värmepaketet? Impellern av plast i vatten pumpen börjar gå sönder?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #1 skrivet: november 04, 2017, 08:55:57 »
Hej.


Inte kul när det inte fungerar.


Det jag skulle kolla:
Har du tillräckligt med glykol? Om det är kallt där du bort kan det frysa i systemet.
Hur är det med termostat, är den ok?
Kanske har du lyft i systemet som gör att du inte får värme, sätt på fläkten fullfart öppna locket från kylare och låt motor gå på tomgång ca 15 minuter.
Det kanske inte är det men alltid en börja.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Leif

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #2 skrivet: november 04, 2017, 18:14:04 »
Tack för svar Pappy


Min bedömning är att termostaten är OK då den ligger rätt i arbetstemperatur och att den är bytt för 1 år sedan. Är det rätt antaget?


Flotörnålen i expansionskärlet visar på rätt mängd glykol, ska dock prova att köra tomgång 15 min. Att temperaturen är på högsta öppnar väl spjället till värmepaketet, påverkar fläktens hastighet också?


Återigen tack för svar!

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #3 skrivet: november 04, 2017, 22:37:14 »
Du har ju redan kollat värmeventilerna - de ligger annars närmast till hands. Du har ju en varm motor, men inget varmvatten in till värmepaketet inne i kupén.

Är du säker på att slangarna in/ut ur torpedväggen sitter rätt?

Jag hade samma problem en gång på min 7-serie som jag höll på att bli galen på. Efter flera dagars trassel så ryckte jag till slut slangarna och körde runt på starten för att vara säker på hur vattnet flödade. Stoppet in till värmepaketet visade sig bero på att min bil har en Webasto med en elektromagnet bakom motorn som ska stänga vattenflödet så att värme cirkulerar mellan webaston direkt till värmepaketet utan att gå genom motorn (så värmen kommer till kupén snabbare), men den hade beckat ihop fullständigt och hindrade vattnet från att flöda in i värmepaketet.

Utloggad Leif

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #4 skrivet: november 06, 2017, 23:38:21 »
Lasse, mycket intressant! Tror faktskt inte att det går att att sätta dem fel, väldigt tight att slängarna ens räcker fram. Någon som vet mer än jag?


Webasto tolkar jag som att det är en diselvärmare?  Har dock en 320 bensin, hmm kan vara eftermonerat? Stort tack för tipset ska kontrollera!


Tack för svar Pappy. Tomgång med kylar locket öppet och fläkten på högsta samt värme på fungerade tyvärr inte.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #5 skrivet: november 07, 2017, 07:12:36 »
Det är sant att värmeventilerna ska vara helt öppna om man drar bort 12V, men för att vara säker så kan man köpa kopplingsstycken i metall  på Swedol, en in och två ut öppet rör.

Det är ju något som gör att varmvattnet inte flödar in i ditt värmepaket - annars hade du haft värme. Så jag tror att det antingen är något som blockerar vattenflödet, eller möjligen någon enorm luftbubbla i värmepaketet.

Utloggad Leif

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #6 skrivet: november 07, 2017, 15:37:35 »
Har kontrollerat luftbubblor med vakuum, anar att det kan ha gjorts när värmeventilen var blockerad och att luftbubblan ligger i värme paketet.


Min plan nu är att jag är less på detta. Har beställt ny vattenpump i stål, termostat, värmeventil, tempmätare bakom klimatanläggningen. "värmepaket" men tror inte jag klarar att byta det på egen hand.... måste man inte ta bort hela instrumentpanelen osv??? 2 dagars jobb?


Planerar att spola värmepaketet iallafall, sett någon bra video på hur detta görs på enklaste vis, planerar att spola i motsatthåll för att få ut gamla rester....


Stämmer att den övre slangen är in och undre ut?


Hur låter detta?




Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E46 320 2002 Ingen värme, VAD HAR JAG MISSAT?!
« Svar #7 skrivet: november 12, 2017, 22:08:57 »
Pröva att växla slangarna, bara för att se vad som händer.

Har förresten drabbats av liknande problem med min E39 540 - helt plötsligt mycket svag värme i kupén nu när det är vinter. PÅ sommaren är det minsann aldrig problem, då fastnar ventilerna så att det blir max värme som inte kan stängas av! :) Det är värmeventilerna som hakat upp sig igen, dessa förbaskade, ondskefulla tingestar! :)

Det är gummisäten som mässingsventilerna dunkar emot, och gummit blir mos med åren så att ventilerna fastnar. BMW säljer inga nya gummisäten (tyvärr) och nya värmeventiler kostar bortåt 4000 kr tror jag. Det ska dock finnas gummipackningar som ska passa BMWs värmeventiler på US Amazon för runt en hundring. Jag ska köpa och pröva dem.

 

Reklampartners