Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M: 125i Coupe 2011  (läst 51237 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #135 skrivet: juli 10, 2020, 09:13:24 »
Ja det ser ut att stämma om man kikar på Real Oem, 125i har samma låda som återfinns i E90 och E60 x23, x25 och x28 modeller medan 130i har en låda som även används i Z4 3.0

Jag kör inte speciellt hårt så jag är inte orolig att lådan inte skall orka med, men det kan ju vara bra att veta så man inte får för sig att plocka ut ännu mer effekt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #136 skrivet: augusti 20, 2020, 09:00:04 »
I går blev det besiktning, givetvis utan anmärkning.

Är sugen på svarta lister runt fönstren, men de är så löjligt dyra här i Sverige. Hittat ett par på Bildelsbasen som de skall ha 3000kr/st för  :o

Så jag kollade runt lite i England där delar är betydligt billigare, hitttade för £120 vilket blir ca. 1368 för båda, en viss skillnad. Tyvärr ville de inte skicka dem utan det var endast avhämtning.

Så jag kanske får göra som på min E46 och få dem folierade?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #137 skrivet: september 07, 2020, 15:34:47 »
Har fått för mig att jag vill byta ut instrumenthuset från ett från en 135i som även har oljetemp mätare, jag är ju lite old school och saknar vattentemp mätaren, men en oljetemp skulle fungera bra det med.

Dock verkar det vara väldigt svårt att få instrumenthuset omkodat, man behöver nollställa det och klona en del uppgifter från det gamla för att det skall fungera. Men efter det är gjort skall det vara plug & play vad jag läst på nätet. Även pratat med de som gjort operationen själva, tyvärr bor de på andra sidan Atlanten så lite svårt att få hjälp från det hållet.

Har kollat med diverse firmor i min närhet men ingen kan fixa.  :(

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #138 skrivet: september 08, 2020, 12:42:14 »
YES!! CK's Bil & Styling i Uppsala kan fixa flytten av info från original instrumenthus till det nya, så ett 135i instrumenthus är beställt från Bildelsbasen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #139 skrivet: september 09, 2020, 18:47:53 »
Nya mätarhuset anlände i dag.  :)

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #140 skrivet: september 21, 2020, 14:03:10 »
Nya mätarhuset på plats i bilen.



Men just nu fungerar oljetrycksmätaren som bränsleförbrukningsmätare, så det blir nästa sak att fixa.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #141 skrivet: oktober 05, 2020, 15:03:31 »
Dator fixad och programvara installerad, nu väntar jag bara på att kabeln skall levereras sedan skall det fixas.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #142 skrivet: oktober 19, 2020, 15:38:22 »
Den här är fin…

Min kabel för att koppla ihop datorn med bilen var i Malmö vilket är ca. 1 timmes färd med bil från mitt hem. Men något gick väldigt snett för helt plötsligt var mitt paket på väg till New Dehli.
Visst namnet är väldigt likt Förslöv så jag förstår absolut att det blev fel.  :o

Några dagar senare får jag meddelande att mitt paket aldrig kommer att levereras, mina pengar kommer att returneras och om jag fortfarande är intresserad av varan ombeds jag beställa på nytt.
Vilket jag gjorde omgående men denna gången valde jag inte DHL Expressfrakt utan vanlig som går med Pitney Bowes och nu skall en ny kabel levereras den 30/10.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #143 skrivet: oktober 29, 2020, 12:54:34 »
Sådär, nu har jag en fungerande oljetemp mätare.

Mest strul var det att få drivrutiner och annat att lira, (Windows  :-\ ) men när jag väl fick kontakt så var det enkelt att fixa.  ;D

Körde en runda och efter ett tag lade den sig snyggt och prydligt på 100° vilket jag antar är normal temp vid vanlig körning och då verkar det som att jag fick alla parametrar rätt i programmeringen.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #144 skrivet: maj 18, 2021, 10:52:52 »
Är det någon som har en BMW ståendes som skall skrotas?

Jag är på jakt efter en kontakt + en liten bit kabel, kontakten skall passa i ett av enkeluttagen till strömfördelaren som sitter ovanpå batteriet.
Bifogar en bild på strömfördelaren.

Det jag vill göra är att plocka 12V+ till en elektrisk pryl jag skall installera och istället för att sätta en ringkabelsko på skruven som finns på batteriterminalen och sedan behöva lämna luckan öppen för att kabeln skall få plats så vill jag göra installationen så fabriksmässig det bara går.
Eftersom jag har två stycken lediga uttag på strömfördelaren vore det ju väldigt bra och snyggt att kunna ta ström därifrån.

Som jag förstått det så behöver man en speciell krimptång för dessa kontakterna så det enklaste för mig vore att få klippa ca. 10 cm kabel och kontakten från en bil som ändå skall skrotas. En av de tunnare kablarna blir perfekt, det är ingen stor strömförbrukare jag tänkt koppla in.

Vet inte exakt vilka modeller som har samma strömfördelare men jag misstänker att de flesta av årsmodell runt 2010 har denna.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #145 skrivet: juli 02, 2021, 17:55:43 »
Blev lite småfix i dag, OEM styling. Dvs. jag plockar delar från andra BMW modeller som jag gillar bättre än vad som sitter på bilen.

Har hela tiden tyckt att ratten i min bil ser lite billig ut, svart plast som de försökt pimpa med två silvriga bitar längst ut.



Har länge funderat på vad jag skall byta till, funderat på M rattens version av den delen av ratten, men på ett sätt är den ju ännu "billigare". Bara en svart plastbit med det lilla M märket, å andra sidan blir det ju väldigt cleant… kolfiber? Njaa, alcantara?? Joo… men med mina torra händer så kommer den väl att se bedrövlig ut efter ett tag. Hmmm…

Så av en händelse fick jag se en bild inifrån en 2013 BMW X3 och där var den ju! Lite efterforskningar på nätet, jo det skall vara samma grundratt på E82 och F25 och enligt info skall det åtminstone i USA ha sålts E82or med denna ratten som en liten specialserie.

Så efter lite letande hittade jag en sådan del på eBay i USA så jag beställde och…


här har jag plockat bort den gamla delen.


… och så här blev slutresultatet. Väldigt nöjd.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #146 skrivet: juli 07, 2021, 18:46:52 »
Lite småfix även i dag. Ny regskyltshållare från Alti Giri

Före:


Efter:



Väldigt smutsig bil tyvärr, men som vanligt är det förbud att använda vattnet till annat än personlig hygien och matlagning.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #147 skrivet: september 30, 2021, 09:54:15 »
Besiktade min bil i tisdags, givetvis blanka papper men besiktningsmannen hörde att något rullade runt inne i däcket på höger fram. Så efter vi var klara åkte jag direkt bort till min däckverkstad som erbjöd sig att kika på det omedelbart, men jag hade ju inte koll på var mina hjullås var så vi bestämde att jag skulle titta in igen under morgondagen.

Sagt och gjort så svängde jag in efter jobbet i går och vad hittade vi i hjulet? Jo en hel ventil som åkt rundor där sedan jag köpte hjulen (2014) kompletta och helt nya hos en känd firma i Göteborgstrakten.  :'(  Hur f*n kan man låta en ventil ligga kvar i ett hjul? Och hur bar sig personen åt från början för att det skulle bli så? Glömde de sätta dit ventilen innan däcket åkte på? Upptäckte sitt misstag, trycker dit en ventil men är på tok för våldsam och trycker den igenom hålet helt så den åker in i hjulet? Sedan struntar man då i att ta av däcket igen och ta bort ventilen och bara trycker dit en ny?  ???

Bild på eländet kommer, men just nu ligger ventilen i min bil som jag inte har hemma. Dock hoppas jag väldigt snart höra ifrån ett företag som håller på att bygga nya garage ca. 10 minuter från min bostad.  :D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #148 skrivet: oktober 01, 2021, 07:20:42 »
Oj! Ventilen låg in sedan 2014? Hur kom det sig att de inte har upptäkt det innan.
Det hade var bättre om de hade hitta en gömt diamant.
Besiktningsmanen var duktigt för att höra det, viktigast är att den är bortagen.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #149 skrivet: oktober 04, 2021, 14:05:44 »
Oj! Ventilen låg in sedan 2014? Hur kom det sig att de inte har upptäkt det innan.
Det hade var bättre om de hade hitta en gömt diamant.
Besiktningsmanen var duktigt för att höra det, viktigast är att den är bortagen.

Ja den har legat där sedan 2014, som tur är hade det inte blivit några direkta skador på fälgen. Men ventilen är lite sliten på sina ställen.
Precis, det kunde väl ha varit en diamant som låg där. Värd några goa miljoner.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners