Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)  (läst 11033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« skrivet: mars 13, 2018, 13:00:51 »
Problemet jag för tillfället fått är att bilen blev överhettad.
Jag startade bilen i morse och hann åka ca. 1,5 mil när temperatur-symbolen lyste gult i min display.
Innan lampan började lysa reagerade jag på att varmluften försvann, den blåste liksom kallt istället.
Symbolen i displayen blev snabbt RÖD och jag fick stanna på en busshållplats längsmed en motorväg.
Det kom ingen rök när jag öppnade huven, och i väntan på min pappa så stängde jag iallafall av bilen.


När han kom kollade han oljan (såg bra ut) i kylaren finns en röd liten "boj" av något slag, den var på nedersta läget,
så vi fyllde på lite glykol i kylaren, väntade en stund, och när jag sedan startade bilen så hade lampan slocknat.
Lyckades åka ca. 1 km innan den lyste igen! Så återigen fick jag stanna.
Min styvfar skruvade loss kylarlocket och det bara VÄLLDE glykol ur den nu, men fortfarande ingen rök.
**När jag startade bilen denna gång lyste helt plötsligt en ny lampa (symbolen för trasig yttre lampa) dock hittade vi inga fel på några lysen.**


Det verkar heller inte finnas något läckage, och bilen är regelbundet servad, besiktigad i november etc....
VAD ÄR DET FÖR FEL???


Bärgaren fick iallafall komma och köra hem bilen, och eftersom jag är fattigast i världen just nu så undrar jag förstås om detta är något man kan fixa själv? Och hur man kan se vad som är problemet utan att behöva kontakta en verkstad... eller måste jag göra det? :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2018, 14:07:11 »
Hej Emilie.

Tråkigt när det händer. :(
Vad är det för modell år årsmodell?

Det första jag tänker på är att du förmodligen saknade vatten i kylare.
Din pappa fyllde på och du kunde åka en liten stund och lampa tändes på nytt.
Det första jag tänker på är att det kan finnas kvar luft i kylsystemet vilket är inte bra och behöver lufta systemet.
Det du kan göra är att sätta på fläkten till max, och starta motor, därefter, kolla på kylare, du har två tjocka slangar, en på uppsida av kylare och en på nedsida, när du har starta motor kan du kolla om du har en slang som är hårt och en som är mjuk, om det är så, då vatten inte cirkulerar i hela systemet.
Finns flera möjligheter, till problemet.
1a) Kolla frostskyddet hur mycket kylarglykol klara av, kan finnas en ispropp, ofta därefter du inte har värme i bilen, isf ställ bilen på en plats där det är varmt.
2a) Lufta kylsystemet ordentligt på p.g.a du saknade vatten.
3a) Kylare som är tätt, vatten går inte igenom. (kanske p.g.a. is i kylare.
4a) Termostaten som är kass som gör att vatten inte cirkulerar.
5e) Vattenpump
6e) Fläktmotor har gjort sitt och inte vill vara med länge.


Det är dom punkter jag tänker på, kanske någon annat kan komma med andra förslag?


 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2018, 14:52:09 »
Åh, TACK! För en superbra beskrivning  :)  jag ska kontrollera det du nämner och hoppas att det inte är något helgalet med den!
Årsmodellen är 2006, och jag har precis köpt den från en bilhandlare (i mitten på December).
Den hade då precis gått igenom besiktningen (2017-12-07) utan anmärkning.


Dock så började den bevisligen att krångla ganska snabbt.
Bortsett från denna punkt så har jag fått bekräftat från en däckverkstad att jag behöver byta bromsskivor + belägg fram,
då ratten börjat vibrera ngt fruktansvärt vid inbromsning  :-\  så jag känner att jag har lite dåligt flyt just nu.
Dock så står det i serviceboken att dessa var bytta i september 2016, men det kanske är något man behöver byta ofta?




Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2018, 14:55:16 »
Förtydligar lite:


- Modell: BMW 325i Touring
- Årsmodell: 2006
- Automat / Bensin
- Reg.nr: XSW 822


Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2018, 15:26:49 »

Hur länge ska jag låta fläkten och motorn vara på innan jag kollar kylarslangarna?

Hej Emilie.

Tråkigt när det händer. :(
Vad är det för modell år årsmodell?

Det första jag tänker på är att du förmodligen saknade vatten i kylare.
Din pappa fyllde på och du kunde åka en liten stund och lampa tändes på nytt.
Det första jag tänker på är att det kan finnas kvar luft i kylsystemet vilket är inte bra och behöver lufta systemet.
Det du kan göra är att sätta på fläkten till max, och starta motor, därefter, kolla på kylare, du har två tjocka slangar, en på uppsida av kylare och en på nedsida, när du har starta motor kan du kolla om du har en slang som är hårt och en som är mjuk, om det är så, då vatten inte cirkulerar i hela systemet.
Finns flera möjligheter, till problemet.
1a) Kolla frostskyddet hur mycket kylarglykol klara av, kan finnas en ispropp, ofta därefter du inte har värme i bilen, isf ställ bilen på en plats där det är varmt.
2a) Lufta kylsystemet ordentligt på p.g.a du saknade vatten.
3a) Kylare som är tätt, vatten går inte igenom. (kanske p.g.a. is i kylare.
4a) Termostaten som är kass som gör att vatten inte cirkulerar.
5e) Vattenpump
6e) Fläktmotor har gjort sitt och inte vill vara med länge.


Det är dom punkter jag tänker på, kanske någon annat kan komma med andra förslag?


 

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2018, 15:49:02 »
Att impellern till vattenpumpen tappar bladen och därmed inte kan pumpa runt vattnet trots att själva pumpen fungerar är inte direkt ovanligt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2018, 16:42:00 »
Man försöker att hjälpa så gott det går. ;)


Om du har en is propp, i en varm garage skulle jag tro att det kan smälta under 1 eller 2 dagar.
Som säger Fredrik ovan, tappad blad i vattenpump är inte ovanligt.
Uppvärmning av motor på tomgång kan du ser på panelen hur snabb nålen kommer upp.


Om du köpte bilen i mitten av december av en bilhandlare kan jag tänka mig att du har garanti på den, kontakta bilhandlare och förklara till honom att du fick problem, spela gärna in samtal på mobilen i fall att....
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2018, 18:51:47 »
Okej  :)  tänkte att jag provar att kolla kylarslangarna och startar upp den imorgon igen.
Då kollar jag även hur snabbt den går upp i temp. som du skriver.
Tyvärr har jag inget garage över huvud taget, endast en parkeringsplats på utsidan..  :-\
Finns det andra sätt att värma den på? Verkar inte som att det finns något uttag för motorvärmare någonstans heller (om det kunde ha gjort skillnad).

Om det skulle vara ett tappat blad i pumpen; - vad behöver jag då göra?

Jag har hört att BMW är väldigt känsliga för att koka också, och det var just precis vad kylarvätskan gjorde förut.. det rann ut överhela asfalten när locket skruvades av! Kan det ha skadat motorn på något vis?
Jag är så dåligt insatt i bilar, men jag vill gärna lära mig  ;D

Jag har läst igenom pappren som jag fick med mig från bilhandlaren, och det verkar inte finnas många garantier där,
det stod något om någon "trafiksäkerhetsgaranti" har jag för mig, som var giltig i 1 månad.... och den tiden har ju tyvärr passerat.
Har kontaktat TryggHansa också där jag har bilen försäkrad (halvförsäkring) så jag hoppas att de kanske kan hjälpa mig med någonting... men inte högst troligt kanske.

Man försöker att hjälpa så gott det går. ;)


Om du har en is propp, i en varm garage skulle jag tro att det kan smälta under 1 eller 2 dagar.
Som säger Fredrik ovan, tappad blad i vattenpump är inte ovanligt.
Uppvärmning av motor på tomgång kan du ser på panelen hur snabb nålen kommer upp.


Om du köpte bilen i mitten av december av en bilhandlare kan jag tänka mig att du har garanti på den, kontakta bilhandlare och förklara till honom att du fick problem, spela gärna in samtal på mobilen i fall att....

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2018, 18:54:08 »

Hur åtgärdar jag detta? Är det bara att "fiska" upp det tappade bladet eller behöver man byta någonting?  ;D 





Att impellern till vattenpumpen tappar bladen och därmed inte kan pumpa runt vattnet trots att själva pumpen fungerar är inte direkt ovanligt.

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2018, 19:28:08 »
En annan (kanske dum) fråga!!!
Vilken färg på Kylvätska ska jag ha??
Det står inte i instruktionsboken, och när jag söker på internet så har jag väldigt svårt att hitta min bilmodell!
Jag vet ju att jag har en 325i touring etc. - men det kommer upp "E90", "E36", "E46", "E92" etc. - Vad innebär detta?
Och hur ska jag hitta rätt delar till bilen om jag inte vet det?
- Känner mig urdum som inte förstår detta men hoppas att någon kan förklara det för mig  ;D
Misstänker att jag ska ha den gröna glykolen? Min pappa hällde dock i blå glykol förut, hoppas inte det har förvärrat saken i sådana fall  :-[

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2018, 20:34:33 »
Lite sund att du inte har en varm garage ty så länge det är kallt ut, en is propp inte kan smälta.
Tyvärr ser jag inte annat sätt än att sätta den i en varm garage, kanske dina förädlar har en sådan?

När motor blir varm och man öppna kylare lock det är normal att det rinner över p.g.a det bilda tryck i systemet, det inte kan skada motor p.g.a. det rinner ut, det är samma som när du handa luft i lungorna till max och håller länge, när du släpper, allting vill gå ut samtidigt och dina lungor mår bättre, samma när det bilda truck i kylsystem.

Det inte hjälper med försäkring och konstigt att du inte han mer än en månadsgaranti.

Tyvärr kan jag inte svara på vad som händer med vattenpump propeller när dom går sönder. :(

Finns inget dum frågor, det som är dum är att inte fråga. ;)
Vad det gäller glykol, till min X5 använder jag den blåa, misstänker att en majoritet av folk använder också den blåa.
Hittade på nätet en guide just om glykol, alltid bra att veta.
https://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-ratt-sort-till-din-bil/
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2018, 14:15:28 »
Hur åtgärdar jag detta? Är det bara att "fiska" upp det tappade bladet eller behöver man byta någonting?  ;D

Vet faktiskt inte om du kan byta bara impellern eller om det är ett byte av hela vattenpumpen som gäller. Borde gå att söka fram dock.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2018, 15:26:06 »
Idag har jag gjort följande:


- Startat bilen med fläkten på max (det blåste dock kall luft istället för varm)
- Känt på kylarslangarna (som var likvärdigt hårda/mjuka)
- Eftersom ingen lampa alls lyste i displayen idag valde jag att åka en tur för att se vad som hände..
- Efter ca. 2 km så tändes den gula symbolen för kylartemp, och efter ytterligare 5 sekunder blev den röd.
- Jag stängde genast av bilen och öppnade huven. Denna gången hade ingen kylvätska kokat i alla fall.
- Jag lät bilen stå i 20 minuter och kunde sedan köra hem den (1 km från platsen) - utan att lämpan tändes igen.


Min pappa var i närheten under hela den här tiden och kontrollerade en del, han förstår inte riktigt vad felet är och
misstänker att termostaten är paj alt. kylaren. Men han vet inte var termostaten sitter på min bil och därför kan han
inte kolla detta.
(*Vill tillägga att min pappa är en "Volvo 850-fantast" och har redan från start hatat att jag skaffat en BMW*)

- Ringer det någon ny klocka för er efter denna utvärdering?

Utloggad Emelie

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW 325i Touring 2006
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2018, 15:29:03 »



Okej, tack för ditt svar  :)
Läs gärna min uppdatering här i tråden om dagens observationer, återkom gärna om det ringer någon ny klocka  :)



Vet faktiskt inte om du kan byta bara impellern eller om det är ett byte av hela vattenpumpen som gäller. Borde gå att söka fram dock.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
ÖVERHETTAD BMW 325i Touring (bensin)
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2018, 16:01:17 »
Du körde hem ca 1km utan att lampa tändes.
Kanske is propp som smälte med lilla värme som motor fick.

Jag skulle testa att köra igen så fort som möjligt så länge att motor är lite varm 1 km och tillbaka, om lampa inte tänds kan jag tänka mig att det är det som var problem.
Hoppas att det är bara det.
Kör med din pappa bakom dig i fall att....
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners