Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E46 startar inte! (Löst!)  (läst 9336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad antons

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
E46 startar inte! (Löst!)
« skrivet: augusti 16, 2017, 21:40:18 »
Hej!

Jag har en BMW 320i E46 -05 som inte vill starta.

När jag vrider på tändningen så funkar alla lampor och radio osv. Men bilen startar inte. Det händer ingenting, helt tyst. Startmotor går inte runt och den klickar inte.

Har provat ett nytt batteri men ingen skillnad. Har provat en annan nyckel ifall det skulle vara glapp i tändningslåset. Det funkar att dra igång den, det är inga problem.

Så jag undrar om nån har någon idé om vad det kan vara för fel!

Tack på förhand!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E46 startar inte!
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2017, 01:02:03 »
Om det fungerar att bogsera igång bilen så får ju uppenbarligen startspärren rätt signaler och drar igång bensinpump m.m. så känns det ju som att det skulle kunna vara startmotorn i sig som gett upp, jag tror inte du har något separat relä till denna som kan krångla utan startmotorn får signal att starta direkt från tändningslåset.

Jag vet inte hur man gör men det borde väl på något sätt kunna gå att koppla förbi tändningslåset bara för att testa om startmotorn fungerar?

Hur ser det ut med jorden till startmotorn, har du någon jordfläta mellan motorblock och chassi och i vilket skick är isåfall denna?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 startar inte!
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2017, 08:12:54 »
Om bilen gå att starta vid dragning, kan tänka mig samma som Fredrik säger, har du möjligheter att testa en annan?
Det behöver inte vara själva startmotor men bendix relä som sitter på den där sitter plus och minus, ofta är det den som trasslar till men lättare att byta hela.
Det du kan också testa är att ta en liten armare och banka lätt på den, ibland kan det funka så.


Här är modelem som passa till din bil:
http://www.bildelscentralen.se/startmotor-bmw-316-320-328-518-520-528-530-z3-14kw-p-419.html?cPath=392_424


Här är en video om hur du ska göra för att byta startmotor:
https://www.youtube.com/watch?v=0kUXZpqkCK8
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad antons

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
E46 startar inte!
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2017, 20:54:07 »
Tack för svaren!


Flyttade på insuget så jag kom åt att knackade på startmotorn och bilen startade som vanligt. Det var alltså solonoiden som hade fastnat. Har bytt startmotor nu bara för att vara på den säkra sidan!

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 startar inte! (Löst!)
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2017, 09:17:32 »
Tack för uppdatering, alltid bra att veta orsaken till ett problem.
Tipset om med armare är från min farfar, alltid bra att komma ihåg det. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E46 startar inte! (Löst!)
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2017, 09:57:33 »
Låter som ett bra val att byta startmotor, har den börjat krångla så är risken att den fortsätter stor. Skönt att det löste sig.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 startar inte! (Löst!)
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2017, 11:29:59 »
Tänker på en sak, den startmotor som inte starta går att renoverar utan stora kostnader, kanske bra att göra det och sälja vidare, kan tänka mig att den passa till olika modeller, värt att kolla upp det, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners