Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Jupiter  (läst 2040 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Calles

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Jupiter
« skrivet: februari 24, 2017, 13:29:19 »
Hej pojkar!
Nu ska ni få så skägget fastnar i brevlådan...!
Vet ni vad Jowett Jupiter är för något?
Tänkte väl det...




Rörram 100 kg, aluminiumkaross 150 kg. Resten borta nu men bilen vägde 853 kg.
Vann Le Mans tre år i rad, RAC, Monte Carlo, osv.
Med 63 hästar...


Nu kommer e46 fram-, och bakvagn, m54b30motor, M3 kitet är med.
B30 väger 130 kg, framvagn ca. 85, bakvagn 96 plus två fjädrar. Ombyggda rörramen fortfarande 100 kg, karossen blir så småningom ca. 95 kg när plåtgrejor byts ut. M3-fälgar 84 kg med 225 och 245/40 18, tank, avgasrör, krimskrams, ca. 100 kg. Mera bortglömt 100 kg.
Lägg till för tjänstevikten för här gäller faktisk vikt 130 kg. Vad blir det? 0-100 på 3,9 s?
Smäller man dit en turbo så får man aldrig beskåda utsikten när man brakar på under 2..... så det blir bara en promenadbil. Lite bilder kommer när jag fått reda pån hur det går till. Just nu är framvagn och bakvagn på plats. Så håller jag på att med vikter ta reda på var jag ska placera topparna på fjädringen. Rätt från början, alltså. Så klart gör jag topparna justerbara i höjd så jag slipper coils.


Nu behöver jag lite hjälp med hjulinställningarna både fram och bak. Tänk på att förhållandena kan vara olika när vikten blir ca. 900 kg. Imorrn tänker jag börja svetsa fästena.
E46 bakkära är konstruerad av klåpare och fyra horisontella fästpunkter bjuder in till oönskade rörelser och infästningarna i karossen spricker så klart... Jag klämmer dit lite bättre grejerutöver det somfinns. Som gammal segelfartygskonstruktör så vet jag lite om dynamiska laster. Hållfasthet sitter i märgen.


Utloggad Calles

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Jupiter
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2017, 13:35:59 »
Nu ska vi se om det funkar med bilder...

Utloggad Calles

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Jupiter
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2017, 13:39:54 »
Lägg till att spårvidden ökar något, så skärmarna breddas 9 cm på varje sida... ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
BMW Jupiter
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2017, 16:03:18 »
Jäklars, vad fränt. =) (jag flyttade tråden till medlemsprojekt förresten)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners