Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)  (läst 3303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofma

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • Aladin Sane
Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« skrivet: februari 13, 2010, 21:15:36 »
Fann inte så mkt om denna bilen när jag googlade. Såg en video på youtube när de jämförde Hartge, M3 och Alpina. Så en viss uppfattning har jag om hur den går och beter sig. Men vad har ni att säga om den bilen?

Är det en bil man kan köra året runt med? Ja jag vet det kanske inte är moraliskt riktigt att göra det, men ändå  ;D
Hur beter den sig vid bankörning, är det en bil som presterar bra? Vad jag har uppfattat så har Alpina gentemot M mjukare fjärdring. Visserligen saker man kan uppgradera men kul om man slipper för mkt pill i början.

Hur är den att äga? Kostar den as att försäkra? Dyr att serva och reparera? Etc.
Jag har provkört en Alpina B10 (E39) en längre tur. Jag gillade verkligen komforten, motorn och den gick ganska bra i kurvorna! Men den väcker inte samma känslor som E46 karossen tyvärr.

Jag hade gärna kört en M3 E46 men bilen kostar för mkt för mig då jag redan har 2st bilar och en hoj att hålla rullande. Tanken är att ev. sälja av vinterbilen och Z3:an och ha nått som går bra, ser bra ut och man kan köra året runt till jobbet eller på bana. Slippa köra en äcklig och risig vinterbil när vädret är skit ute. Då blir det bara en bil och en hoj att ha koll på  8)

Men som sagt någon med erfarenhet? Någon med info, länkar? allt tages tacksamt emot!

Mvh
Olof
Bredröv på 2.8L

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2010, 21:20:48 »
Jag tror vi flyttar den... ;D

Utloggad olofma

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • Aladin Sane
SV: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2010, 21:23:54 »
Ha ha ha shit jag försökte verkligen lägga den rätt!  ;D ;D
Tack för hjälpen!  :)
Bredröv på 2.8L

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2010, 21:29:03 »
Ha ha ha shit jag försökte verkligen lägga den rätt!  ;D ;D
Tack för hjälpen!  :)

Inga problem... ;D

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« Svar #4 skrivet: april 26, 2010, 00:25:14 »
Ingen Alpinakännare som vill svara?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Behöver info om BMW Alpina B3 (E46)
« Svar #5 skrivet: april 26, 2010, 23:32:11 »
Nu har jag ju aldrig fått äran att äga eller ens sitta i en Alpina BMW, men vad man läst så känns det som Alpina bilarna är mer komfort inriktade än Hamann, Hartge och M. Således kanske inte ett första val för den som vill åka bana. Tror dock att en Alpina är att föredra till vardags framför de andra alternativen.

Men som sagt, jag går endast på vad jag läst genom åren.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners