Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 8-stegad automatisk växellåda  (läst 2736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
8-stegad automatisk växellåda
« skrivet: september 09, 2011, 08:22:27 »
8-stegad automatisk växellåda med
Steptronic och auto start/stopp-funktion.



Effektivitet kan du höra: i BMW X3. I höga hastigheter då den 8-stegade automatiska växellådan bidrar med behagligt låga varvtal. Och vid stillastående då auto start/stopp-funktionen stänger av motorn. Utveckling som även märks på förbrukningen.

För första gången kombinerar BMW auto start/stopp-funktion med en automatlåda. När bilen stannar stängs motorn av och när föraren tar foten från bromspedalen startar motorn igen. Premiär är det även för denna BMW EfficientDynamics-teknologi i kombination med de sexcylindriga motorerna i BMW X3 xDrive35i och BMW X3 xDrive30d.

Den 8-stegade automatiska växellådan med Steptronic växlar så snabbt och komfortabelt att det bara märks på varvräknaren: Den tätare stegningen mellan växlarna bidrar till att varvtalsskillnaderna mellan växlarna, exempelvis mellan treans och fyrans växel, minskar vilket i sin tur gör att växlingarna sker nästan omärkligt. Mer dynamik, mer effektivitet.

I högre farter sänker den långa åttonde växeln i kombination med en nyutvecklad och effektivare momentomvandlare varvtalet i höga hastigheter vilket sänker både motorljudet och förbrukningen. Samtidigt ökar ljudkomforten – även när du växlar manuellt

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners