Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Installera slang och kupévärmare i E53  (läst 4595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« skrivet: februari 29, 2016, 06:34:36 »
Mitt första inlägg här på forumet. Surfat omkring här en del men inte hittat ngt om just det jag söker.
Jag ska installera motor och kupévärmare i min E53 men har lite funderingar på hur jag ska dra kablarna till kupévärmaren.
Var i fronten har ni monterat uttag och hur har ni fått in sladden från motorrummet till kupén? En bild eller två skulle vara till stor hjälp.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Installera kupévärmare i E53
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2016, 05:45:21 »
Hej Midas och välkommen på Bimmerpower.org ;)

Inte mycket till hjälp, letade som fan på nätet men inte hitta någonting till just X5  :(
Hoppas att någon annan kan komma och svara på din förfråga.
//Alain.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Installera kupévärmare i E53
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2016, 15:00:51 »
Jag har inte min bil här, men jag har DEFA på min X5 E53. Intaget sitter fastskruvat i fronten, med två skruvar "under" (vid pilen på bilden).


Sen är sladden dragen igenom plastgallret på fronten, in i motorrummet till en förgrening där jag har en CTek permanent laddare inkopplad. Den sitter monterad högst upp vid vänster kant i motorrummet med sina 12V-kablar kopplade till pluspolen (på förarsidans "torpedvägg") och jord. Sedan går den armerade DEFA-kabeln in i kupén via någon gummigenomföring bakom motorn, in till ett urtag vid passagerarens fötter (kupefläkten).


I min X5 har jag även en motorvärmare inkopplad, en s.k. slangvärmare universal 1000 watt från DEFA 411722, denna:
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/vintertillbehor/universella-motorvarmare/motorvarmare-pa20297sv


I min E39 540 har jag liknande setup, fast en original DEFA batteriladdare MultiCharger 1204 i stället för CTeken, och en finsk motorvärmare på 1500 watt med inbyggd cirkpump och termostat:
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500kld-defa-yhteensopiva-malli

DEFA 1204 batterladdare:
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1204/

Jag tog sladdvärmare för att de har högre effekt än kontaktvärmarna (1000 eller 1500 watt mot 200 - 300 watt för kontaktvärmaren), kylarvattnet blir 70 grader varmt vid start efter ett par timmars värmning. Jag har kontaktvärmare också på min 540 (de var med när jag köpte bilen), men jag kör med slangvärmare istället. Med kontaktvärmarna så eldar man mest för kråkorna (det blir varmt runtomkring, men inte så mycket i motorn. Oljan blir cirka 20 grader när det är -10 ute)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Installera kupévärmare i E53
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2016, 15:56:17 »
Tack för hjälpen och förklarning Lasse. ;)
//Alain.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera kupévärmare i E53
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2016, 04:13:09 »
Tack för hjälpen. Nu gäller det bara att få tummen ur innan snösmältningen.
Sen har jag en E38 som ska fixas med så då får traktorn kliva åt sidan några månader.
Kanske ska slänga in en värmare i den oxå.

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #5 skrivet: december 02, 2016, 00:11:52 »
Jag fick aldrig tummen ur att installera eländet men har nu fixat en lokal att vara i.
Ni som redan installerat slangvärmare i era X5 skulle ni kunna berätta var och hur ni installerade den.
Installerade ni den underifrån eller ovanifrån och vad fäste ni den i?

Jag har en Kalix slangvärmare med separat cirkulationspump som ska installeras.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #6 skrivet: december 02, 2016, 11:48:24 »
Kanske är det någonting att titta på?

http://www.calix.se/support/monteringsanvisningar
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #7 skrivet: december 02, 2016, 14:44:15 »
Tyvärr har de ingen anvisning för att installera slangvärmare på tyska traktorer.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #8 skrivet: december 03, 2016, 16:45:30 »
Jag har en sådan TT-Thermo installerad i min 540. Det är ju samma motor i den, det kommer ut vattenslangar på baksidan av motorn som leds via värmeventilerna in till värmepaketet. Jag har satt min värmare på den understa av slangarna, så lågt ner jag kunde (för att pumpen och värmaren aldrig ska kunna gå torra). Fungerar bra tycker jag.


Om du kikar själv var vattenslangarna kommer ut. Om du ändå är tveksam kan du lossa på slangarna och köra startmotorn för att se hur vattnet pumpas runt, så kommer du snabbt lista ut var den ska sitta.

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #9 skrivet: december 03, 2016, 17:41:06 »
Då får jag nog gå in underifrån. Det är trängre i E53 än i E39.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #10 skrivet: december 06, 2016, 04:22:12 »
Du behöver inte in bakom motorn, du kan med fördel koppla in dig på den undre av slangarna som går fram till värmeventilerna. De sitter på vänster sida (förarsidan) i motorrummet. Skär av den befintliga slangen och koppla in värmaren med slangklämmor.


Ju lägre ner du kan koppla värmaren, desto bättre.

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Installera slang och kupévärmare i E53
« Svar #11 skrivet: december 06, 2016, 23:17:54 »
Därför tänkte jag montera underifrån eftersom det är så ont om plats att komma åt ovanifrån.

Tack för input grabbar.

 

Reklampartners