Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Har bytt från "run flat" däck till vanliga däck  (läst 1773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Har bytt från "run flat" däck till vanliga däck
« skrivet: juli 30, 2018, 13:32:34 »



Hej
Har nyss bytt från "run flat" däck till vanliga Good Year Efficient Performance. Run flat däcken har ju fått mycket kritik på nätet och själv så har jag haft lite vibrationer i bilen som jag misstänkte vart pg a dessa däck, vilket stämde eftersom de försvann efter montering av de nya. Dessa kördes i en sk "Hunter" maskin där man kan mäta vägtryck och rotera däcken på fälgarna för att matcha den tyngsta punkten mot den lägsta. Nu går bilen vibrationsfritt. Det är en helt annan körupplevelse, den går mjukare, tystare och komforten är bättre samt att bränsleförbrukningen har minskat. För att kunna ta mig vidare vid en eventuell punktering. Har jag köpt mig ett Continental ContiMobilityKit som består av en liten kompressor som kopplas till bilens 12v system och en flaska med tätningsmedel. Allt snyggt förpackat i en väska. Klicka på länken nedan så kan ni se hur man använder ett sådant kit.

https://www.youtube.com/watch?v=UAdP8o-VFPM







Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Har bytt från "run flat" däck till vanliga däck
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2018, 20:29:56 »

Så kul att det blev en så pass stor skillnad. Tanken bakom RFT-däck är god men tyvärr upplever många att just komforten och körupplevelsen i sig påverkas negativt.


Kitet verkar smidigt =) Se till att komplettera med en bra vägassistans (ligger inbakat i de flesta försäkringar nuförtiden iofs och eller när man servar via vissa verkstäder osv) för de fall där kitet gåt bet.


Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Har bytt från "run flat" däck till vanliga däck
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2018, 21:04:30 »
Fast jag gick upp från 18 till 19 tum när jag bytte från RFT till vanliga så upplever jag att bilen går mjukare och har bättre komfort. Kör med punkasprej, men den bilen används endast för nöjeskörning och brukar inte komma ut på några längre turer.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Har bytt från "run flat" däck till vanliga däck
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2018, 21:06:53 »
Så kul att det blev en så pass stor skillnad. Tanken bakom RFT-däck är god men tyvärr upplever många att just komforten och körupplevelsen i sig påverkas negativt.


Kitet verkar smidigt =) Se till att komplettera med en bra vägassistans (ligger inbakat i de flesta försäkringar nuförtiden iofs och eller när man servar via vissa verkstäder osv) för de fall där kitet gåt bet.


Mvh
Thomas


Ja jag kör med Falck. Har gjort det sedan 2014.

 

Reklampartners