Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 60821 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #165 skrivet: mars 09, 2013, 11:41:19 »
Då är det äntligen dags att uppdatera bloggen, hoppas att ni läser detta :) ;) :D

Ända sen jag kom inte in på bussförarutbildningen så har man inte mått så bra alls, men försökte verkligen att hålla ut. Jag har ett körkortstillstånd som man inte kan använda och ångrar mig verkligen att jag ens sökte dit. Har fortfarande inte hittat ett jobb men däremot så tog jag ett steg som man trodde inte skulle göra och det är att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Första gången någonsin jag satte min fot där och kan säga att det kändes väldigt konstigt. När man kommer dit så var det strax innan öppning och det stod en massa människor utanför, allt från ungdomar till folk i nästan pensionsåldern osv. Då tänkte jag: "Är det såhär det ska vara för mig också?" Iallafall, jag kommer dit och får prata med en handläggare. Förklarade min situation och så vidare. Åker iväg sen och tar en fika och så vidare. Kommer hem och får ett mejl där det står att man ska på ett trepartsmöte osv. I tisdags denna vecka så var jag på mötet och kan säga att det gick ganska bra, tog med mig mina handlingar så att handläggaren skrev in det i datorn. Betyg från fordonsutbildningen, betyg från komvux i hemkommunen, truckkort, körkort, arbetsintyg och referenser. Förklarade att jag mår ingen bra av att sitta hemma hela tiden, kan inte sova, vänt dygnet, huvudvärk, depression osv. Då lyssnade hon till och sa att det är inte bra alls.

Jag sa att man vill jobba på en verkstad, för det är både mitt intresse och dels att man vill kunna laga bilen själv så att man sparar kostnader på verkstadsbesök ;) Det är ju därför jag utbildade mig till mekaniker. Iallafall, jag är nöjd med mötet och hur handläggaren hanterade mitt ärende så det ser positivt ut nu :) Jag har en lapp nerskrivet med tilltänkta arbetsplatser som man vill jobba på som önskemål men vi får se hur det kommer att bli :) Nästa möte är om mindre än 2 veckor, vet inte vad vi ska prata om men det återstår att se.

Åkte till Ikea och fikade med mamma och det var jättetrevligt :) Nu är man lite gladare och mår bra. Har fortfarande problem med sömnen men det ska nog lösa sig, försöker att gå och lägga mig tidigare än 12 på natten så man får tillräckligt med sömn.

Lovar att uppdatera hur det kommer gå men håll tummarna nu för mig :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #166 skrivet: mars 09, 2013, 12:16:34 »
Tråkigt!
Du har körkort tillstånd i handen, varför ta du inte lastbil körkort med hjälp av arbetsförmedlingen (om de kan hjälpa dig) eller på egen hand?

Fråga arbetsförmedlingen vad som finns någonting utomland, passa på så länge du är ung.
Sök till oljeplatformer i Norge, finns hur mycket pengar att tjäna där borta.
Canada, finns hur mycket jobb som helst.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
CarpeDiems blogg
« Svar #167 skrivet: mars 09, 2013, 14:39:36 »
Bra tips från Alain, där!

Betalt lastbilskort tror jag man kan få om man har en garanterad anställning efter det, -annars är det definitivt kört.

Men varför har du inte skrivit in dig på arbetsförmedlingen tidigare? Det är väl det första man gör som arbetslös, även om det kanske inte händer så mycket. Det är väl även ett krav för att få ut A-kassa, om man är berättigad till det.

Men att söka jobb i Norge är ingen dålig ide, dom söker ofta folk i diverse branscher och svenskar är populära (vi är inte lika lata som norrmännen tydligen  :D ) Oljeplattformar och fraktfartyg är grymt bra betalda arbetsplatser, hårda arbetstider ofta, men mycket ledigt också.

Jag har jobbat en del på motorerna på fraktfartyg som levererar förnödenheter till oljeplattformarna, dom som jobbade på fartygen levde ganska gott. Jobbade 12 timmar, ledig 12 timmar, i en månad, sen ledig en månad. En månad semester också. Många svenskar jobbade på dom fartygen.

Grabbarna som jobbade i kontrollrummet för motorerna gjorde i princip ingenting! Satt och glodde på några skärmar och gick det något larm så tryckte dom på "reset". Lagade aldrig något, för det skulle personalen i hamn göra.  :) Lägsta lön på det fartyget var 54 000 norska kronor per månad.  :o Det fanns ett gym, TV-rum och en liten verkstad med svarv och svets m.m. och maten var fantastisk! Två grymma kockar som lagade underbar mat, sen hade man fri tillgång till köket dygnet runt! Det här är ändå ett "litet" fartyg. Större fartyg lär ha ännu trevligare ombord!


Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #168 skrivet: mars 09, 2013, 15:36:08 »
Där har du någonting, Carpe, nån gång en fågel måste lämna boet och flyga själv.
Kolla på din PC vad som finns i Norge, räkna inte att arbetet hamnar själv i dina händer och arbetsförmedlingen däremot är de mycket duktiga för fylla på blanketer + att de inte kan hjälpa dig om det inte finns jobb, tyvärr är det många som sitter i din sitts.

Här är några adresser, så många har du inte fått från S arbetsförmedlingen.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Platsjournalen/Platsjournalen-textarkiv/Sa-soker-du-jobb-i-Norge.html

http://sverige-norge.se/jobbsokande/?show=signup&gclid=CKWm3K_r77UCFaF3cAodTDkA4Q

http://www.jobbinorge.se/

http://www.cribsnorge.se/jobb-i-norge

http://www.jobbaioslo.se/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad hejmer

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Karma: +0/-0
CarpeDiems blogg
« Svar #169 skrivet: mars 09, 2013, 16:54:24 »
De på oljeplattformarna tjänar bra pengar, fast de kostar ju bortåt 30k för att ta en offshore kurs
Bmw 330d -01

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #170 skrivet: mars 09, 2013, 17:19:04 »
Lägsta lön på det fartyget var 54 000 norska kronor per månad. 

Med en sådan lön skulle han kunna återbetala 30.000:- på bara 2 månader, personligen, om jag satt i samma situation som Carpe skulle jag inte tveka med att åka på direkten.
Han har ju ingenting som häller fast honom hemma.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
CarpeDiems blogg
« Svar #171 skrivet: mars 09, 2013, 17:54:22 »
Med en sådan lön skulle han kunna återbetala 30.000:- på bara 2 månader, personligen, om jag satt i samma situation som Carpe skulle jag inte tveka med att åka på direkten.
Han har ju ingenting som häller fast honom hemma.
Det vet vi iofs inte, -om det är något som håller honom fast hemma. Den här typen av jobb passar verkligen inte alla, ofta blir det ansträngande om man har en familj eller annat socialt liv att tänka på. Bra pengar är det iaf. Några svenska servitriser jag pratade med (stötte på) i Oslo tjänade drygt 30 000/mån plus dricks. -Sen att det kostar att bo i Oslo t.ex. är en annan sak.

Därför är det optimala som svensk att jobba på plattform eller fartyg då man bor där, sen åker man hem till "billiga" Sverige mellan jobbpassen. :-)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #172 skrivet: mars 09, 2013, 19:16:57 »
Det är rätt som du säger Galant turbo, bra att jobba i Oslo, nackdel är att det kosta en del.
Vad jag vet är att Carpe inte ha någonting som tvinga honom att inte resa, han är själv och bor hos sin mamma.
Om han skulle jobba på en båt, han skulle rätt snabb komma på fötterna och detta skulle förmodligen förändra hans liv till bättre.
Klart att det kan vara jobbigt i början men kan tänka mig att när man är in i systemet bli allting lättare.
Rätta gärna mig om jag tänker fel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #173 skrivet: mars 09, 2013, 20:19:34 »
Efter att ha läst några inlägg så ska vi klargöra några saker för att slippa missförstånd :)

Alain: Självklart ska ju en fågel nångång lämna boet och klara sig själv ;) Jag har egen lägenhet, flyttade hemifrån 2008 och bott själv sen dess. Jag vet vad Arbetsförmedlingen sysslar och är inte förvånad men har inget val än att vara inskriven hos de. Det betyder inte att jag litar på de, för det gör man absolut inte. Sen vill jag också tillägga att ingenting håller mig fast hemma överhuvudtaget. Angående körkortstillståndet så ska jag prata med min handläggare nästa gång jag träffar henne.

Galant turbo: Jag kan tänka mig att jobba i Norge, ingenting är omöjligt.

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #174 skrivet: mars 09, 2013, 21:10:17 »

Oki! Jag trodde att du bodde kvar hos din mor.
Din handlare har intill inte gjort någonting utan bara bla-bla-bla och inte kom med konkreta saker annars hade du fått ett jobb för länge sent.
Ursäkta att vara så hårt men sådana folk på AF rätta gallret på mig, ofta säljer de bara vind
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #175 skrivet: juli 14, 2013, 13:33:27 »
Grattis till 1000 inlägg! CarpeDiem. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #176 skrivet: oktober 19, 2013, 02:18:04 »
Hej allihopa på Bimmerpower :)

Till att börja med så vill jag tacka alla som läser bloggen och stöttar mig efter alla motgångar. Har några nyheter :) :D

Har ett arbete på gång, inte bestämt än var men är mer positiv nu och gladare :) Vi får se vilken arbetsplats man hamnar på. Ska försöka att skriva i bloggen lite oftare nu efter ett långt uppehåll. Fortsätt att hålla tummarna, för det behövs verkligen.

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #177 skrivet: oktober 19, 2013, 02:23:00 »
Kul att du börjat skriva i bloggen igen, tror många vill läsa! :)
Håller tummarna, lycka till!
BMW M3 E92

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #178 skrivet: oktober 19, 2013, 02:42:46 »
Hoppas du blir erbjuden en bra tjänst nu. Lycka till!
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #179 skrivet: oktober 19, 2013, 10:10:00 »
Lycka till med den ny arbetsplats! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners