Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BROR blogg  (läst 32164 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #30 skrivet: april 29, 2013, 10:07:08 »
Sådärja, nu är sommarhjulen på, vinterhjulen tvättade å undanhängda samt bilen grovtvättad, fan va stenskott å annat som dykt upp på bilen :o ja, ja, de e väl bra
att ha nåt att göra ::) när man inte har annat att pyssla med.
Va skönt det låter (inte) att köra på sommahjul, va de spårar, har tydligen glömt hur spåriga vägarna e, så de e bara att hålla i r(h)atten ;D
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #31 skrivet: juni 19, 2013, 13:55:39 »
Jaha, ja, nu har bumsen fått sällskap, synd bara att det inte är en "riktig" 850.
Anledningen till detta tillskott är att jag fått bilen å den va nybesiktigad, jag tog emot den bara för att det är dragkrok på den och det kommer att bli en massa byggande på landet under resten av året å då är det släpvagn som gäller, det tar nämligen emot att sätta krok på bumsen.
De e en 850 GLT -95 å jag har ju haft en sådan tidigare i tio år så jag känner till de flesta bristerna, manuell e den (obefintlig synkning på tvåan) å smårostig, AC'n funkar efter fyllning  :o
Ja den får väl hänga med ett tag, snacka om häftiga fälgar ::) ::) å dom är till 900 serien (nästan 5cm + utstick, snacka on STANCE  ::) ::)) undrar hur folk tänker :o
Ja, bumsen får fortfarande bo i garaget.
 

-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #32 skrivet: juli 30, 2013, 09:53:19 »
Har under semstern lyckats få lite tid (det är svalt i garaget) att titta över rost angreppen på bilen, inte kul (inte så mycket rost, ändå inte kul). Hittade bl.a. vad jag trodde ett stenskott på huvens framkant, va de det, nä, nä, det var ett angrepp som kom från undersidan av huven. Överdelen är ju vikt över inneplåten och skarven är ju sedan tätad med plastfog, däremellan hade det börjat rosta och det gick att peta bort nästa två decimeter av plastfogen. Som tur är, är det ju bra kvalitet på plåten så det var inte så djupt angrepp så nu är det skrapat, slipat å målat så gått det går. Har inte så mycket tid över för bilen i år så jag hoppas att det klarar sig tills jag kan lägga lite mer möda på "pärlan"
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #33 skrivet: juli 30, 2013, 19:28:33 »
Bra val! Volvo 850 är en bra vagn för dra släppvagn. ;)
Rost är en sjukdom som skulle inte existerar men tyvärr svårt att inte leva med. :(
Nya BMW som byggs med plastdelar som fram eller bakskärmar och mer. :o
Hoppas att du hinner att åtgärda det innan den attackerar din planbock. ;)
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #34 skrivet: september 17, 2013, 14:36:11 »
Jaha, ja, nu har det ju varit lungt på bilfronten, har hållit på att anlägga en grund för tillbyggnad på landet så jag har haft att göra under sommaren och bilarna har under den tiden skött sig, 850'n har fått slita med släp å annat så den har jag haft nytta av.
I Torsdags skulle hustrun och jag ta en dagstur lite norrut för att njuta lite av det sista av sommaren, tänkte ta en tur på något som heter Tidernas väg som utgår från Uppsala och slutar uppåt Ljusdal.
Turen varade tyvärr bara till två mil norr om Uppsala, sedan blev det



tillbaka, vi var väl ute sammanlagt 4 timmar. >:(
Fick betala en extra peng för att få bilen tillbaka hem, annars hade det blivit bogsering från Uppsala vilket tagit många timmar då det är en Step(tip)tronic, inga grannar såg denna ankomst i alla fall  ;D
Vad det var som orsakade denna transport var att kylaren sprack (tätningen mellan plasten och aluminiumet orkade tydligen inte längre), hade dock lite tur med upptäckten av läckan, stog nämligen still och väntade på grönt vid ett asfalterings arbete och tempen hann inte upp till det röda, hade det varit under körning kanske det hade varit värre.
Passade på att beställa ny kylare under tiden vi väntade på bärgaren, 3100.- på mekonomen fanns att avhämta dagen efter.

Fan va skit det var framför kylaren, syns dock inte här då det nu är rent


 
Å här står det trasiga eländet



Vet inte hur mycket man kan peta runt med kylaren men det kan vara värt att spola rent någon gång då, då.

Något possitivt kan man dock komma med, sparade en massa bensinpengar i alla fall  ;D 8)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #35 skrivet: september 17, 2013, 17:29:51 »
Tur i oturen att du kunde stänga motorn innan den gick för varm men trist på något som lät som en trevlig roadtrip.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #36 skrivet: september 23, 2013, 13:37:33 »
Kunde inte låta bli att titta var läckan var på kylaren då jag är nyfiken av naturen, plockar man isär saker så får man för det mesta reda på bl.a. funktion, å ibland går det att laga, dock inte i detta fallet.
Jo, kanske om man skulle få tag en ny gavel å tätning.
Nu läckte inte tätningen, vilket jag trodde, den va så mjuk å fin, däremot så var gaveln sprucken vid anslutnings röret, det var mycket tunn vägg där som synes.

Å här saknas det bilder, tidigare fanns dessa på imageshack och tydligen inget annat ställe, slarver  :-[

Visst är kyllaren ren å fin invändigt trots 12 år å  nästan 18k mil.

Samma som ovan, dubbel slarver  :-[  :-[
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #37 skrivet: september 24, 2013, 07:10:49 »
Ser ju ut som ny men vad hjälper det när plasten spricker.   :(
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #38 skrivet: september 24, 2013, 07:27:38 »
Hade samma på med kyl på E39, en sjukdom som är ganska känd.
Inte som gamla kyl som man kunde löda, idag tyvärr är det bara att byta. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #39 skrivet: oktober 11, 2013, 14:13:45 »
Skulle lagt in lite här förra veckan men de e mycke just nu och har inte haft så mycket tid att hänga med på forumet.

Tur i oturen att du kunde stänga motorn innan den gick för varm men trist på något som lät som en trevlig roadtrip.
Roadtrippen (samma som blev avbruten) blev av förra lördagen och det var en helt problemfri dag, höstsol och de färger som tillhör hösten samt bra vägar så det var bara att njuta.
Lite "smolk i bägaren" var att vi tog E4 söderut när vi lämnade Bollnäs, 2 till 1 vägar i all ära (har gnällt om detta förut men måste igen) varför kan inte folk hålla samma fart där det är en fil som i den delen som har två, och där det är två så går det minst 20km för fort, och för att slippa dessa ..... så är det bara att ladda för att komma förbi.
Förvisso kul att rasta "besten" men känns inte alltid helt OK att köra +50km för fort, "bengen" kan ju vara ute å tråla.
En underlighet, från Gävle och söder ut så är den 120 men nåra mil norr om Uppsala så blev det skyltat 110, samma nya fina motorväg, undrar hur man tänkte där.
Ja, ja, nu e de bara att vänta på vintern, kan på sätt å vis vara skönt, bl.a. att få på vinterdäcken så man slipper bli misstänkt för rattfylla när man kör på alla spåriga vägar, en annan anledning är att jag har två däck (fram) som det inte är så mycke gummi kvar på å dom bullrar sjukt mycket.
Lite fälgmåleri å lägga på nya däck blir det då under vintern.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #40 skrivet: oktober 28, 2013, 10:54:36 »
Jaha, ja vinterdäcken skulle på förra helgen, lite tidigt kanske men det kan vara bra att "skrubba" gummit lite innan det vita kommer uppifrån.
Kul att hitta detta då, damasken på styrväxeln trasig, undrar hur länge det varit trasigt, hittade dock ingen rost.


Tidigare ägare har tydligen gjort något här tidigare av döma av buntbandet, det satt även dylika på vänster sida (bytt damasken där för nåt år sedan)


Som tur är så är det ganska enkelt att byta ut dessa damasker, lossa p-änden och trä över damasken, det är tack vare gummiskivan som stitter på staget
som damasken är tillräcligt stor, normalt måste ex. p-ändan plockas bort, att tänka på är att det ska vara rent så inget skräp hamnar i den nya damasken.


Så, nu är allt på plats å riktiga original klammor använts, petande in lagom mängd med fett på kuggstången lyckades få in lite i / runt leden innan damasken kom på plats.
123 pengar för damask å två klammor på BMW tycker jag är överkommligt  ;D
Ursäkta det skumma vinkeln.

-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #41 skrivet: oktober 28, 2013, 17:46:37 »
Bättre att upptäcka detta innan det bli för sent, inte alltid att man upptäcker samma dag som det går sönder.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #42 skrivet: oktober 28, 2013, 19:36:16 »
Gött att få på ny damask innan saltslasket kommer.  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #43 skrivet: december 04, 2013, 09:08:50 »

Skulle byta termostat(hus) i helgen inhandlat på Autoexperten av märket Wahler som har funnits så länge jag minns, klockrent tyckte jag.
Observera att detta jobb sker Lördag EM.
Bort med fläktkåpa, fläkt å slangar, sedan bort med den gamla termostaten.
Montering av den nya och kolla slangkopplingarna å o-ringar, nu blev det "lite" irriterat då nedre slangen ska återmonteras, den ena "pipen" på termostathuset var för liten (även den andra var liten) så snabbkopplingen med o-ring glappar  :o och kommer garanterat att läcka.
Plockade bort den nya termostaten och jämförde måtten för kopplingarna på den gamla och nya, den gamla mätte 38,4(5) och den nya 38,0(1) så det var ju inte konstigt att kopplingen glappade på nya termostat huset, labbade lite med de o-ringar jag har, gamla å nya utan att få till det, surt.
Montera den gamla och köra en vecka till var inte ett val då packningen på denna är ingjuten i huset och fullständigt oduglig som packning igen, å kleta med packningsklister är jag inte så förtjust i.
Klockan är nu fyra på lördag EM så det är bara att gå in och vara social med hustrun.

Söndag, ringer till Mekonomen i Uppsala som turligt nog har öppet å hör och häpna, dom har en temostat.
Försöker nu få den som svarade att mäta "piparna" för att försäkra mig om att dessa är något större än på den jag har, det var inte lätt få vedebörande att hantera ett skjutmått, rätt, via telefon   ??? ???
Ja, ja, får skjuts till Uppsala av min snälle svåger  ;D och inhandlar termosaten som förvånande har större pipar än den andra trots att det är samma märke.
Hem igen å monterar och allt är nu tätt.
Tydligen ska man antingen köpa original (i detta fallet hade jag fått lägga ett par hundra till) eller så måste man kolla noga att allt stämmer innan man plockar ner saker för byte.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #44 skrivet: december 23, 2013, 14:09:19 »
Jaha ja, då är det dags att knyta ihop säcken (inte tomtens) för detta året.

GOD JUL å GOTT NYTT ÅR  på er alla.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

 

Reklampartners