Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 760i  (läst 13842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #30 skrivet: juni 14, 2016, 18:42:14 »
Nya bromsbelägg bak samt bytt bromsvätska idag. Ac:n har de senaste veckorna inte kylt som den ska så det fylldes gas samt tillsattes spårämne för att kunna se var/om det läcker någonstans.
Jag bad även om en felsökning på dörrhandtagen då keyless go slutat funka och vänstra sidans handtag måste bytas. Tar ca en halvtimme men kostar drygt 14' då handtagen ligger på 5500kr styck. Får avvakta med det 😬
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #31 skrivet: juni 21, 2016, 18:41:34 »
Då målar vi lite  :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
760i
« Svar #32 skrivet: juni 21, 2016, 23:50:31 »
Bra - måla på, måla på. :)


Två av mina Mercedes (SL55 och CL600) har också Keyless Go. Eller "Comfort Access" som det heter på en BMW, Keyless Go är Mercedes-språk.


En av mina kompisar har lackverkstad så jag fick låna nyckeln dit och plockade ner CL600:an helt på kvällarna förra våren och lackade om den solidsvart (Mercedes 040). Då såg jag att handtagen är enkla, trots att de kostar mycket. På Mercedes sitter det bara två elkontakter på insidan - den ena till C-låset och den andra till Keyless go tror jag.


Om du har lite flyt så har det bara ärgat lite i anslutningen. Jag har inte Comfort Access på min 745:a, men på Mercorna är det så att det räcker att ha nyckeln i fickan, när man sträcker fram handen mot handtaget så låser bilen upp sig.


Rimligen så är det bara en sensor i handtagen och en sladd till den ECU som styr Keyless go. Så har du lite flyt så är det bara glapp någonstans.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #33 skrivet: juni 22, 2016, 12:09:01 »
Ja, just det, Comfort Access heter det kanske :) Jag vet inte riktigt hur man tar lös handtagen men det kan ju vara som du säger att det bara ärgat lite. När jag köpte bilen funkade inte vänster bakdörr och det sa säljaren också men nyligen har även övriga dörrar slutat funka men enligt BMW så är det vänster sidas handtag som är defekta. Jag får gåggla lite hur man tar lös dem och se om jag hittar något.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
760i
« Svar #34 skrivet: juni 22, 2016, 19:17:17 »
Jag har ju en 745:a, men vet inte hur man tar bort handtagen. Ibland sitter det en svart plastlugg på insidan av dörren (den sida som vetter mot B-stolpen). Tar man bort den så ser man en skruv inuti dörren som lossar hela handtaget.

Hittade en film på y-tuben:

https://www.youtube.com/watch?v=xYZs023JdKU


Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #35 skrivet: juli 07, 2016, 14:07:19 »
Tjipp! Jag åkte på byte av kondensorn för AC:n men nu blåser det kallt igen. Samtidigt upptäcktes att gasdämparna till huven var helt slut. Jag blev lite förvånad för bara dagarna innan hade jag fyllt på spolarvätska och då höll sig huven uppe. Dämparna hade dock inte kommit när jag hämtade bilen så då passade jag på att öppna huven och mycket riktigt, det var som att dämparna inte var där alls. När de väl kommit till Carlsson Bil så åkte jag dit och de byttes ute på parkeringen såklart utan kostnad då det tog ungefär 8,5s per styck, eller något sådant  :P
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #36 skrivet: juli 07, 2016, 17:26:53 »
Tyvärr! Finns alltid någonting som paja när man inte vänta sig det. :(
Som tur är, det går rätt snabb att byta
Bra att du får AC att fungerar, hoppas bara att sommar med värme börja snart. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #37 skrivet: augusti 06, 2016, 16:15:18 »
Jag har nu försökt i 20 min att få fast det avtagbara draget men det vill inte låsa sig.  >:(  någon som har något tips?
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
760i
« Svar #38 skrivet: augusti 06, 2016, 20:44:55 »
Smörja! Kör WD40 eller liknande och låt det ligga ett tag så att WD40:n löser sådant som ev beckat ihop.


I krokens tapp finns fjädrade klackar som ska fälla ut och "greppa" när låset vrids. Om de inte fjädrar ut så verkar de kärva. Så ser i varje fall kroken ut på min E39 540 - en Westfalia, och jag tror det är en originalkrok.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #39 skrivet: augusti 07, 2016, 12:08:59 »
Ja, jag misstänkte till slut att det måste vara något sådant. Kroken funkar jättefint i "tomma intet" och de tre kulorna högst upp åker ut fint när tappen nere vid vredet ploppar ut och vredet hamnar sen i det grönmarkerade området och allt verkar frid och fröjd. Däremot när jag sätter draget på plats så händer inte det. Kanske är det rost/kladd uppe där kulorna ska greppa.

BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #40 skrivet: augusti 07, 2016, 12:20:05 »
Som säger Lasse.
För min del, hade jag lite problem i börja tills jag drog ut och vred lilla ratten med nyckel i till max, därefter tryckte jag in och klic var det klart, alltid bra att smörja så att det fungerar som det ska.
Har för mig att kullorna är bara där så att mitten delen sitter inuti på rätt plats.
Kanske behöver du ta i lite hårdare eller testa med en annan om du har möjligheter till det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
760i
« Svar #41 skrivet: augusti 16, 2016, 22:53:16 »
Darth: du har ju svart innertak. Min har inte det, och jag irriterar mig lite på att materialet känns lite "billigare" än E38:orna. På min svarta 745 med ljusgrå inredning är taket grått, och C-stolpen är i..... plast!


En premiumbil tycker jag inte ska ha några hårdplastytor i kupén, och undrar: hur är ditt svarta innertak? Plast eller lite "tygigare" material på C-stolpen?

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #42 skrivet: augusti 23, 2016, 13:47:47 »
Taket är ju S776A; Alcantara Anthracite, och A-stolparna är såklart i samma material, så även C-stolparna. B-stolparna däremot är i ett läderliknande material som nästan känns som plast men samtidigt känns instrumentpanelens överdel likadant (och den är väl ändå i läder?)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
760i
« Svar #43 skrivet: augusti 23, 2016, 15:11:30 »
Tack för svar. Instrumentbrädan i min 745i är i grå plast som liknar läder ganska bra. Jag tycker de har fått till den plasten så att den känns bra. Och jag tror att de gör innerdörrarnas överkant och B-stolparna i någon slags plast för att det ska tåla vatten när man öppnar dörren eller hissar ner rutan.

Men jag saknar den option du har, alcantara-taket. Det ljusgrå standardtaket som finns i min känns lite "plastigt" tycker jag ärligt talat. Synd det, för det mesta annat är så fint på bilen, särskilt inredningen tycker jag är fin.

Jag köpte ju min i april, och hade väl tänkt sälja den ganska fort, men jag blev så förtjust i den så jag har den kvar. Min bil är nog inte lika utrustad som din, men den har ändå rätt mycket: softclose-dörrar, hydraulisk baklucka, taklucka, telefon, högblanka trälister, kyl mellan sätena, TV, GPS, ljuspaketet interiört, belysta dörrhandtag, elvärmd ratt, avtagbart drag, gardiner i bak och style 95 fälgarna, komforstolar med värme och massage (dock ej ventilation).

Jag köpte en frontspoiler till den, för att göra det besynnerliga utseendet i fronten lite maffigare men har inte fått på den ännu.

P.S: fina Alpina Classic du har. Är det 21-tums? Tycker du att de går fint? (jag undrar för att de är så stora, och stora fälgar brukar vara tunga och kunna ge lite vibrationer?)

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
760i
« Svar #44 skrivet: augusti 24, 2016, 17:31:28 »
Det gör nog rätt mycket att taket är i Alcantara men jag har inte suttit i någon annan förutom polarens 745 -03 för några år sedan, men då var jag inte indoktrinerad i BMW ännu så jag tänkte inte på hur taket var.
Du skriver kyl mellan stolarna, är det framstolarna du menar då eller i baksätet?
 
Det är 21" och visst känns de tyngre än t ex 235/60-16 som jag hade på E38-an men de här är ju 245 fram och 285 bak. Inga vibrationer däremot men dock en del vägljud. Nästa sommar är det nog dags för nya däck och då ska jag försöka hitta någon modell som låter så lite som möjligt. Jag läste någonstans att Continental SportContact (tror det var 2 i det fallet) skulle vara rätt tysta. Nu är det väl SC5 de heter men det kanske är ett tyst däck.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

 

Reklampartners