Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E36/5 E36/7 E36/8 modeller  (läst 2720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E36/5 E36/7 E36/8 modeller
« skrivet: mars 10, 2010, 13:50:21 »
E36/5 (Compact)
E36/7 (Z3 roadster)
E36/8 (Z3 coupé) 


E36 sedan började säljas hösten 1990. Samtliga sexcylindriga motorer hade dubbla överliggande kamaxlar, och 1993 introducerades variabel ventilstyrning (VANOS) på dessa. De fyrcylindriga varianterna hade enkel remdriven kamaxel på 316i och 318i fram till 1994 då de fick kedjedriven kamaxel, vilket den, med dubbla överliggande kamaxlar utrustade 318is, hade redan från modellseriens introduktion. Bilen hade även en ny typ av multilänkad hjulupphängning som liknande den i BMW Z1. Med E36 som grund lanserades också en helt, för 3-serien, ny karosstyp: Compact - en 3-dörrars halvkombivariant. Compact hade dock en äldre bakvagnskonstruktion som var tekniskt gemensam med föregående generations 3-serie och sedan även Z3 och dess varianter M Coupé E36/8 och M Roadster E36/7.

E36/7  
E36/7 är en modifikation av E36, och utgör grunden för Z3 och dess varianter M Coupé E36/8 och M Roadster E36/7.

Tidslinje1990 BMW börjar tillverkningen av tredje generationens 3-serie.
1991 BMW börjar tillverkningen av tredje generationens 3-serie i coupéversion.
1993 BMW börjar tillverkningen av tredje generationens 3-serie i cabrioletversion.
1994 BMW börjar tillverkningen av tredje generationens 3-serie i kompaktversion (Compact)
1995 BMW börjar tillverkningen av tredje generationens 3-serie i kombiversion (touring).
2000 BMW avslutar tillverkningen av hela tredje generationens 3-serie.

 Modeller
1990 316i - 1.6 L 99 hk R4 (tom 1993)
1990 318i - 1.8 L 113 hk R4 (tom 1993)
1990 320i - 2.0 L 150 hk R6 (tom 1998)
1990 325i - 2.5 L 192 hk R6 (tom 1995)
1991 325td - 2.5 L 115 hk R6 (tom 1998)
1992 318is - 1.8 L 140 hk R4 (tom 1995)
1993 316i - 1.6 L 102 hk R4 (tom 1998)
1993 318i - 1.8 L 115 hk R4 (tom 1998)
1993 325tds - 2.5 L 143 hk R6 (tom 1998)
1994 316iC - 1.6 L 102 hk R4 (tom 1999)
1994 318tiC - 1.8 L 140 hk R4 (tom 1995)
1994 318tds - 1.7 L 90 hk R4 (tom 1998)
1994 318tdsC - 1.7 L 90 hk R4 (tom 2000)
1995 318is - 1.9 L 140 hk R4 (tom 1998)
1995 318tiC - 1.9 L 140 hk R4 (tom 1999)
1995 318iT - 1.8 L 115 hk R4 (tom 1999)
1995 320iT - 2.0 L 150 hk R6 (tom 1999)
1995 323i - 2.5 L 170 hk R6 (tom 1998)
1995 323iT - 2.5 L 170 hk R6 (tom 1999)
1995 328i - 2.8 L 193 hk R6 (tom 1998)
1995 328iT - 2.8 L 193 hk R6 (tom 1999)
1995 318tdsT - 1.7 L 90 hk R4 (tom 1999)
1995 325tdsT - 2.5 L 143 hk R6 (tom 1999)
1997 316iT - 1.6 L 102 hk R4 (tom 1999)
1997 323tiC - 2.5 L 170 hk R4 (tom 2000)
1999 316iC - 1.9 L 105 hk R4 (tom 2000)
T = Touring C = Compact D = Diesel

Bergs-sprängaren
E36/5
Komfortabel, snabb och sexig. Sexigheten står motorn för: BMW har skohornat en 170 hästars sexa på plats i 323ti Compact.
Lilla BMW Compact har växt till sig med en 2,5-liters sexa på 170 hk. Fartresurserna har förbättrats avsevärt och komforten höjts i BMW 323ti Compact.

Optiskt skiljer sig 323ti från Compact-syskonen genom lackerade stötfångare, 16-tums kryssekerfälgar med 225/50 däck samt en 15 mm lägre fjädring. Invändigt märks bl.a sportstolar och halvläderklädsel

Tyvärr gäller det senare även priset som närmat sig den avskräckande summan av en kvarts miljon kronor. Kombinationen liten och lätt bil med stor sexcylindrig motor har varit något av en BMW-specialitet sedan bayrarna stoppade en 143 hk stark sexcylindrig maskin i 3-serien för första gången 1977. Busbilen 323i var född.
BMW compact, som introducerades 1994, skulle dock få nöja sig med fyrcylindriga motorer, lovade BMW vid presentationen. De ljög. Under huven på nya BMW 323ti compact lurar företagets 2,5-liters aluminiumsexa på 170 hk vid 5 500 r/min och 245 Nm vid 3 950 r/min. Beteckningen 323ti, som enligt BMW:s nomenklatura antyder en 2,3-liters motor, är endast en ursäkt för att motorn "bara" ger 170 hk mot 325i-motorn som lämnade 192 hk. Å andra sidan har prestandan hos modellerna som redan använder motorn, 323i och 523i, inte försämrats i särskilt stor mån då den nya maskinens register är så mycket bredare med sitt högre vridmoment i låg- och mellanregistret.
  Den kompakta och lätta sexan i den likaledes kompakta och lätta Compakt-karossen ger ett angenämt förhållande mellanvikt och effekt. Vagnens vikt på 1 350 kg inklusive förare och en skvätt soppa ger ett vikt/effekt-förhållande av 7,9 kg/hk, en hälsosam siffra vilken som så ofta även kan överföras på accelerationstiden för 0-100 km/h; fabriken anger 7,8 sekunder.

Imponerande 230 km/h
  Topphastigheten är imponerande 230 km/h enligt fabriken och det tar inte särskilt lång stund förrän hastighetsmätaren visar utlovad fart.
  Men det är inte höghastighetstouring som är bilens rätta element, även om beteckningen ti, "turismo internazionale", antyder det. Till det är räckvidden med den lilla 55-liters tanken för snål och stabiliteten i höga farter för dålig.
  Då kommer bilens egenskaper bättre till pass då något bergspass i Tyrolen ska forceras, till exempel Timmersjoch. Där kommer motorns breda register väl till pass, även om hårnålskurvorna är så tvära att ettans växel allt som oftas måste läggas i läge med den lätt obcsena växelspaken av krom och läder. Sportchassit som 323 ti är standardutrustad med är livligt och det är en fröjd att styra vagnen upp- och nedför det 2 400 meter höga passet.
  Krängningshämmarna spjärnar emot lagom mycket i kurvorna och krängningen förblir måttlig trots att sidokrafterna blir ganska höga med bitiga däck i dimensionen 225/50
Kroppen hålls på plats av sportstolarna som i standardutförande är till hälften klädda av tyg och till hälften av läder. På nerfärden uppskattas de ventilerade skivorna fram, de ger såväl skärpa som uthållighet, liksom den pigga styrningen. Den relativt högkomprimerade motorn bjuder även en hjälpsam motorbroms då lutningen blir brant.
  Med längsmonterad frontmotor, bakhjulsdrift och nätta dimensioner har korta BMW Compact erbjudit körglädje även med de små fyrcylindriga motorerna. Den har dock ökat rejält med den nya sexan, vilket även gäller komforten. Den nya motorn är mycket mer flexibel och dessutom ytterst vibrationsfri och tyst, den raka sexan är svårslagen i det avseendet.
  BMW Compact har vuxit till sig med nya 323ti och torde vara en svårslagen vagn i sin klass om man bara ser till egenskaperna. Främsta konkurrenten heter Golf VR6 och erbjuder i stort sett identiska prestanda och utrymmen.
  Den är inte riktigt lika spänstig genom kurvorna men å andra sidan en "Preis-knüller" som är svår att matcha; den är 60 000 kronor billigare än BMW 323ti compact! Ett annat närliggande hinder för framgång är Audi A3 med turbofyran, som med lite chipstrim lätt matchar 323ti i fart. Pris med motsvarande utrustning: Under 190 000 kronor.

Sexigaste Compactversionen av alla
BMW 323ti kommer att bli en nischbil för det fåtal i Sverige som verkligen har bestämt sig för den sexigaste Compactversionen av alla. Åtminstone hittills. Det är en baggis att trycka ner de starkare sexorna på 193 och 321 hk i Compact-modellen även om BMW-ingenjörerna nekar till ett sådant tilltag i framtiden. Fan tro't.

170 hk stark och 150 kg lätt. Den kompakta sexan har hittat till BMW compact.

MOTOR
Rak 6 cyl, 2 494cm3, 170 hk (125 kW) hk vid 5 500 r/min, 245 Nm vid 3 950 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
5-växlad manuell, bakhjulsdrift.
KAROSS
Fyrsitsig kombikupé med tre dörrar. längd/bredd/ höjd 4 210/ 1 698/1 378 mm. Tomvikt 1 275 kg. Lastvolym VDA: 300 liter.
PRESTANDA (enl tillv)
Acceleration
0-100 km/h: 7.8 s
0-1 000 m: 28,5s
80-120 km/h, 4:an: 8,2s
Toppfart: 230 km/h
BRÄNSLEFÖRBRUKNING
9,3 l/100 km bl. körning (EEC).
PRIS Ca 250 000:-
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners