Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 66009 gånger)

0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #120 skrivet: mars 08, 2017, 08:27:15 »
Instämmer, underbart skrivet. Bara på´t igen! Hunder blir nog riktigt nöjd dessutom. =)

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #121 skrivet: mars 19, 2017, 23:32:39 »
Hej,


idag gjorde jag nya rycket med en korrekt generator som jag fick hem för 2100 kr från Tyskland.

Jag varnar för att ensam försöka byta en luftkyld generator på M62-motorn (V8). Anslutningarna sitter så trångt till att det enligt mig inte är möjligt att göra detta utan en eller två extra händer och bra verktyg, en 13mm-hylsa helst på på tryckluft med lång ledad förlängare så att man kommer åt.

En jäkla tur att jag inte gav mig på detta själv, i OK GDS eller liknande, för det hade jag inte lyckats med själv.

Har du en vattenkyld generator så är det MYCKET enklare att byta den.

Jag bifogar BMWs instruktioner för att byta generatorn: http://www.meeknet.co.uk/e38/E38_Alternator_Removal.pdf


Den riktigt svåra nöten är att lossa elanslutningarna på baksidan av generatorn (se bifogad bild). I guiden står det bara "Disconnect connections", men jag kan LOVA att det inte är så lätt. Pga att kabelflätan som är påskruvad bakpå är så kort, så går det inte att dra ut generatorn för att komma åt. Enda sättet är att lossa muttern "i mörkret", utan att se, och att få på anslutningen på den nya generatorn även där utan att se (och utan att tappa muttern ner).

Det tog nästan 2 timmar, och ärligt talat har jag nog inte varit så smutsig av olja och svart smuts på flera år! :) Svart om båda armarna hela vägen upp till armbågen.

Men det gick bra till slut. Vill bara skriva detta inlägg, som tips om någon annan vill göra detta på egen hand. Försök inte byta den luftkylda generatorn på egen hand. Om ni inte är världsmästare, eller har extremt små händer så kommer ni inte lyckas - det är för trångt. Man behöver hjälp av en kompis.

*****

Angående vovvens lyxsoffa så kan jag återkomma med rapport om den också. Den anlände, väldigt fin. Jag har köpt liknande att ligga på för honom tidigare, men har alltid ratat dem (eller tuggat sönder dem :) ), och han har fortfarande legat precis överallt i hela huset utom i den fina bädden han fick (den kostade en lusentapp och är verkligen fin). Fattar inte varför han inte ligger i den. Han är så jädrans go - en riktig kompis och glädjespridare - och jag ville verkligen ge honom något mysigt att ligga på.

Vovvars värld är outgrundlig och svårtolkad. Nästan som BMW-handböckers instruktioner. :)

Ha't gött. :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #122 skrivet: mars 20, 2017, 07:26:39 »

Hej Lasse.
Hur är det med feber och ont i halsen?
Ja du! Det inte är första gången att jag hör att det är ett helvete att byta generator på vissa BMW modeller, och BMW struntar i hur man ska göra.
På fabriker, generatorer är redan monterade innan motor sätter på plats då det inte behöver bry sig om någonting. :(
Var är tiden då man kunde sätta sig i motorutrymme för att byta delar.


Snygg hund du har!
Tyvärr kan man inte tvinga ett djur att göra som man vill om den bestämmer sig för annat, egen vilja de har och ibland kan dessa vara besvärliga, haft flera katter (en åt gången) och kan säga att den jag har nu är den sista, aldrig mer.
Tack, ha det bra själv. ;)


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #123 skrivet: mars 22, 2017, 12:53:46 »
Äntligen!  ;D ;)




Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #124 skrivet: mars 23, 2017, 08:47:46 »
 ;D ;D Bra jobbat!

Jättefin vovve ser jag, härligt! =)

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #125 skrivet: mars 24, 2017, 18:33:10 »

Jättefin vovve ser jag, härligt! =)

Haha! Jag trodde att du pratade om Trumps, jag tycker att han likna Miss Piggy. :D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #126 skrivet: mars 24, 2017, 23:04:28 »
Haha! Jag trodde att du pratade om Trumps, jag tycker att han likna Miss Piggy. :D

Det var väl ändå inte snällt mot Miss Piggy.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #127 skrivet: mars 25, 2017, 09:06:04 »
Det var väl ändå inte snällt mot Miss Piggy.  :)

Fick mig en go skratt  ;D ;D ;D
Jag erkänner, inte snäll av mig mot Miss Piggy. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #128 skrivet: maj 01, 2017, 23:35:34 »
Kort rapport om gamla Bettan - ihopplockad och (nästan allt) fungerande. :)


Sommardäck och allt, vad härligt!


Den fyller 20 i september, varav jag haft den i 9 år och kört allt möjligt med den; barn, hundar, byggmaterial, gamla tanter. Den är fin tycker jag och har varit en trogen vän, som gillar att ha en lite äldre bil i fräscht skick som inte så många andra har.


Jag bytte ju generatorn på den för ett par veckor sedan, och fronten är alldeles ny.


Inredningen är en svart M5 heritage med tvåfärgade dörrsidor i helläder, men jag tänkte som kul hobbyprojekt i kommande månad pröva en annan inredning, i en annan färg än svart. Jag har en extra inredning liggande som jag tänkte pröva - rapport följer om några veckor om det är varmt. Det lutar åt pearl beige/champagne E38-stolar (konturstolar) och baksäte med de tvåfärgade dörrsidorna.

Den ska få en genomgång av avgassystemet också, någon gång i sommar. Förra året gick den precis med nöd och näppe igenom avgastestet på bilprovningen, så det blir nya kattar och nya O2-sensorer pre-cat. Vill gärna få ordning på kattarna så att den släpper ut så lite som möjligt  En justering av handbromsen kommer också behövas, ska se om jag kan ta några bilder av det.

Rapport kommer! :)

P.S: fälgarna ser svartare ut än de är, de är i själva verket grå/antracit.

P.P.S: jag har köpt James Bond-skyltar också, få se om jag får på dem. Det var mest ett ryck, för jag är så förbannad på att de politiska partierna bestämt att dels höja trängselskatten med typ 60% och dessutom ta ut den på Essingeleden - för mig enda möjliga vägen till jobbet, om jag inte ska åka runt hela Mälaren. Det kostar mig 850 kr extra /mån bara för att åka till jobbet på de vägar som vi redan har betalat skatt för två gånger innan. (först vägskatt, trafikförsäkringsskatt och vanlig skatt, plus bensinskatt och moms på det. Ska vi verkligen behöva betala en gång till, bara för att Miljöpartister tycker det?)

Och när man dessutom vet att trängselskatten inte ger någon vinst, för att systemet är så jäkla dyrt att driva (kostar drygt 3 miljarder att driva i Sthlm+Gbg per år) - lika mycket som de tar in i skatt : så undrar man ju faktiskt: vad är poängen med detta beskattande? Att hetsa livet ur vanligt folk som behöver komma till jobbet? Tanken var ju att överskottet skulle gå till kollektivtrafik, men eftersom det är så dyrt med kameror och stationer så blir det inget.

Avdelningen kuriosa: när Essingeleden byggdes mellan 1960-1966 (ett enormt vägbygge med en fyrfilig motorväg på högbro genom Sthlm) så kostade hela bygget 2.4 miljarder omräknat i dagens valuta.

Men bara att sätta upp trängselkameror och stationer, kostade över 3 miljarder i Sthlm, och kostar över 3 miljarder att driva årligen.

Låter det som en bra deal för oss som ska betala för det? Jag tycker inte det. :) 

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #129 skrivet: maj 02, 2017, 05:53:08 »
Att ser den kan man inte tror att den fyller 20 år, väll bevarade. ;)
När tänker du sälja den till mig? 8)
Du har gjort den i reelle ordning, bättre att du behåller den så länge det går, du vet vad du har men inte vet vad du får om du skulle köpa en annan.

Jag har i min X5 den Pearl beige/champagne inredning och tycker inte om den, den blir så smutsig med tiden, den skylla behöva en reelle tvätt från golv till tak.
Min projektet till den är:
1a) Snart ska den lämnas till ColorGlo som kommer att fixa inredning, plast, skin, mattor, kommer att          ser ut som ny.
2a) Byta 18 tum fälgar mot 20 tum + däck.
3a) Byta bromsbelägg (Tid beställt hos Schmiedmann nu på fredag.)
4a) komplett service, också på Schmiedmann.
5a) Delvis lackering på ute bakspeglar som fick lite skrap och fram/bak stötfångare som tappade lite klarlack.
.
Alltid sagt att trängselskatt är ett "jävla" skit!
Som tur är behöver jag inte köra varje dag i Göteborg, bara när jag kör frugan eller hämta henne till och från jobbet och klara mig med cirka 60:- per månad men ändå, 60:- för mycket.
Om man kolla skattenivåer, Sverige med sina 48% ligger i andra plats i världen efter Danmark. :o :(
Som jag nämnde flera gånger, varför folk inte gör någonting åt det? saknar lite Fransk blod i kroppen. :-\


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #130 skrivet: maj 03, 2017, 15:53:32 »
Kul att se en 540 T i bra ordning, de börjar bli ovanliga nuförtiden. Grannen har en sådan i ofantligt dåligt skick, ingen rost men de orkar inte ens tvätta bilen. Jag låter häcken växa upp så jag slipper se eländet.

Man kan ju bara gissa vad kostnaden per fakturaset blir för att skicka ut trängselfakturorna till alla som blivit fotograferade.
Jag som bara är till Stockholm någon gång om sänder men behöver bilen till city brukar få två fakturor, en från Stockholm på 2 x 25.-
samt bron i Sundsvall på 2 x 9.- Alles tot. 68.-

Företagsmässigt brukar en vedertagen regel vara att ett fakturaset genererar ungefär Sek 300-400.-/ st.  i utgifter om företaget är större än ett fåmansföretag.
Man kan nog räkna företaget Sverige AB till ett större hellre än ett fåmansföretag.

Jag tror att det är väldigt många engångs turer som passerar kamerorna i förhållande till pendlare, men det är nog miljöaspekten som får kosta.

Nåväl, alla får inte ta fram entusiastbilen ännu. kompisen är lätt insnöad, bilden tagen den 2/5-17 i Låktatjåkko där de har stuga.

Sol i sinnet, BMW i skinnet

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #131 skrivet: maj 03, 2017, 20:12:17 »
Riktigt snygg 540T och ljudet från V8an är helt underbart, var så nära att köpa en 540 istället för 330in, bara för att ljudet var så ljuvligt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #132 skrivet: maj 05, 2017, 02:35:02 »
Tack,
det är "bara" en vanlig gammal 540 E39, men jag gillar den.


Det som skulle kunna få mig att köpa en nyare 5-serie är att komfortstolarna i E60/E61 och F10/F11 är så förbaskat sköna, plus att nyare 5-serie är större. De växer för varje generation, så numera är nog 3-serien lika stor som 5-serien var för ett par år sedan, och lite större / bredare / tyngre / gungigare (men inte lika mycket körkänsla, utan mer känslan att man "åker med").

Jag gillar den lite större, mjukare känslan som finns i 7-serien. Jag har ju en 745 E65 också, och blev förvånad när jag fick tillbaka min E39, att den kändes så liten och "stötig" i fjädringen jämfört med sjuans majestätiska glidande. :)


Men den har TV, faktiskt uppskattat när man köar till jobbet, att kunna lyssna/se på TV4 morgon-TV.

Alain: har du prövat Interior wash från www.pingens.se ? Ruskigt bra interiörtvätt. Inte alls starkt, men löser smuts och fett som inget annat jag har prövat. Pröva gärna mirakelsvampen från pingens också, om du skulle bli sugen på att pröva. Ett par hundra, plus några lättöl och några timmars pysslande i solen en vacker dag: och din X5 skulle se ut som ny inuti. :)

Jag köpte en Mercedes-Benz SL55 2014, svart med röd läderklädsel men där klädseln var smutsig. Jag prövade pingens interior wash på den och blev imponerad. Kolla deras klipp hur det fungerar.

http://www.pingens.se/p/interior-22/interior-clean-1l.html

Bild på förarstolen innan tvätten; blankt och smutsigt läder. Efter tvätten blev det halvmatt och fint igen (det är fett och smuts som gör att läder blir blankt). Jag hittar ingen bra bild "efter" på den här datorn.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #133 skrivet: maj 05, 2017, 07:36:26 »
Verkar som att biltillverkarna vill har större bilar för varje år som går, ofta lägre kanske för bättre grepp på väggarna? Bredare på insida, bättre komfort, bättre utrusning/finesser och mer, kanske dom lyssna lite mer på vad folk vill har istället för tillverka efter deras egna idéer, berör också på vad folk vill betala för det.


Produkten som du länkade verka vara som en mirakel produkt och eftersom du var nöjd med den är det kanske värt att testa den i min X5, så mycket pengar är det ju inte.
Tack för tipsen Lasse. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #134 skrivet: maj 05, 2017, 20:12:39 »
Thomas: det var fasen vad snö! :)

Alain: jag tycker du ska testa den. Den kostar som vanliga bilvårdsprodukter men är mycket drygare. En liter för 180 kr räcker i många år.

Vad har du för VIN (de sju sista) eller regnummer? Så kan jag kolla upp vilken färgkod du har om du vill. The furniture clinic i England säljer bättringsfärg som är exakt matchade till BMWs färger, bara man vet exakt vad färgkoden hetere.

Det är inte särskilt dyrt heller. Jag skulle gissa 300 kr inkl frakt för att få bättringsfärg och några svampar för att applicera.

Efter att du har tvättat med interior clean så är lädret helt rent och den originala halvmatta ytan har du fått tillbaka. Men i vecken släpper färgen med åren, så att man behöver bättra på med bättringsfärg.

Jag lovar 180 kr interior clean, en femtiolapp mirakelsvampar (används tillsammans med interior clean för att enkelt få inredningen helt ren) och bättringsfärg från the furniture clinic för 300.

Lägg därtill 200 kr för gott öl att dricka medan du pysslar en vacker varm dag, så är du uppe i 800 kr. Men jag lovar, efter en dags pyssel så kommer din inredning att se ut som ny. Köp några penslar och microfiberdukar också.

Men viktigast är ölet! :)

Seize cent soixante-quatre kanske?

Jag ska hämta Mercan i nästa vecka (den står inlåst i en hangar), kan ta bilder på hur inredningen blev efter tvätt och bättringsfärg då.

 

Reklampartners