Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig  (läst 11115 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #15 skrivet: oktober 27, 2018, 00:03:16 »
Hej.
Precis så gjorde jag med min Passat innan bilsemestern. Jag bytte oljan och filtret, men nollade ej service lampan.
Då kanske man skulle göra det på BMW:n med. Det står som sagt 5000km innan nästa service.


Det här blev intressant. Vad för Olja rekommenderar BMW till sina motorer. Vet att VW rekommenderar Castrol LL olja.


Jag kör med Valvoline 5w-30 LL04 för dieslar med partikelfilter men den oljan går också till bensinare. Naturligtvis syntet. Kolla i din instruktionsbok där bör det stå vilken olja du ska ha. Förmodar att du kan köra på likadan olja som mig eftersom det är en likadan motor i din. I min instruktionsbok står det SAE 0w-40, 0w-30, 5w-30 eller 5w-40 ACEA C3. Godkända oljesorter dieselmotor Bmw Longlife-04, alltså LL04. Köper min olja och oljefilter på oljemagasinet.se, bra priser.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #16 skrivet: oktober 27, 2018, 00:21:46 »
Så Valvoline olja då. Tack för tipset angående oljemagasinet.
Ska titta där. Men angående oljefilter. Antar att det går väl lika bra att köpa det ifrån mekonomen eller Autoexperten.
Dom säljer väl med original filter likt dom som är monterade från fabrik antar jag.



Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #17 skrivet: oktober 27, 2018, 10:35:21 »
Så Valvoline olja då. Tack för tipset angående oljemagasinet.
Ska titta där. Men angående oljefilter. Antar att det går väl lika bra att köpa det ifrån mekonomen eller Autoexperten.
Dom säljer väl med original filter likt dom som är monterade från fabrik antar jag.


Ja det gör det.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #18 skrivet: november 01, 2018, 19:26:11 »
Föresten, Vilken tillverkare utav filter,oljefilter kör BMW med. Är det Mahle eller Mann kanske. Sedan undrar jag om det finns någon reservdels sida på nätet där man kan gå in och välja delen och få fram artikel nummer på den.
Tror att jag sett detta innan på forumet.


Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #19 skrivet: november 02, 2018, 14:57:05 »
Här kan du knappa in VIN-nummer eller klicka dig fram till modell och tillverkningsmånad: http://bmwfans.info/parts-catalog
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #20 skrivet: november 02, 2018, 20:45:09 »
Föresten, Vilken tillverkare utav filter,oljefilter kör BMW med. Är det Mahle eller Mann kanske. Sedan undrar jag om det finns någon reservdels sida på nätet där man kan gå in och välja delen och få fram artikel nummer på den.
Tror att jag sett detta innan på forumet.


Jag tror att det är Mahle. Så stod det på oljefiltret jag köpte från oljemagasinet. Klicka på länken nedan.
https://www.realoem.com/

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #21 skrivet: november 04, 2018, 03:09:07 »
Här kan du knappa in VIN-nummer eller klicka dig fram till modell och tillverkningsmånad: http://bmwfans.info/parts-catalog



Hej Galant Turbo.
Exakt en sådan sida var jag ute efter :) Tack ska du ha.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #22 skrivet: november 04, 2018, 03:11:42 »

Jag tror att det är Mahle. Så stod det på oljefiltret jag köpte från oljemagasinet. Klicka på länken nedan.
https://www.realoem.com/


Hej helgonet. Jag ser inte länken... Men ok, då vet jag att jag ska beställa utav märket Mahle.
Men tycker ni att jag kan vänta med oljebytet framåt våren. Eller kan det vara bra att göra det redan nu?

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #23 skrivet: november 04, 2018, 15:20:00 »

Hej helgonet. Jag ser inte länken... Men ok, då vet jag att jag ska beställa utav märket Mahle.
Men tycker ni att jag kan vänta med oljebytet framåt våren. Eller kan det vara bra att göra det redan nu?


Jag tycker du ska göra det nu. Inget och spara på. Det är ju rätt stora påfrestningar på motorn vid kyla så det är bra med fräsch olja i den. När du klickat på min länk så kommer du till en sida där det står "Click here to enter BMW Catalog" klicka på den.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #24 skrivet: november 05, 2018, 21:16:53 »
Ja nu såg jag länken.
Det var ju jättesmå text på länken så man såg den ju knappt. :D
Då får jag beställa olja och filter.
Tack helgonet.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #25 skrivet: november 05, 2018, 22:28:05 »
Ja nu såg jag länken.
Det var ju jättesmå text på länken så man såg den ju knappt. :D
Då får jag beställa olja och filter.
Tack helgonet.


De nada. 8)

 

Reklampartners