Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bilen startar inte längre...  (läst 2039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E39

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Bilen startar inte längre...
« skrivet: september 12, 2017, 18:38:51 »
Köpte för någon vecka sedan min första BMW, en 523i -99 8) 
Felet på den troddes vara luftmassemätaren.
Förra ägaren har bytt antingen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren (minns inte vilken) och sen kommit fram till att det måste vara Lmm.
Bilen drog cirka 1,5 liter per mil, gick hyffsat när den var varm men ryckte ganska mycket. Startade utan problem när den var kall, men svårstartad när den var varm.
Parkerade bilen i cirka en timme, sen startade den inte. Lät den då stå till dagen efter, men den startade inte då heller. Tänder inte ens till längre.
Har provat byta luftmassemätaren utan resultat.
Kan det vara så enkelt att tändstiften kan ha blivit dåliga av att jag körde massa mil när bilen gick dåligt?


Har inte hunnit läsa av felkoder än, det blir senare i veckan.


Vad tror ni att det skulle kunna vara? Några vanliga fel?


Tack på förhand ;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bilen startar inte längre...
« Svar #1 skrivet: september 12, 2017, 20:18:41 »
Jag misstänker att det fortfarande är kam & vevaxelgivarna, jag hade liknande problem med en Z3 2.8 -97 för många år sedan. Bytte dessa givarna 4 gånger innan verkstaden provade att byta bägge två samtidigt med någon förklaring att det skulle fungera bättre än att man först bytte den ena och så går den andra sönder och så byter man den med.

Efter att ha bytt bägge två fungerade bilen fint men jag vet inte hur länge då jag sålde den kort efter.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad E39

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Bilen startar inte längre...
« Svar #2 skrivet: september 12, 2017, 20:36:30 »
Ok!
Har fått tag på en reservdelsbil billigt. Den startar och går men är väldigt rostig. Ska prova med givarna från den. Funkar dom så köper jag nya.


Tack för snabbt svar 😊

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Bilen startar inte längre...
« Svar #3 skrivet: september 12, 2017, 23:03:48 »
Kamaxelgivare och LMM är det vanliga som behöver bytas ungefär var 15-20 000:e mil.


Köp alltid original LMM, Bosch. Även om de kostar några kronor mer än piratdelar så är det många pirat-LMM som inte alls fungerar, och det blir dyrt att först köpa pirat och sedan tvingas köpa en gång till: köpa Bosch när det inte fungerar.


www.maf-shop.com eller .de säljer Bosch LMM till bra priser.

 

Reklampartners