Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)  (läst 49803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #15 skrivet: april 09, 2012, 19:56:03 »
Underbart projekt! Mata gärna på med information och bilder.
Stor motor i liten bil kan aldrig bli fel!  ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #16 skrivet: april 09, 2012, 20:41:01 »
Underbart projekt! Mata gärna på med information och bilder.
Stor motor i liten bil kan aldrig bli fel!  ;D




Jodå, ska ut imorgon och hålla på lite tänkte jag, ska ta bort oljefiltret och kolla hur jag ska lösa flytten av det..


Ska även rensa ur all onödig inredning tänkte jag, vet att det inte väger
särskilt mycket men minns min första E30 jag hade. Helt rensad med bur etc och jag saknar det i en busbil. Det ska låta race, den ska lukta race.. Det ska knacka och föra ett jävla oväsen =)


Bekvämt åker jag i min E38 740 all annan tid så =) Men en uppdate väntas imorgonkväll nångång!



Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #17 skrivet: april 10, 2012, 23:22:17 »
Sådär nu har ännu en kväll passerat i garaget och känner mig rätt så nöjd med vad som gjordes..


Påbörjade en rensning av inredningen.. Är det en rejsbil/busbil/driftbil då vill jag att det ska låta som en, lukta som en och kännas som en!! Upplevelsen för mig blir så mycket högre och bättre med rensat så då får det bli så! =)








Och när jag rev ur mattan i fram så märkte jag att den var blöt på undersidan på bäde höger och vänster sida och då hittade jag den första rosten på bilen! Klassiska E30 rosten! På en annars jävligt fin E30 så det måste självklart återgärdas!










Påbörjade även tillverkning av stolsfästen men avbröt halvvägs då jag kom på en ny idé som kräver lite plåt som vi inte har i garaget så då får det vänta tills nästa gång, känner att jag inte vill stressa ihop nånting utan allt ska bli bra!






I samma veva så flyttades batteriet till skuffen så två rör svetsades fast så batteriet har något att stå på, fastsättning av batteriet sker genom en rem runt batteriet och rörerna sen!





Sådär nånting kommer det sitta sen.. Ska självklart snyggas till och målas i skuffen också, men en fuelcell ska ner så en ny balja ska svetsas så målning får vänta tills senare..






Nya kylaren hamnade även på plats! kapade plattjärn och slitsade upp dom så jag kunde böja dom 90* utan en lång radie. Kanten som blev efter kapen svetsades självklart igen sen när plattjärnet var böjt och klart.





Så blev dom. Dock ej svetsade på bilden.





Där nere ser man dom. Trångt och fint! Den ena hamnade liiite snett men det bjuder jag på, är ju en rejsbil så =)






Tog även bort oljefilterbehållaren. Provar lite ideér med polarens oljefilterförflyttare och något så här blir det. Slangarna kommer dock dras annorlunda.





Smidig liten grej!








I samma veva som vi ska dra pluskabeln från skuffen och framåt så ska vi snygga till elen från motorn och flytta in en hel del in i bilen istället.. Sen blir det även en huvudströmbrytare ifall det börjar lukta lite konstigt om nån kabel nåndag haha..





Denna klump med kablar ska flyttas in i bilen..





Och även detta ska snyggas till och fästas upp ordentligt.





Här ser vi en bild på stora Apple dämparen jag monterade sist samt gamla oljefilterhuset.









Ja det var allt för mig för denna gång.. Måste köpa ny svetstråd innan vi kan fortsätta för den bestämde sig för att ta slut idag..

Mvh Christian
Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #18 skrivet: april 11, 2012, 10:01:45 »
Det märks att du gillar att jobba med det du gör och vi njuter av det. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #19 skrivet: april 11, 2012, 22:11:57 »

Så ikväll blev det en tripp till Biltema och till gamla garaget och hämta lite grejer..


Blev lite plåt och verktyg samt massa smått skit som bakelskor etc etc..


Imorgon blir det garaget för hela slanten! Ska dock hjälpa kompisen lyfta ur motorn ur hans E30 och förbereda inför V8 i hans bil också =) Men självklart kommer jag hålla på med min också =)
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #20 skrivet: april 13, 2012, 01:04:36 »

Idag så tog jag tag i rosten, allt blev inte klart men är så jäkla trist att hålla på med så fixade två hål sen ville jag göra nåt annat en stund hehe..


Urkapat.





Första biten loppad.





Andra biten på plats och helsvetsat! Har dock världens sämsta svetshjälm och körde med flusstrådssvets idag så inte det snyggaste! Det håller utmärkt men kunde blivit snyggare!





Hål #2 fixat.





Grundat.









Första delen av stolsfästet på förarsidan. Bredden på stolsunderet är 46cm och stolen är enbart 41cm bred i botten där bulthålen sitter så fick sätta plåt sen lägga en distans en bit upp för att sen lägga den sista plåten som stolen bultas i. Blev ett gediget fäste med 4mm plåt.


Jag valde den tjockleken på grund av att man är dvärg och gärna sitter lite högre upp så man har koll på fronten etc när man leker.. Vill ju inte att stolen ska svikta åt några håll eller ge vika helt plötsligt pga för tunn plåt.


Men här är fästet klart! Ska bara slipas till så det inte finns några vassa kanter, all svetsstänk ska slipas bort sen ska den lackas.. Får bli imorgon!











Gjorde även litegran på batterikabeln. Inte så mycket men imorgon ska det fixas med andra stolen sen börja med lite med elen tror jag.







Ja det var allt för mig ikväll!


Mvh

Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #21 skrivet: april 13, 2012, 07:04:26 »
Problemet är att man vet när man börja men inte vet när och hur det slutar.  :D
Jag vet hur det känns med rost, man laga en plats och hitta en annan osv. till slut ha man bytt hela golvet eller halva karrosen på bilen men till slutet är man nöjd, jag gjorde en likadant jobb på en Mercedes 280se, laga rost, renoverade motorn och omlackering.
Den var så fin att när den var klart, jag gick till besiktningen, besiktningsmannen frågade mig om den var till salu, svarade "allting är till salu till rätt pris"
Han köpte den på stubinen. 8)
Då är man nöjd med ett bra utfört arbete.
Trevligt att se vad du gör. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #22 skrivet: april 13, 2012, 10:13:43 »
Jag tycker du verkar sitta högt i bilen? Om det är för att komma rätt till ratten så går den att sänka. Har för mig att det är samma konstruktion på E30 som E36 och då går det att knacka bort de två originalbultar med hammare och körnare (original är runda och går inte att greppa med något) och ersätta med distanser och längre bult (valfri skalle). Sitter själv väldigt lågt i min Compact på fast underrede och har sänkt ratten 30mm.
Flusstråd? Det verkar ändå duga att svetsa med? Är det en bra (och billigare) grej för en amatör som vill kunna svetsa hjälpligt då och då?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #23 skrivet: april 13, 2012, 12:30:12 »
Jag tycker du verkar sitta högt i bilen? Om det är för att komma rätt till ratten så går den att sänka. Har för mig att det är samma konstruktion på E30 som E36 och då går det att knacka bort de två originalbultar med hammare och körnare (original är runda och går inte att greppa med något) och ersätta med distanser och längre bult (valfri skalle). Sitter själv väldigt lågt i min Compact på fast underrede och har sänkt ratten 30mm.
Flusstråd? Det verkar ändå duga att svetsa med? Är det en bra (och billigare) grej för en amatör som vill kunna svetsa hjälpligt då och då?


Jodå jag sitter högt men det är för att jag vill kunna se vad jag har nära bilen, speciellt när jag leker och driftar, gillar tajta ställen och tanken är att börja köra drifting och lite gymkhana och sånt.. Därför har jag valt att sitta högt upp.. Passagerar stolen får sitta lågt..


Ja precis, flusstrådssvets. Ja visst funkar den men det är att föredra en riktig MIG vilken dag i veckan som helst men just nu är våran inte tillgänglig så då får jag ta reserven..


Jadå min kostade inte många tusenlappar, under 3000:- och en rulle på 1kg kostar 200kr..






Problemet är att man vet när man börja men inte vet när och hur det slutar.  :D
Jag vet hur det känns med rost, man laga en plats och hitta en annan osv. till slut ha man bytt hela golvet eller halva karrosen på bilen men till slutet är man nöjd, jag gjorde en likadant jobb på en Mercedes 280se, laga rost, renoverade motorn och omlackering.
Den var så fin att när den var klart, jag gick till besiktningen, besiktningsmannen frågade mig om den var till salu, svarade "allting är till salu till rätt pris"
Han köpte den på stubinen. 8)
Då är man nöjd med ett bra utfört arbete.
Trevligt att se vad du gör. ;)



Haha jo jag känner igen det där :P Som tur är så har min ingen rost på dom yttre delarna, bara lite längst fram mot torpeden och ena sidan i bak under baklyktan.. Så det är snart återgärdat..


Kul att den gillas iaf =)
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #24 skrivet: april 16, 2012, 19:00:35 »

Varit lite tyst här ett tag men jag har inte legat på latsidan för det..


Har svetsat klart andra stolsfästet också samt lackat på bägge fästerna så imorgon ska stolarna monteras på plats.
Har även fixat en liten hållare till en huvudströmbrytare samt en tvångstyrning av elfläktarna om det skulle behövas.. Switchen till bränslepumpen har jag tagit bort och kopplat det till ett relä istället så man slipper böka med en switch varje gång man vill starta eller har stängt av motorn..


Elen är också tillsnyggad nu, inte riktigt klart då databoxen ska sättas upp på en ny hylla och lite sånt.. Kommer nog mer bilder på det imorgon..


Har också varit iväg och köpt en oljefilterförflyttare, oljetrycksmätare och lite sånt.. Varit på Märsta Hydralik och pressat lite slangar.. Ska testmontera i garaget imorgon sen åka tillbaka och pressa det sista så jag får rätt längd på det.. Har även två oljerör på svetsning hos TTR Jompa så man får det snyggt och tätt!!


Just det, baklampor har jag bytt på bilen också, tagit bort dom hemmatonade sakerna och satt dit orginal igen..
Motorhuven har justerats lite, ena fästet är lagat och svetsat plus att jag har satt distanser för att få upp den i bakkant också..


Så imorgon ska nya oljefiltret på plats, kylaren på plats, stolarna på plats och sista elen ska snyggas till..


Sen är det bara hitta 18" fälgar och byta kopplingen och svänghjulet, hitta på en lösning till styrservon och pumpen, köpa och montera fuelcell med nya slangar och allt, köpa och montera hydralisk handbroms sen så är jag mer eller mindre färdig för sommaren :) Men imorgon ska bilen få sig en liten provtur igen :)




Lite bilder då..


Fick en svetsloppa på ett sånt riktigt skönt ställe!!





Lackade stolsfästen.





Lite snyggare men inte riktigt klart än.





Rensat lite onödig el.







Motorhuven är upplyft i bakkant för att evakuera lite mer värme.





Här är det också tillsnyggat, ska svetsa en hylla åt databoxen. Man ser även den lilla hållaren för huvudströmbrytaren och switchen.





Nya mätare och oljefilterförflyttaren samt ett oljefilter.











Ja det var allt för denna gång.


Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #25 skrivet: april 17, 2012, 21:32:54 »

Idag har det hänt en hel del igen =)


* Oljefilterförflyttaren sitter på plats och alla slangar och kopplingar är åtdragna, olja är påfyllt igen. Oljetrycksmätaren sitter också på plats och är inkopplad.


* Kylaren sitter på plats den med, slangarna är åtdragna och vatten är påfyllt. Dom två 10" kylfläktarna sitter också på plats och är inkopplade.


* Fäste för vindrutespolartanken är svetsad så den också sitter fast.. Måste bara dra slangar från den till motorhuven.


* Bromsvätskebehållaren fräste vi om lite och så den gick att skruva fast, förut så låg den bara för annars tog den i motorhuven. Det har jag en bula i huven som visar haha..


* Hela golvet är bilat och skrapat från asfaltsmatta, ska bara rostlagas det sista sen målas svart.


* Fäste/hylla för databoxen sitter på plats, är lite relän och sånt som ska få sig ett fäste och snyggas till bara.


* Batteriet är åtdraget med rem och jordningspunkt är svetsat och allt sånt är färdigt.




Tyvärr så reagera inte startmotorn alls när vi skulle testa starta utan allt släcktes i hela bilen så nånting stämmer inte, så morgondagen får ägnas åt felsökning så jag får igång räsern!




Lite bilder då som vanligt!






Oljeslangar svetsade av TTR Jompa, snyggt och bra gjort som vanligt!





Hela paketet innan den monteras. Förutom dom svetsade slangarna för dom hade jag redan skuvat på plats.





På plats.








Kapade upp plåten under och svetsade ett fäste för oljefilterhållaren. Så nu lossar man oljefiltret underifrån.





Nicklas bilar lite.





Snart så kan det målas.





Hyllan för databoxen.





Kylaren på plats.





Fläktarna, kablarna ska självklart isoleras och fästas på ett snyggt sätt.





Batteriet.





Bromsvätskebehållaren.. Lite fult med blåa bult men allt det ska målas sen ändå så.





ca 10+ kg skit skrapat.





Ja det var allt för denna gång!




Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #26 skrivet: april 18, 2012, 09:36:51 »

Snygg jobbat! Christian.
Hoppas att vi ser bilen på BMW träff i Eskilstuna eller?

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #27 skrivet: april 18, 2012, 11:06:16 »
Tackar =)


Ja hinner jag få tag på 18" och koppling då tänkte jag ta E30in till E-tuna träffen!
Sponsorer sökes!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #28 skrivet: april 18, 2012, 20:05:50 »
Jag avundas din flit, vilket tempo!  :o :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
Militärmattgrön BMW E30 med M60B40 (V8)
« Svar #29 skrivet: april 18, 2012, 22:40:24 »
Man får ligga i om man vill få klart något :)




Idag så startades bilen och provkördes, allt funkade fint och tempen höll sig väldigt bra utan fläktarna på! Men dock så var det inte bara vrida på nyckeln och åka iväg..


Först så lokaliserade vi varför den inte startade till en kabel som var klippt, måste ha hänt när vi rev ur gamla larmet som satt förut.. När den kabeln var omdragen så startade bilen men knackade från lyftarna och oljetrycket var tokhögt! Så pass högt så min mätare som visar 7 bar som högst hade dragit runt så långt det gick :/


Det visade sig att oljefiltret hade en backventil i sig! Det hade jag ingen aning om alls! Så vi hade självklart dragit fel slang till fel plats, ut från motorn gick till "ut" från filtret..


När det var ändrat startade bilen och blev knäpptyst direkt! Har ett oljetryck pålite över 4 bar på tomgång och lite över 5 bar när jag kör..


Dock så måste jag styva till coilisarna i bak och släppa på dom i fram! För nu gungar den lite i bak medans i fram så studsar den med däckerna.. Det enda som fjädrar är däckerna haha..




Annars så har jag rostlagat mer eller mindre.. Tar ju sån JÄVLA tid.. Men snart är passagerarsidan klar, då är det 4 hål på förarsidan sen kan insidan målas :D Bör väl vara klart imorgon hoppas jag.. Svetsningen då alltså..




Mvh
Sponsorer sökes!

 

Reklampartners