Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E46 M54B22 Misständning.  (läst 4349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimpaan97

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
E46 M54B22 Misständning.
« skrivet: februari 20, 2018, 20:07:06 »
Hejsan!
Jag skulle jättegärna vilja höra om folkets erfarenheter med misständning på E46orna. Ska försöka återberätta mitt problem kort men koncist, även vad jag har gjort för att åtgärda det.


2 veckor sedan:
Startar bilen efter en kall natt, gul motorblockslampa tändes, går knagligt som satan, ingen ork eller kraft. Kom upp i temp och fick då avsevärt mer kraft, gick "normalt".
- Läser av felkoder, misständning cyl. 6.
- Byter tändspole, en modellrekad NGK
- Byter alla tändstift, modellrekade NGK
- Raderar felkoden som nu ville försvinna, motorn går bra igen.


Igår:
Startar bilen efter en 0-gradig natt. Går som en tunna med skit, och motorlampan lyser gult igen.
- Läser av felkoder, återigen misständning cyl. 6
- Skiftar 6:ans tändspole med 1:ans
- Inget märkvärdigt med tändstiftet ur cyl. 6
- Raderar felkoden, försvinner utan problem.
- Startar bilen och den går hur bra som helst.


Bra att veta:
-Jag har ännu inte gjort ett komp-test, skall göras i veckan.
-Tyckte även att bilen gick lite rikt, osade bensin. Rök även lite vitaktigt ur avgassystemet, men inte oh-shit-mitt-topplock-vitt.
-Bilen går enligt temp-mätaren aldrig över arbetstemp, går snabbt upp men stannar där den bör vara.


Jag är smått nojig att felkoden bara försvann och motorn går bra igen, då felet känns större än att bara trolla bort sådär. Den har inte dykt upp än, men om den gör det hoppas jag den ger slag på cyl. 1 och därmed tändspolen.




Vad är Era erfarenheter med återkommande misständning? Komplikationer, lösningar, uteslutningsmetoder, vanliga fel osv. Jag är halvkass på bilar men helkass på BMW och helt värdelös på specifika problem med specifika motorer.


Mvh Jimpan

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #1 skrivet: februari 20, 2018, 21:52:05 »
Hej.
Vet att detta är mycket irriterande, många BMW har samma problem när det är kallt ute. >:(
Här är kanske lite tips som kan hjälpa dig.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.0
Hör gärna av dig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jimpaan97

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2018, 12:16:07 »
Hejsan
Tusen tack för länken!
Vev- och kamaxelgivarna är bytta och motorn renoverades 2014. Kan CCV orsaka detta med misständningen? Tror nämligen min krånglar och är något mer förekommande på m54 har jag förstått


Felkoden har ännu inte dykt upp, och bilen går lika bra kall som varm och för övrigt känns den bra. Tänker att jag slänger i en spridarrengöring nästa gång jag tankar fullt också.


Får undersöka slangar och bös när jag har tillgång till en plats i verkstaden.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2018, 05:43:25 »

Bra att det fungerar igen.
På den video kan man ser att det är problem med CCV, har du likadant?
Verkar som att det bilda vakuum under oljelock.
Om nej kan jag tänka mig att det inte är det.
https://www.youtube.com/watch?v=vODpt5b2DsM

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jimpaan97

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2018, 15:14:29 »
Gått och blivit sjuk så har inte hunnit göra så mycket. Men jag konstanterade idag att det är snarlikt det som videon visade. Oljelocket är trögt att öppna och när man öppnar det är det som om det är en lättnad för motorn. Han går mer jämt och fint.


Nu hade han stått i en vecka i -10 grader, men han startade utan att problem åtminstone. Bara att han går lite ojämnt men inte som när motorlampan lyste.


Bör jag investera i ny vevhusventilation då? Läste om att det finns en vinterutgåva till dessa bilar. Eller var det kanske bara ett tillval för amerikanska utgåvan?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2018, 15:27:16 »
En svensksåld bil skall ha det så kallade vinterpaketet monterat från början, har du möjlighet så börja med en rengöring av vevhusventilationen. Det gjorde susen på min E46a.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jimpaan97

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2018, 07:40:35 »
Bytte i lördags vevhusventilationen. Hade under veckan fått en uppsjö med felkoder och bilen skrek efter skroten ett tag. Provade göra rent ventilationen men hade sönder slangar och blev allmänt förbannad.


Tillslut byttes ventilationen, och bilen har hittills gått jättebra (efter ca 50 mil, idag måndag), inga konstiga felkoder eller ojämn tomgång eller start. Passade på att göra rent ICV och DISA. Även bränsleförbrukningen har blivit avsevärt  bättre.


Men det roliga varar inte alltför länge:


Någon som har någon vetskap eller tråd angående kylarvätska lampa som tänds helt random efter bilen blivit varm? Nivån är okej, överhettar inte och har inte märkt av något läckage. Spontana tanken är någon luft i systemet, men vad vet jag.. tacksam för tips.


Lägger misständningsproblemet i graven än så länge!

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2018, 09:15:36 »
Bra att motor går bättre efter bytet av vevhusventilationen, det kan vara en tips som kan hjälpa många som har samma problem och inte vet var de ska börja.


Du har en kylvatten nivågivare, kan du kolla mätta upp den och ser om den fungerar?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jimpaan97

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
E46 M54B22 Misständning.
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2018, 15:13:52 »
Kan definitivt rekommendera att ta en titt på vevhusventilationen om man har samma problem. Jag försökte ju göra rent mitt men slangarna sprack. Hade redan beställt ett från Autodoc, kostade runt 1000-lappen. Dessa nya slangar var förstärkta och hade isolering runt sig, och känns som om de kommer hålla bättre. Vet inte dock hur mycket bättre själva ventilationen är, men risken för att saker spricker känns mindre nu.


Behövs inte mycket verktyg, bara en bra plats att vara på och lite tålamod, särskilt om ingen har grejat där på bilen förut, då är det lite jobb.
Jag tog hjälp av en youtube-snubbe och hans video https://www.youtube.com/watch?v=tMwVe0NAcZs
Behövde aldrig lossa på insuget, vilket var rätt skönt att slippa.


Angående mitt kylarvätskeproblem: Visade sig att jag har ett läckage, kylet är krökt och spottar ut vätska. Bara att ge sig på nästa grej :)

 

Reklampartners