Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 740il stoppar vid start av varm motor  (läst 7465 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« skrivet: februari 03, 2012, 19:57:00 »
När man försöker starta vid varm motor så startar den direkt men stoppar efter ca 3 sek.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2012, 22:10:40 »
Välkommen på bimmerpower.  ;)

Det första jag skulle tänka mig är bensinfilter, hur gammal är den?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2012, 03:54:22 »
Det vore bra med en mer detaljerad beskrivning.
Startar den och går bra när den är kall?
Går den som den ska när den startat?

När den är varm och den beter sig så här, är den omöjlig att få igång eller får du igång den efter att provat några gånger?

Det finns en hel del saker som kan orsaka detta, kam/vev-axelgivare, motortemp-givare, tändstift, m.m.
Finns en hel del att gissa på, så det du borde göra är att koppla in någon form av analysinstrument/felkodsläsare.
Det kan ge en del svar, men kan även visa på att allt är OK, fast det inte är det.

Bränslepumpen i tanken är ett relativt vanligt fel, men brukar inte vara relaterat till motortemperatur.

Ge oss lite mer info så får du mera konkreta tips.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2012, 17:02:23 »
Bilen funkar perfekt förutom att när bilen är varm och man försöker att återstarta den, så startar den och går ca 3 sek och stoppar . Detta kan man få hålla på med en 4-5 ggr innan den startar och går riktigt igen. Det spelar ingen roll om man försöker att gasa upp motorn eller inte. Jag har alltså inga som helst problem när bilen är igång, enbart vid startförsök.


Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2012, 17:28:25 »
Som nämnts kan felet bero på olika saker, åk och få felkoder.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2012, 20:16:35 »
Kan bara hålla med Davve, det här är för lurigt fel för att gissa på.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2012, 18:45:39 »
Är det någon som vet ungefär vad det kostar att få en diagnos på BMW? Tips på inköp av egen felkodsläsare? Bilen är vinteravställd nu, så det blir till att vänta till våren igen innan jag kan köra någonstans för kontroll av felkoder.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2012, 19:30:42 »
Kan inte Mekonomen verkstad läsa BMW felkoder? Kanske värt att kolla, annars finns säkert mindre BMW verkstäder som kan hjälpa dig som är annat än själva BMW.
Googla på BMW verkstäder, du hitta säkert någonting där du bor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2012, 22:44:35 »
Jag brukar använda Carsoft på BMW för att kolla felkoder och läsa av givare. Fungerar skapligt, men det skiljer lite mellan olika modeller/årsmodeller hur mycket man kan göra med programmet. Det fina är att det fungerar även på äldre BMW utan OBD-II och kan se specifika BMW-koder. Allt från växellåda till klimatsystem m.m.

Carsoft brukar finnas på tradera och dylikt. Det finns kanske något bättre numer då Carsoft har några år på nacken, lurigt att installera var det också samt att det blir extra svårt om du har en laptop utan serieport. Programmet verkar inte komma överens med USB-adaptrar.

Det finns en hel del universalläsare också som fungerar bra, men de kommer bara åt en begränsad del av informationen som finns i bilens system, felkoder för motorstyrning brukar gå bra men en förutsättning är att bilen är så pass ny att den har OBD-II (OBD2). Jag har använt Kjell&COs med ett gratisprogram som heter Modiag och det har fungerat bra.

Ett tag sen nu, men när jag köpte min 750 e38 så lämnade jag in den på BMW i Sundsvall för att få nycklarna omkodade och ta bort en nyckel som saknades, avläsning felkoder i motor och växellåda, omprogrammering till halvljus samt byte av språk i färddatorn. Det gick på 1000kr, så billigt så jag prutade inte ens. :) Det här var väl 5år sen så det är väl dyrare nu.

Uppdatera gärna hur det går, är alltid intressant att se hur det utvecklas.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2012, 10:46:34 »
Jag har varit på en lokal verkstad och försökt att läsa ut koder, men han lyckades inte få kontakt med bilen. Min son går som lärling på en mekonomenverkstad men de har inte utrustning för min BMW. Det låter intressant med carsoft. Vad för typ av läsare använder du till carsoft, för jag antar att det är bara prog.varan som heter carsoft? Hittade denna läsare vad tror ni om denna?

http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/index.php?main_page=product_info&products_id=24



Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2012, 03:50:22 »
Vågar inte säga något om just den du länkar till. Men jag köpte min på tradera. Det är inte programvaran man betalar för, det är kablaget och just konverteringen från BMWs signaler till ett för datorn begripligt rs232-gränssnitt.

Men på din bil som jag gissar är före OB-II, pga av problemen hos märkesberoende verkstäder, så måste du se till att få med den "runda" kontakten, syns på bild i din länk, men nämns inte. Den är ett måste för att få vettig information ur en BMW innan OB-II-standarden.

Sen är det här ett program som jag tvivlar på att BMW godkänt, det är nog att betrakta som ett "piratprogram", -svårigheterna med installationen som kan uppstå är ännu ett tecken på det.

Sen efter att ha läst runt på BMW-forum världen runt så verkar det cirkulera Car soft-kablar som är felbyggda, man måste löda om dom...

Car soft har fungerat bra för mig, men jag vet inte om jag vågar rekommendera det till vem som helst.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #11 skrivet: mars 17, 2012, 13:30:11 »
Är det någon som har felkodsläsare typ carsoft eller motsvarande för e38 rund kontakt att sälja??


Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #12 skrivet: mars 20, 2012, 21:44:28 »
Jag har nu beställt ett carsoft interface från denna länk!!
http://www.carsets.co.uk/wholesale/bmw-carsoft-6-5.html
Leverans direkt från Asien , skall bli intressant och se vad som kommer hem.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #13 skrivet: mars 21, 2012, 00:37:22 »
Du får gärna berätta vad som  kommer hem. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad petdah

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Karma: +0/-0
  • 740il -98
E38 740il stoppar vid start av varm motor
« Svar #14 skrivet: mars 27, 2012, 21:40:01 »
Hej igen! Har nu fått hem ett paket med ett carsoft interface. Efter lite trixande med programvara så kom det igång och fungerade perfekt. Jag kunde se både felkoder och live data. En felkod som jag hade var kamaxelgivaren, den är lite misstänkt som felorsak till mitt problem med stoppande motor. Jag har nu raderat felkoderna , så får vi se vad som kommer igen.
jag återkommer med mer info.

 

Reklampartners