Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 16" på X5?  (läst 1853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
16" på X5?
« skrivet: september 12, 2017, 01:31:18 »
undrar om 16" passar bmw x5 2002?? tänkte slänga på feta terräng däck med 16" isåfall
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
16" på X5?
« Svar #1 skrivet: september 12, 2017, 06:36:26 »
Så länge att allting det här passar, det skulle inte vara någon problem.
Kan någon bekräfta den uppfattning?
Modell: X5,    Bultar 5,   Bultcirkel: 120,    ET/inpressning: 40,    Nav centrum hål: 72,5,
.
Hur har du det med motor? Kunde du åtgärda problemet?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
16" på X5?
« Svar #2 skrivet: september 12, 2017, 10:24:45 »
Så länge att allting det här passar, det skulle inte vara någon problem.
Kan någon bekräfta den uppfattning?
Modell: X5,    Bultar 5,   Bultcirkel: 120,    ET/inpressning: 40,    Nav centrum hål: 72,5,
.
Hur har du det med motor? Kunde du åtgärda problemet?

Nja, man måste även tänka på storleken på bromsskiva och bromsok, även om allt annat stämmer kan ju fälgen vara för liten för att gå runt bromsskiva+ok.

Om man kikar på realoem.com och tar den minsta motorn, 3.0D, som jag misstänker har minst biffiga bromsar så hittar jag ingen fälg mindre än 17" vilket pekar på att det inte skulle fungera med 16".
Men detta beror mycket på hur fälgen är konstruerad, vissa fälgar är väldigt tjocka runt ekrarna vid övergången till fälgbanan, och även fälgbanan kan ha olika tjocklekar så det går inte att rakt av säga om det fungerar eller inte.

Men troligtvis går det inte med 16" eftersom den minsta fälgen BMW erbjuder till X5 är 17"

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
16" på X5?
« Svar #3 skrivet: september 12, 2017, 10:52:04 »
Tack för ditt svar Fredrik. ;)

Hittade en sida med olika exemplar och upplysning av bromsskivor och storlek till BMW X5 E53 4.4l
Kanske värt att leta efter fälgar som inte mindre än bromsskivor.
https://www.bildelar24.com/parts-search?keyword=bromsskivor&maker_id=16&model_id=4343&car_id=17624
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners