Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd F11  (läst 9171 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Köpråd F11
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2018, 23:42:04 »
Jag köpte en F11 520d jag också, snarlik. Imperial Blau med tvåfärgad svart / Oyster (ljusbeige) läderklädsel med svarta mattor, Hifi professional, drag, sportstolar, handsfree/blåtand, aux / usb och webasto värmare. Ingen GPS och ganska mycket annan utrustning som den inte har, men den är trevlig ändå.

Enormt bekväm, tyst och nästan chockerande billig i drift. Jag körde hem min från Malmö till Tokholm, fina vägar bortsett från en timmes köande och krypkörning, sedan 130-140 på vägen hem. Den drog 0.64 med de 20-tummare som satt på dem. Jag har bytt dem mot 19-tums M-fälgar 351 med 235:or ist.f 255:or som satt på 20-tummarna, så den borde komma ner ytterligare lite i förbrukning. Fick med en uppsättning 17-tummare 236, samma som Jens. Mycket fina hjul.

Min bil står inställd i garage och kommer inte åt den nu, men är som på bilderna. Min bil på bild 2 och 4, övriga för att visa färgen.
Det ser ut som att du hittat ett trevligt exemplar med snygg färgkombination! Hifi professional är något jag saknar, standardljudet är riktigt bedrövligt.
Har inte heller gps men det är inget jag saknar, google på mobilen fungerar bra för mig.

Vet inte hur stor skillnaden är i förbrukningen mellan automat/manuell på dom här, men jag skulle tro att den är mindre än vad det var på äldre generationer med "konstant slirande". Men förbrukningen imponerar, så stor och tung bil som inte känns direkt slö så är ju allt under 0,6 otroligt bra, när man kör under 0,5 är det galet! Har kollat av tankning mot km-räknaren och det verkar rimligt.

Jag var väldigt skeptisk till den "elektriska" dragkroken, kändes som något som bara måste gå sönder. Den fungerade när jag köpte den. Men första gången jag skulle använda den så gick den bar ut, -inte in...  Orkade inte felsöka så jag chansade och köpte styrboxen till den från skroten för 600kr. Det löste problemet, men jag är väldigt skeptisk till såna här konstruktioner när man bor i ett land där det saltas hysteriskt på vintrarna.  Är fortfarande orolig över att det ska gå sönder i själva mekatroniken.

Vindrutetorkarstyrningen är jag heller inte riktigt överens med, har aldrig tyckt det funkat speciellt bra med autointervallerna på tex e38 och e39. Men den här är ännu sämre! Trodde det kunde bero på att vindrutan var sliten, men den har jag bytt nu och det är lika dåligt. Den vill inte gå tillräckligt snabbt.

Jag har en del mer störande detaljer/defekter som jag återkommer med inom kort.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Köpråd F11
« Svar #16 skrivet: juli 08, 2018, 11:12:18 »
Elektriska dragkroken har jag också och har hört mycket skit om den, att elektroniken ger upp och att BMW som vanligt inte reparerar eller säljer elektroniken för sig. Bra lösning att hitta den på skroten för 600 !

Otroligt trevlig bil, plus till BMW för att de låtit en del av 7-seriens premiumkänsla i kupén finnas även i 5-serien. Och verkligen plus för motorn: 520d med 184 hk räcker alldeles utmärkt för mig och förbrukningen är trevligt låg, även om jag aldrig lyckats köra den under 0.5. Jag hade 20-tum fälgar på den vid köp, men har bytt till 19-tums M-fälgen 351 som jag tror går lite snålare och dessutom ser lite mer diskreta ut än 20-tummarna.


Det finns GPS som passar original (med stor skärm) i Kina, aliexpress för runt 4500 plus moms. Den har väldigt snyggt gränssnitt (som nyare iDrive) och fördelen att man behåller original bilens radio och färddator, åtkomliga via den nya enhetens gränssnitt. Jag är sugen på en sådan men väntar ett tag.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd F11
« Svar #17 skrivet: juli 10, 2018, 22:14:28 »
Elektriska dragkroken har jag också och har hört mycket skit om den, att elektroniken ger upp och att BMW som vanligt inte reparerar eller säljer elektroniken för sig. Bra lösning att hitta den på skroten för 600 !

Otroligt trevlig bil, plus till BMW för att de låtit en del av 7-seriens premiumkänsla i kupén finnas även i 5-serien. Och verkligen plus för motorn: 520d med 184 hk räcker alldeles utmärkt för mig och förbrukningen är trevligt låg, även om jag aldrig lyckats köra den under 0.5. Jag hade 20-tum fälgar på den vid köp, men har bytt till 19-tums M-fälgen 351 som jag tror går lite snålare och dessutom ser lite mer diskreta ut än 20-tummarna.


Det finns GPS som passar original (med stor skärm) i Kina, aliexpress för runt 4500 plus moms. Den har väldigt snyggt gränssnitt (som nyare iDrive) och fördelen att man behåller original bilens radio och färddator, åtkomliga via den nya enhetens gränssnitt. Jag är sugen på en sådan men väntar ett tag.


Är sugen på en sån själv. Har du länken dit??

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Köpråd F11
« Svar #18 skrivet: juli 12, 2018, 13:14:10 »
Självklart Helgonet, gå till www.aliexpress.com och skriv bmw f10 gps i sökfältet:


https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180712031209&SearchText=bmw+f10+gps

Moms tillkommer, om du inte tar den via Tyskland (det finns flera som levererar via EU)

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd F11
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2018, 20:30:16 »
Självklart Helgonet, gå till www.aliexpress.com och skriv bmw f10 gps i sökfältet:


https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180712031209&SearchText=bmw+f10+gps

Moms tillkommer, om du inte tar den via Tyskland (det finns flera som levererar via EU)




Ok tackar. Är lite osäker vilken som passar till min bil (bmw 520D - 13) och är det bra kvalitet på den samt är det plug and play? Vill ju inte beställa fel.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Köpråd F11
« Svar #20 skrivet: juli 19, 2018, 14:44:32 »
Jag har en 2012, och det sägs vara CIC på 2011 och 2012. BMW bytte kontakttyper till NBT (och troligen snabbare hårdvara) *sägs det*. Jag är inte säker på det. Det bästa är om du tar ut din enhet och tar en bild på kontakterna på baksidan och skickar med beställningen.

Jag vet tyvärr inte mer än du om kvaliteten. Plug and play sägs det vara.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Köpråd F11
« Svar #21 skrivet: december 15, 2018, 00:25:15 »
Nu är jag inne på andra vintern med bilen, trivs bra med den för det mesta, men;
Vindrutetorkarna, automatläget är helt odugligt. I början hade jag dåliga blad och skabbig vindruta.
Men jag har samma problem med ny vindruta och nya blad.
Oavsett inställning på känsligheten så väntar dom tills man är helt blind innan dom går igång, kör man på manuella läget går dom onödigt fort för det mesta.

Vill man spola på vindrutan så bryter man automatiskt intervalltorkningen på bakrutan, -korkat.
Algoritmen som beräknar när den ska spruta på lysena är också något som borde gjorts annorlunda, eller helst inte alls. -Varför kan jag inte själv välja det?
Mängden spolarvätska man kan fylla är för liten då bilen själv väljer att spruta en stor del av den i onödan på lysena.
All den här automatiken fungerar inte i ett slaskigt/fruset Norrland, fungerar kanske söderut.

När jag köpte bilen hade jag lite sporadiska felkoder på egr-ventilen, det har övergått till mer och mer "limp-mode", dvs bilen blir slö och varnar.
Bytte ventilen idag och det verkar ha löst problemet, tydligen inte ett helt ovanligt fel. 1550kr på bildelaronline24, och enkel att byta. Helt OK.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners