Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vill ha mer flås i min z3 m Coupe  (läst 5484 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fL45H

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« skrivet: oktober 30, 2013, 00:37:53 »
Hej,
Har en z3 m Coupe,s50b32, som jag skulle vilja ha lite mer flås i.
Orkar inte med någon turbo eller kompressor just pga besiktningen.
Så jag undrar vad man istället kan göra?
Kan inte vara så att bara genom turbo och kompressor som man får mer hk/nm?

Tack på förhand
Valentin

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2013, 01:16:55 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! Valentin. ;)
Vi har haft på forumet en liten diskussion om trim på en Z3, om du vill ta en titt:
 http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2785.0
Kolla också på Schmiedmann, han är duktigt för det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2013, 17:57:40 »
M Coupén blir ju lite svårare att trimma med metoderna för en 2.8. Du plockar ju redan ut 100 Hk per liter i din maskin så att trimma vidare och behålla sugmotorn lär bli ruskigt dyrt om du inte kan göra mycket själv. Men om jag inte minns helt galet så är grenröret inte helt optimalt utformat på Z3 M så jag hade nog börjat i den änden. Nytt grenrör med bättre genomströmning och följ upp med lämpligt avgassystem.

För att få ut max så lär du behöva låta någon göra lite justeringar på programvaran med.

Vill du sedan fortsätta så är det konventionell trimning som gäller, andra kammar, porta och polera toppen. Jag vet inte om det skulle gå att klämma på luftboxen från en M3 CSL, om det går att få tag på en sådan över huvudtaget.

Kanske enklare att hitta på något i denna stilen.


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad fL45H

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2013, 23:48:55 »
Tack för välkomnandet =)
Ja det är lite mer konventionell trimning som jag är ute efter.
Dock så är jag inte så kunnig om de sakerna du skriver Fredrik.
Porta, polera toppen och byta kammar. finns det någon tråd jag kan läsa om vad det innebär mer specifikt?
Vad det ger i ökad effekt samt kostnad är ju lite relevanta frågor:)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #4 skrivet: november 01, 2013, 07:03:55 »
Tack för välkomnandet=)
Ja det är lite mer konventionell trimning som jag är ute efter.
Dock så är jag inte så kunnig om de sakerna du skriver Fredrik.
Porta, polera toppen och byta kammar. finns det någon tråd jag kan läsa om vad det innebär mer specifikt?
Vad det ger i ökad effekt samt kostnad är ju lite relevanta frågor:)

Hej och välkommen till Bimmerpower.org.
Som Fredrik skriver, att trimma en sugmotor med redan  plockar ut 100hk per liter blir ruskigt dyrt. Schmiedmann har lite grenrör till S52 och S54 och dessa ligger på 6500:- samt 7300:- sen kan du räkna några tusen för byte om man inte mekar själv. Grenrör samt högflödes katalysator till Z3 3,0 från Supersprint går på 23000:- och detta är till 3,0 och utan resten av avgassystemet. Sen kan man säkert räkna 5-10000 för optimering av databoxen med byte av chip.
Så att om jag ska uppskatta så blir effekthöjning ca 10-20 hk för ca 40 000:-

Demontera toppen och lämna in på portning, polering samt byte av kamaxlar, ventiler, mm. kan jag tänka mej kostar runt 100 000:- om det räcker effektuttaget blir högre då men som sagt dyrt som satan.
 
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad fL45H

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #5 skrivet: november 02, 2013, 01:01:13 »
oo fy fan vad dyrt det är!
Fan så mycket mer värt att bygga turbo eller kanske kompressor!
Det är ju det här med besiktningen som ställer till det.
Någon av er som har något turbo eller kompressor bygge?
Hur gör ni när ni ska besikta?

Kan det här vara något? jävligt billigt tkr jag...

http://www.ebay.com/itm/AUDI-UNIVERSAL-7PSI-UPGRADE-T3-T4-TURBO-TURBOCHARGER-KIT-AR-63-STAGE-3-350HP-/321238086481?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ABMW%7CModel%3AZ3%7CSubmodel%3AM+Coupe&hash=item4acb483351&vxp=mtr

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #6 skrivet: november 02, 2013, 08:07:38 »
Jag hade aldrig turbo eller kompressorkonverterat en bil just med tanke på att du måste plocka bort allting när det är dags för besiktning. Frågar man folk som har installerat något av delarna hur de gör brukar man aldrig få något vettigt svar. Vet de som fått kompressor installerad och sedan fått sådan ångest inför besiktningen att de bytt bil.  ::)

Många påstår att om man har kompressor så går det bra att bara haka av drivremmen för det är inte olagligt att åka omkring med en icke i driftsatt kompressor i motorrummet. Men jag har svårt att tro att detta fungerar i verkligheten. Det är ju ganska uppenbart att den där remmen åker på illa kvickt igen. Stoppar du i en turbo så går det inte alls att inaktivera den inför en besiktning då ju den drivs av bilens avgaser, där blir du tvungen att demontera allt inklusive grenrör.

Hade aldrig i livet heller stoppat i en turbosats från eBay, dessutom är den du länkar till anpassad för en Audi.

Du har en riktigt trevlig bil, förstör den inte med billigt Kina skräp utan satsa på riktiga fungerande prylar istället om du nu skall göra det.
Det brukar endast bli ännu dyrare i slutänden om man köper billigt skit från början…

Kompressor.
http://www.esstuning.com
http://enem.se/ib.asp  (Dock inga färdiga kit till BMW)
http://www.activeautowerke.com

Turbo.
http://www.horsepowerfreaks.com

Observera även att det skiljer sig åt mellan europeisk version av Z3 M och amerikansk, US modellen har en helt annan motor som endast ger 240 Hk.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vill ha mer flås i min z3 m Coupe
« Svar #7 skrivet: november 07, 2013, 00:34:23 »
Här har du om du vill läsa 25 sidor om en kompressormatad Z4M. ;)
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1174.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners