Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 540IA Touring 2001  (läst 14470 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« skrivet: oktober 04, 2015, 13:11:30 »
Tjolahopp,

Ännu en projekttråd som kommer att gå i samma anda som min E34.
Dvs. lättare renovering och modifiering efter min smak och tycke.

Vad ska jag ta mig an denna gång då? Jo, jag satt en morgon och slösurfade lite på facebook och la märke till en mycket billig BMW Touring i behov av en del fix.
Tänkte väl att det vore lite roligt, men inte så mycket mer. Senare den kvällen såg farsan annonsen på samma bil och vi började smida lite planer.
Slutade iallafall med att vi åkte och hämtade den ca 25 mil enkel resa. Ett ordentligt impulsköp kan man ju lugnt säga ;)

En BMW 540IA Touring! :D Den fick åka släp dels pga. att den var obesiktad och avställd och dels lite andra problem som kommer nedan.





Den stora anledningen till att det blev köp  8)


Det sitter en rätt så fräsch skinninredning i den.


Köpte denna lite på chans väl medveten om upptäckta fel och att det kan dyka upp fel utan förvarning. Det mest akuta för att få den besiktningsbar är:
- Det största problemet är att automatlådan slirar väldigt på backväxeln.
- Den är ju till synes ganska låg i bak. Det beror på att nivåregleringen gått sönder efter ett vattenläckage ner i baljan.
- En ABS-sensor behöver bytas

Sedan har den tyvärr en hel del kosmetiska fel såsom rost i de bakre skärmkanterna, dörrkanter, huv (pga obehandlade stenskott) och givetvis en genomrutten bagagelucka.
Utöver rosten behöver den en redigt ordentlig polering.





Det följde med en pärm med väldigt mycket historik. Går nästan att spåra från det att den var ny till för bara ett par år sedan. Det inkluderar byte av framvagn, byte av kedjor och spännare i motorn för några få tusen mil sedan :)

Men första prio blir att få den besiktad så får vi se vad ödet för denna bil blir :)

// Adam
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2015, 19:38:36 »
Trevligt att ser att du starta en ny projekt tråd och själv klart att den ska följas. ;)
Hade du tänkt köpa den om din far inte hade kolla upp annonsen?
Det jag gjorde när jag köpte en bil var att köra direkt till bilprovning, på det viset kunde jag får upplysning om vad som var fel och därefter börja renoverar saker och ting plus lite till som jag själv ville renoverar som rost på undersida och karossen, fälgar, snygga till under huvud, och mer..
Nu har du en del att tänka och göra under vinter.
Är nyfiken att se vad du ska hitta på. ;)

För dem som missade ditt förre projekt: BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.  http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2015, 21:06:29 »
Trevligt att ser att du starta en ny projekt tråd och själv klart att den ska följas. ;)
Hade du tänkt köpa den om din far inte hade kolla upp annonsen?
Det jag gjorde när jag köpte en bil var att köra direkt till bilprovning, på det viset kunde jag får upplysning om vad som var fel och därefter börja renoverar saker och ting plus lite till som jag själv ville renoverar som rost på undersida och karossen, fälgar, snygga till under huvud, och mer..
Nu har du en del att tänka och göra under vinter.
Är nyfiken att se vad du ska hitta på. ;)

För dem som missade ditt förre projekt: BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.  http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0

Härligt! :)
Troligen hade det inte blivit något om min far inte uppmärksammat den :)

Jag har funderat på att besikta den direkt, men då den bl.a. har lite bekymmer med automatlådan vet jag inte om jag vill göra det ännu värre genom att köra med den.
Det som vore bra är att veta vad som behöver fixas medan lådan är på reparation :)

Det mest "akuta" just nu är lådan, nivåregleringen, besikta och fixa en lite mindre rostig bagagelucka.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2015, 22:52:39 »
Bra att du har din far bakom dig som stöd! ;)
Hoppas att de löser sig med växellådan.
Vad det gäller nivåreglering, kan det inte finnas problem med Luftfjädern så att nivåregleringen inte fungerar länge?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2015, 21:24:21 »
Ja, verkligen! Utan honom hade inte E34:an blivit vad den är idag :)

Verkar som att jag har löst problemet med nivåregleringen, men får göra en uppdatering på det lite senare :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2015, 00:38:12 »
Kul att se, grattis! Jag har ju också en E39 540 Touring som jag fixat en hel del med de senaste 6-7 åren. Mycket trevliga bilar.  :)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2015, 20:53:57 »
Hehe, tackar! Ja, din tråd har jag läst igenom ett antal gånger. Ska ta och låna lite idéer därifrån tänkte jag ;)
Farsan köpte sin första BMW 2005, en E39 530 Touring, med mycket utrustning på. Sedan dess har både han och jag varit fast ;)
Han (och jag) saknar den än idag efter att ha bytt till E61 2009. Han ville egentligen ha 540in, men han hittade ingen som passade så det fick bli 530in.
Så det var lite kul att ta några steg tillbaka och uppleva lite gamla minnen :)
fler ska det förhoppningsvis bli :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2015, 22:01:07 »
Vi kör väl en liten enkel uppdatering.

Bilen köptes som sagt med trasig nivåreglering. Den gick sönder efter någon form av vattenläckage.

Jag började med att kolla det enklaste, nämligen reläet som sitter på kompressorn. Reläet funkade när jag körde det löst. Styrspänningen till relät mättes ca 7,5V avstängt och 8,5V på tomgång.
Kopplade jag förbi reläet startade kompressorn.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkade dock vara stängda, då kompressorn jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.

Då var nästa steg att leta reda på vad som kan ge fel signaler. Efter lite googlande verkade det finnas tre större grejer givarna som sitter på bakaxeln, kablaget till givarna eller styrboxen.

Jag började med det enklaste och kollade kablaget. Där hittade jag 3 kablar som gått av till höger givare. Verkade även som att någon varit där och lagat det förut.
Köpte nya för-crimpade kablar och en ny kontakt på bmw. Mycket smidigt att byta.



Det hjälpte dock inte för att få igång nivåregleringen, men det hade ju behövts göras oavsett.
Då stod det i valet och kvalet mellan givarna eller styrboxen. Jag chansade på styrboxen då den mest troligt fått i sig lite vatten.



Det började då funka! :) Men efter att låtit den pumpa upp till nivå igen ett par gånger sprängdes bälgen på höger sida :/ Lite lätt snopet!

Bälgen har allt sett bättre dagar!


Så jag satte igång sökandet efter en bälg. Hittade till slut två stycken på ren chans hos returbilen för 250kr/st :)
Lika bra att byta båda, stor chans att den vänstra är lika sliten som den högra!


Så nu är det full fjutt på nivåregleringen!
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #8 skrivet: oktober 07, 2015, 22:20:50 »
Trevligt uppdatering!;)
Bra att du hittade problem med nivåreglering och att det nu fungerar som det ska.

Hade också förut en 530 E39 Touring, det är min fru som ville har en sådan, vi hade den under 5 år och var mycket nöjd med den, inte en pricka rost och fungerade hur bra som helst men sa till henne att nästa väljer jag modellen som idag är en X5 4.4 2006 och är också mycket nöjd med den special när jag har lite problem med ryggen då är det lättare att sitta in och stiga ur plus att man sitter högre vilket är en fördel i trafiken.
Ansåg E39 som en underbar modell.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #9 skrivet: oktober 09, 2015, 01:45:33 »
Bra jobbat!!

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2015, 16:07:55 »
Tackar tackar! :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #11 skrivet: oktober 11, 2015, 16:08:24 »
Det följde med två nya ABS-givare när jag köpte bilen och det fanns felkod på givare höger bak.
Jag tog och bytte den igår.

Nya givare, en fram och en bak.


ABS-lampan i mätarhuset slutade lysa direkt när jag vred på tändningen för att radera felkoden med INPA.
Startade sedan bilen och allt verkade frid och fröjd. Dock efter en stund på tomgång, började ABS-lampan lysa igen och felkoden var tillbaka.


Provade att sätta tillbaka den gamla givaren, men den ger samma felkod fast med ett annat värde på "Vehiclespeed" = 2.63 km/h. Satte iallafall dit den nya givaren och raderade felkoderna igen. Då slocknade lampan i mätarhuset och verkar sedan dess vara borta.
Kan det vara ABS-enheten som strular?

Regplåtsbelysningen fungerade inte när jag köpte bilen. Trodde då att kablarna hade gått av i gångjärnen.
Visade sig dock vara dåliga LED-lampor som ärgat sönder. Petade bara dit vanliga halogenlampor som jag hade liggandes tills vidare :)


Till sist har jag troligen hittat vattenläckaget. Det verkar vara att bagageluckan är lite snedjusterad och inte ligger an mot tätningen riktigt. Så ska försöka ge mig på detta när det finns lite tid över.
Som synes ovan är luckan väldigt rostangripen så det känns inte värt att lägga ner tid på den. Hojta gärna till om ni vet av någon relativt rostfri lucka inkl. ruta :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2015, 23:26:27 »
En del luckor behöver smörjas i gångjärnen, när de kärvar börjar den hänga snett. Min var sådan. Sprutade på smörjmedel och efter ett par dagar hade den justerat sig själv.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #13 skrivet: oktober 18, 2015, 11:38:55 »
Tack för tipset!
Sprayade på lite WD-40 häromdagen, så får hoppas på att det släpper.
Jag har märkt att luckan inte riktigt går att trycka upp så långt som jag skulle vilja. Utan det är såpass att jag kan slå i huvudet i den.

Jag var förövrigt och hämtade en begagnad lucka i fredags. Den hade några två lite värre rostangrepp, samt några ytrost fläckar där regskylten suttit.
Det ska nog gå att fixa med svetsen och lite blästring. Ska inte klaga på det priset heller! :)
Den är iallafall ljusår bättre än den nuvarande! :)  Får återkomma med bilder!
Det som är kvar är att hitta en ruta som har en fräsch rutram.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #14 skrivet: oktober 19, 2015, 01:18:07 »
Det är värt ett försök i varje fall. Jag trodde inte själv på den idén, jag var helt inne på att luckan behövde justeras eller att ett gångjärn var snett. Jag kunde inte förstå hur den kunde kärva så.


Men en kompis med mer rutin på bilar sa direkt att "gångjärnen nog  behöver smörjas" och sprayade rikligt med något Würth-medel på gångjärnen.


Och efter någon vecka blev det helt bra av sig själv, nu är min lucka perfekt.

 

Reklampartners