Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2001 Carbon / Imola  (läst 21411 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« skrivet: april 08, 2015, 12:30:33 »
Har en M5 -01, Carbon med tvåfärgad svart/Imolaröd inredning och titanlister. Lite "bordell" över det röda, men det är kul - M5 är en lite kryddigare pastill än de "vanliga" E39:orna och jag tycker det kan få märkas. Man vänjer sig vid det röda mot det blåsvarta - tycker om det. Min är en långmilare - 27 000 - men i övrigt i trevligt originalskick. Hifi audio har den, och glaslucka, 16:9, telefon och "det vanliga".

I vår ska den få en ny växelspaksknopp och förhoppningsvis får jag ändan ur och snyggar till bagageklädseln. Den är standard "filtaktig" BMW-klädsel, men smutsig. Tänkte ta ur den och tvätta med högtryck. Och kanske klä den i alcantara, jag har en passande bit liggande. Sugen på att lämna in ratten för att få den klädd i svart alcantara också.

Original alcantara var löjligt dyrt. Såg nyligen ett alcantara innertak till en E39 på ebay, säljaren ville ha 14 000 kr för det... :o

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #1 skrivet: april 08, 2015, 12:38:45 »
Hoppsan - jag vet inte varför bilderna kom dubbelt? Jag la upp den första posten med text och fem bilder. Texten blev mikroskopisk men det kunde jag ändra. Dock ligger bilderna kvar dubbelt.


Tänkte bara lägga upp några bilder på en post från en kille i England som lät klä sitt bagage med alcantara. Det blev ursnyggt, snyggare än original enligt mig : bilporr på hög nivå!  :)




Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #2 skrivet: april 08, 2015, 14:37:18 »
Väldigt snyggt med alcantara i bagageutrymmet. Ser ut som någon gått lös på inredningen (dörrsidorna) med sådan där ( i mina ögon) hemsk polish för bilinredning som bara lämnar en fet kladdig yta och dessutom torkar ut materialet. Jag hade tvättat bort det med en mild diskmedelslösning för att få tillbaka den härliga semimatta originalytan.  ;)

Snygg bil för övrigt, annorlunda med det röda på stolarna som inte fortsätter ända ut på dynan vid knäna.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #3 skrivet: april 08, 2015, 15:45:12 »
Mycket snygg den är, även om den är en långmilare, när man ta hand om sina saker, dessa håller länge men M5 är M5, en klass för sig själv. 8)
Trevligt med röd och svart inredning, ganska ovanlig. ;)
Verka inte så billigt när man vill byta skindelar. :(
Var in i din tråd och tog bort dom dubbla bilder, nu är det bara 5st.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #4 skrivet: april 08, 2015, 18:45:18 »
Alain: tack för hjälpen och tack för snälla ord. Jag gillar den, det är en lite modig kombination. Imola-rött läder var ganska ovanligt på M5 - det överlägset vanligaste var helsvart. Allt är en smaksak, men jag tycker personligen det blåsvarta med inslag av rött och titanblankt är jättesnyggt ihop.


Fredrik: det är jag som gått lös med Cockpit shine på plasten. Den ser nog blankare ut på bilden än den är i verkligheten, efter någon timme har ju medlet sugits upp i plasten.

Få tillbaks den härligt sidenmatta ytan? :) Det finns ingen termoplast som obehandlad tål UV-strålning från solen. PVC som används i de flesta bilinredningar är en termoplast, dvs den är känslig för sol. Från början är plasten ganska mättad i tonen, verkligen svart. Men med årens UV-strålning så blir plasten gråaktig, matt istället för svart. Man kan se det på bakljusglas som oftast är akryl som också är en termoplast och därför inte är UV-beständiga, de blir mjölkfärgade, dimmiga istället för klart djupröda. Det enda som hjälper mot det är ett skyddande skikt av en UV-beständig lack.


Detta är en 13-14 år gammal bil, så jag tycker man ska hjälpa den mot åldrandet - lite cockpit shine med UV-skydd då och då hjälper för att slippa få plasten matt.  8)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #5 skrivet: april 09, 2015, 08:47:38 »
Du gör ju givetvis som du vill med din bil, jag har dock aldrig haft problem med att denna plast åldrats på det sätt som du beskriver och jag har haft bilar som varit äldre än så.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #6 skrivet: april 09, 2015, 09:30:42 »
Jag inte vet om det är dum men när jag hade gamla bilar med svart inredning gjorde jag det rent med svart skokräm, det fungerade hur bra som helst, kanske någonting för dig att testa?
Jag vet inte men jag tror att det finns special svartkräm till inredning men förmodligen mycket dyrare än skokräm. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #7 skrivet: april 12, 2015, 16:37:13 »
Du är självklart inte dum Alain - inga förslag är dåliga - och tack för tipset.


Men jag låter nog skokrämen vara på dojjorna.  :) Just lädret i bilarna använder jag Pingens Interior clean på för att få tillbaks den sidenmatta ytan. Om ni inte har prövat det medlet ännu så gör det. Det är fantastiskt effektivt. På äldre läderklädsel kan man beställa bättringsfärg i originalkören att fylla i sprickor med, efter Pingens interior clean. Rekommenderas varmt!


Vidhåller mitt envisa tjat om termoplaster - tyvärr har jag nog sakligt rätt i att de inte mår bra av solens UV.


Ska se om jag kan få fram bilder av inredningen där det framgår att det inte är "glansigt", utan att plasten bara ser "fet" svart ut.  8) :)  Hoppas att ni blir nöjda, och ser att jag inte behandlat min gamla M5:a vanvördigt.  :D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #8 skrivet: april 13, 2015, 00:36:00 »
Du är självklart inte dum Alain - inga förslag är dåliga - och tack för tipset.

Tack! det var snällt ;).
Var köper du den produkt du pratar om? skulle behöva i beigefärg till mina fram stolar om det finns. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #9 skrivet: april 13, 2015, 09:01:54 »

 ;D :P :)  - skön kommentar. Det kanske lär lite konstigt med "du är självklart inte dum", men det var verkligen inte konstigt menat, får be om ursäkt för min burdusa framtoning  :) :)

Pingens Interior Clean finns på www.pingens.se. Köp gärna några mirakelsvampar på en gång. Jag har aldrig sett något rengöringsmedel som är lika effektivt.


Färg har jag köpt på ebay UK, från "The Leather Clinic" http://www.ebay.co.uk/usr/theleatherclinic?_trksid=p2057872.m2749.l2754


Jag beställde svart och den röda som läderklädseln har i min SL55 - Berry Rot - de kunde bryta till den originalkulören. Jag köpte 100ml-flaska rött och 250ml svart (som min BMW-inredning har), och det kostade cirka 100 kr per flaska plus någon hundring till i skeppning.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #10 skrivet: april 13, 2015, 09:50:51 »
;D :P :)  - skön kommentar. Det kanske lär lite konstigt med "du är självklart inte dum", men det var verkligen inte konstigt menat, får be om ursäkt för min burdusa framtoning  :) :)

Snarast tvärtom och jag ta det som en komplimang. 8)
Ska kolla lite närmare på dina förslag. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #11 skrivet: april 18, 2015, 09:33:57 »
Ser kanonläcker ut, kul att du delar med dig av den.


Själv använde jag mig senast av Gliptones produkter för rengöring och insmörjning. Underbart resultat samt en härlig läderdoft på det.


Tack för tipset av Pingens interior clean, skall testas. Har sett vad hans/deras mirakelsvampar kan utföra i de filmklipp han lägger upp. Nu skall här testas på riktigt för min del.  :)


Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #12 skrivet: april 18, 2015, 21:06:23 »
Interior Clean är fantastiskt. Ärligt talat så inser man plötsligt hur mycket ingrodd smuts som sitter på de flesta läderklädslar. Fett och smuts under lager av påsmetad läderbalsam.


Med Interior Clean (och gärna svampen) så blir det verkligen RENT. Man får tillbaks den härliga nykänslan i lädret. Inte en blank yta utan sidenmatt.


När det är riktigt rent kan man lägga på balsam. Jag kör också Gliptones -- sjuuukt härlig doft det ger!  :)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #13 skrivet: april 18, 2015, 21:59:53 »
Ja, jag har sett några demonstrationvideos från pingens där en till synes fräsch inredning får en rejäl behandling. Att det i själva verket är en mycket smutsig inredning får man insikt om när den matta originalfinishen kommer fram igen.  :o :D


Jaa, underbar doft!  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
M5 2001 Carbon / Imola
« Svar #14 skrivet: april 19, 2015, 13:06:59 »

Jag har börjat klä bagageklädseln med alcantara. Har tagit ur och tvättat den befintliga med högtryck, men är ändå inte helt nöjd med den.


Hade en bit alcantara liggande, så jag tänkte att jag kan lika gärna försöka? Om det inte skulle bra så spelar det ingen roll, eftersom den befintliga inte är 100% heller. Finishen på bilen har blivit så bra att det är svårt att nöja sig med en bagagerumsklädsel som ser lite sliten ut. Blir detta inte bra så får jag köpa en ny klädsel, det är inte många hundralappar.

Jag håller till på uteverandan här hemma bakom huset, under tak. Har lagt ut orange plast från Intera på matbordet för att skydda. Jag tvättar rent med thinner och borste, sedan använder jag spraylim och sömmar för att bitvis passa bitarna på plats.

På sidoluckorna kommer jag få sy för att få det snyggt. Men på luckans insida räcker alcantarans flexibilitet i stort för att bli snygg utan att vecka sig. Bara man jobbar långsamt och metodiskt så blir det faktiskt snyggt hittills.

Naturligtvis hade jag slut på lim, så jag kom inte längre än till verktygslådans lock och resten av klädseln i själva luckan idag. Kan köpa mer lim i morgon när butikerna öppnar.

Fortsättning följer....









 

Reklampartners