Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65935 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #150 skrivet: juli 21, 2017, 23:12:55 »
Tack för uppmuntring. Jag opererades i måndags e.m. - sövdes och fick det trasiga på insidan av mitt öga korrigerat. De sydde faktiskt i ögat, men tack vare att jag var sövd såg märkte jag inget. Det värker lite efteråt, men inte mer. Det är verkligen fantastiskt vad duktiga de är, ögonläkare, narkosläkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Man blir ödmjuk.

Får inte göra något ansträngande på 2-4 veckor, så jag har duktigt långtråkigt medan jag väntar på att det ska läka och synen förhoppningsvis återvänder. Det andra ögat funkar bra, så idag var jag ute och tog tag i omfärgningen av inredningen.

Jag ska lägga upp en komplett guide, vilka preparat och verktyg jag använt och vad det kostar - komplett med bilder och förklaring, men så länge återkommer jag här med två bilder på den korrekta färgen som min leverantör var så vänliga att skicka till mig. Det blev fel först, någon form av misstag.

Det är ganska enkelt och inte särskilt dyrt att färga om en läderinredning själv. Resultatet blir förbluffande bra, det ser ut som nytt om man är noggrann. Det är mest att det tar lite tid och att man är noggrann.

Färg och diverse preparat för en hel inredning går på ungefär 800 kr. Leather prep och leather cleaner använder man på bomullstussar först, för att tvätta lädret extremt rent. Leather prep luktar som nagellacksborttagningsmedel ungefär, och leather cleaner luktar som alkohol.

När lädret är rent så kan man fylla i sprickor med ett särskilt gummiliknande spackel - Leather filler - och även slipa lädret med fint sandpapper för att få det slätt.

Sedan lägger man på färgen. Jag gör det med svamp, genom att "dutta" på färgen. Det tar en timme per stol och strykning ungefär. Man får räkna med 3 strykningar, innan det är helt täckande och snyggt.

Kulören är som BMW Champagne från 2000 - mycket ljust gräddfärgad med ett gulstick i. Inte världens mest praktiska färg, men jag tänkte att jag gör ju detta för att det är kul - inte för att det är praktiskt. Dessutom: så farligt opraktiskt är det inte. Efter att läderfärgen lagts på så använder man en förseglare, en slags klarlack i satin-matt finish, som ger slitstyrka. Skulle det bli en fläck så är det bara att torka av. Champagne mot svart kaross är snyggt tycker jag.

Slitstyrkan med sealer uppges vara densamma som en originalklädsel.

Jag har fler klädslar och fler hobbybilar, så det kan bli så att jag spårar ut här - jag har ju långtråkigt några veckor nu :) En svart Mercedes-Benz CL600 -02 som jag köpte i lite ledset skick för ett par år sedan, inklusive en extra läderinredning. Standardbeige/sandbeige, vilket jag inte tycker är så spännande, så jag funderar på att färga den antikvit. Jag tror det skulle vara fränt på en solidsvart kaross.

Min 745 kanske också får sig en sväng, om jag har lust och har tid. Den är svart med ljusgrå inredning. Inget fel på ljusgrå, men om det går bra med detta projekt så tycker jag att en elfenbensfärgad läderklädsel skulle vara snyggt.

Ett steg i taget, det är mycket jobb. Men kul. Man har ju en skruv lös, tycker detta är så kul. :)

Jag har tagit fler bilder, även av hur ledsna stolarna såg ut innan jag började med dem. Återkommer.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #151 skrivet: juli 23, 2017, 07:12:44 »
Varsågod!
Idag kan man opererar utan problem, utvecklingen inom olika operationer går bra framåt, snart kommer dom att kunna sätta på ett elektronik öga som kommer att ser ut som original, moderna terminator 8) .

En guide om allt du gjorde tvätt av skin, spackel, färg och mer kan vara bra, många inte våga ge sig i en sådan arbetet, kanske av rädsla om att misslycka och att i egentligen det någonting som många skulle kunna testa.

Alltid kul att experimenterar olika saker speciellt när man lyckas med det då kan man känna sig som en vinnare. ;)


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #152 skrivet: juli 23, 2017, 13:53:54 »
Blir ju riktigt tjusigt!  8)

Om man har en antydan till slitage på svart läderklädsel, har fått lite lite på det yttre sidostödet på förarstolen trots att jag är väldigt försiktig när jag kliver i och ur, måste man köpa något sådant här kitt och färga eller vågar man dutta på lite svart skokräm exempelvis till hösten när bilen ställs av så får det god tid på sig att gå in i lädret innan man skall sitta där igen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #153 skrivet: juli 23, 2017, 16:58:58 »
Fredrik: inte skokräm - det blir blankt, Leather clinic / Läderspecialisten har svart läderfärg för en hundring eller två. Den duttar man på med den medföljande svampen, och torkar till satinmatt, sm de flesta läderklädslar är.


För att få 100% matchning: klipp av en centimeter av lädret under stolen (det brukar finnas lite överskott) och skicka till Läderspecialisten. Då kan han ta fram exakt matchning för dig. Det bästa är tre små flaskor: Leather prep, Läderfärg och Läderfinish. Finishen ger en mycket slitstark yta

---

Idag har jag färgat om resten av inredningen. I morgon tänkte jag lägga på finish, halvmatt.

Jag återkommer med bilder och instruktioner.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #154 skrivet: juli 23, 2017, 23:25:23 »
Tack för info Lasse, min klädsel är mycket riktigt satinmatt. I Z3an var den mycket blankare vilket var helt värdelöst ur sitta still synpunkt. Skall kolla med Läderspecialisten.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #155 skrivet: juli 24, 2017, 23:11:02 »

Att färga om en läderinredning.


Jag kom över en highline-inredning till min E38 740iL förra våren - i champagne med blå piping. Elstyrda contourstolar (som sportstolar ungefär, fast inte lika extremt skålade), baksäte, mittkonsoll, handskfack, pistolfack och dörrsidor helt i champagnefärgat läder. Man sitter oerhört bra i dem, bland de skönaste stolar jag vet.


Då blev den svarta inredningen över, och har stått i förrådet ett år. Jag kom att tänka på den när jag i vintras läste om en norrman som färgat om svarta contourstolar från en E38 och satt i sin E39 Touring (som han f-ö- byggt om med motor från M5 också).

Den tråden kan man se här: http://oijoij-society.com/viewtopic.php?f=7&t=34991&start=30

Resultatet blev så himla bra - han körde Caramel med matt finish - att jag vill pröva samma sak. Fast med ljusare färg; BMW Champagne eller Venetian beige eller ännu ljusare, då jag tycker det är frän kontrast mot en svart bil med pianosvarta dekorlister. Inte så jättepraktiskt kanske, men det är enkelt att torka av läder och hålla rent. Jag köpte ett extra baksäte från Upplands Bildemo för 500 kr.

Bild 1:
Detta är preparaten jag köpte från Läderspecialisten i Sverige, återförsäljare av Furniture Clinic / Leather clinic i England:


- Leather prep - starkt lösningsmedel som man använder på bomullstuss för att ta bort det gamla lädrets ytskikt/lack.
- Alcohol cleaner
- Leather extra clean
- Läderfärg - gummibaserad, blir hård på ytan men böjbar som gummi, spricker inte
- Leather finish - satinmatt och halvmatt (jag fick en av varje). Det finns i olika glans. Äldre bilar hade ofta blankt läder, men jag tycker att halvmatt/satin passar bättre. Det är en smaksak. Desto mattare finish, desto ljusare framstår kulören. Svart läder med matt finish blir t ex nästan grått i stället för svart.


Sandpapper, scotch bite-duk, liten handduk, svampar, leather filler (ett gummibaserat spackel för att fylla i hål och revor). Jag köpte en liten spruta också för anslutning till kompressor, men i efterhand kan jag tycka att det var lite onödigt. Det går bra att lägga på färgen med svamparna.

Bild 2:
Så här såg de svarta stolarna ut när jag började.


Grovtvätt med klorin, borste, trasa och sedan leather prep. Eventuellt slipning med sandpapper på slitna delar/små hål, och spackling med leather filler för att lägga igen veck och hål.

Bild 3: efter tvätt och leather prep.

Maskering av detaljer som inte ska ha färg, och sedan är det bara att börja. Man lägger på färgen i flera lager genom att "dutta" på färgen med svamp. Det tog mig ungefär 45 - 60 min per stol och lager. Tre lager ger hel färgändring från svart till ljus, och ett tjärde duttlager gjorde ytan perfekt. I praktiken - med torktider och konsumtion av svalkande lättöl mellan passen så är det två-tre dagars arbete från ax till färdig inredning.


En halv liter färg behövs för att byta färg på en hel inredning. Varje strykning av en stol tog 30 minuter. Baksätets sits 30 min och ryggen 30 minuter. Med fyra färglager blir det 8 timmars "duttande".


Men man tar ju självklart pauser, återställer vätskebalansen med lättöl eller liknande.  Starkare än så går tyvärr inte om man vill att det ska bli snyggt. :)

Bild 4:
Jag fick på något sätt fel kulör första gången. Ett misstag i hanteringen troligen, så istället för den mycket ljusa gräddfärgade jag vill ha, fick jag motrsvarande sandbeige - en betydligt mörkare/neutral beige nyans. (se bilder).

Bild 5:
På bilden kan man se stolen omförgad i sandbeige (innan jag förstod att jag fått fel kulör). På lårstödet har jag provfärgat med "Buttermilk" till vänster (antikvit, vit med brytning) och "Cream" till höger. Jag ville ha ungefär samma färg som maskeringsbandet på bilden (BMW Champagne), och det kunde Läderexperten ordna: jag fick en "Cream special" som är lite gulare än den vanliga Cream (som har lite mindre gult och lite mer aprikos i sig). Om någon skulle vilja göra samma sak: antingen bara fräscha upp en befintlig, lite sliten inredning, eller färga om så har Läderexperten bra grejor, och de har nu dessutom även BMW Champagne (Cream special) om ni skulle vilja ha den nyansen.

Jag återkommer med bilder på inredningen i bilen om ett par veckor. Just nu får jag inte lyfta något tyngre än 2-4 kilo, så det dröjer ett par veckor. :)

-------

Läderexperten är bra att ha att göra med. och nu ger de oss 15% rabatt på produkterna om man vill pröva själv - antingen en mindre reparation, uppfräschning av en ledsen 20 år gammal läderklädsel eller som jag: ramla över bord och byta färg på en hel inredning.

Så här skriver de:

"Hej igen,
Lycka till med framtida projekt, hör av dig om du vill ha hjälp med "specialnyanser", ska göra mitt bästa för att hjälpa till.

Jag har skapat en rabattkod för framtida bruk, som ger 15% rabatt och som du gärna får dela med dig av till BMW-entusiaster. För att få rabatten, slå in "bmwklubb" i fältet för erbjudandekod när du kommer till kassan.

Ha en fortsatt bra sommar!
Med vänlig hälsning,IngeLäderspecialisten.se"

Här kan man läsa mer om Furniture clinics produkter: https://www.furnitureclinic.co.uk/Applications?apid=2

Och en video om hur man gör:

https://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Colourant_Kit#video


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #156 skrivet: juli 25, 2017, 15:41:11 »
Skall bli intressant att se inredningen på plats i bilen.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #157 skrivet: juli 26, 2017, 10:52:06 »
Japp. Om ett par veckor får jag lyfta tungt igen, men till dess: det är dessa bilder jag haft som utgång. Fast min gamla bettan har blanksvarta interiörlister och svarta alcantaradetaljer, svart matta och svart innertak.

De sista bilderna är från norrmannens touring, Estorilblå som han färgade om inredningen till BMW walknappa caramel med helmatt finish, samma produkt som jag skriver om här i tråden.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #158 skrivet: augusti 01, 2017, 08:01:01 »
Mycket bra förklaringar och det får man tacka för det.
Jag skulle behöva göra likadant som du gjorde på din men inte vet om orkan är med.
Just nu, det viktigas för mig är att tvätta och polera karossen och fixa fram och bak stötfångare där klarlack börja släppa på vissa platser.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #159 skrivet: augusti 07, 2017, 19:36:43 »
Jag var på återbesök på ögonsjukhuset i Torsdags och blev så glad, för de sa att allt läker som det ska och nu får jag göra saker, inte bara sitta still. Jag får inte springa eller göra saker som skakar på huvudet, men fixa med bilarna går bra!  :)


Så jag lyfte i de omfärgade stolarna i min 540. Lite pyssel har jag kvar - 500 milliliter räckte inte till baksätets nackstöd, så jag måste komplettera färg. Men allt i övrigt 'r på¨plats nu. Färgen är lik BMW champagne, gräddfärgad men en svag citrongulaktig ton. Cream special kallas den hos Läderspecialisten, om ni skulle vilja ha samma.


Jag tror inte det är svårt att hålla rent, det är bara att torka av med en trasa. Hållbarheten sägs vara samma som en vanlig fabriksfärg på lädret - 5-10 år innan det börjar se lite ledset ut. Vi får se...

De svarta stolarna är de som satt i - från en M5, svart heritage. Fina också, men E38:ans contourstolar sitter man fantastiskt i tycker jag. Svart är okej också, men så vanligt.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #160 skrivet: augusti 08, 2017, 08:43:33 »
Snyggt, jag gillar kontrasten mellan det svarta och ljusa lädret.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #161 skrivet: augusti 12, 2017, 17:56:01 »
Jag gjorde en liten grej idag - bytte instrumentens bakgrund från den vanliga svarta till samma grå som finns i M5 facelift.


Det är lite pillrigt, för man måste ta ut instrumenthuset: det gör man genom att första lossa plastramen runt huset och sedan lossa på de tre kontakterna på baksidan, så att man kan ta ut hela instrumenthuset.

Här är en video från youtube som visar hur man tar ut instrumenthuset:  https://www.youtube.com/watch?v=ElyaeXAB9SA

En till: https://www.youtube.com/watch?v=XZWNSMsq4UQ


Sedan lirkar man en del för att dela den genomskinliga täckplasten, så att man kommer åt själva mätarna. Där ser man åtta torx-skruvar (T10), lossa dem. Vänd på instrumenthuset så ser man de tre anslutningarna. Varje sådan anslutning har ett snäppfäste i de fyra hörnen, så använd en skruvmejsel och lossa de 12 fästena för att kunna lyfta loss hela baksidans plast.


Nästa steg är att lossa de fem nålarna, annars gå det inte att komma åt bakgrunden. Detta görs genom först låsa axeln på mätaren. Detta är viktigt - om man inte gör det, så drar man med stor sannolikhet sönder hela instrumentet. www.pixelfix.com har verktyg för detta för ca 70 kr.

De två första bilderna är från min 540 med fake M5 facelift-mätare (dock utan M-symbolen). Bakgrunden är hög kvalitet, så det orange bakgrundsljuset lyser igenom. Det är särskilt snyggt i mörker. Jag målade nålarna röda. På den andra bilden lyser instrumentet, men i dagsljus är det inte så synligt. Det är mycket snyggt, lyser exakt som en M5 facelift.

Den tredje bilden är från min M5 så man kan jämföra, och den sista bilden är tagen när mörkret har fallit.

Alltid kanske det inspirerar någon?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #162 skrivet: augusti 13, 2017, 11:38:25 »
Snyggt jobbat!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #163 skrivet: september 02, 2017, 16:34:25 »
Dagens fixande: att byta gummiknapparna på nyckeln. E39 och E38 före 2001 har den gamla nyckeln med gummiknappar som med åren blir ganska slitna. Det finns nya knappar att köpa billigt på nätet, och idag bytte jag. Det blev nästan som en ny nyckel, ett litet lyft!


- Lossa det lilla plastlocket på nyckelns baksida.
- Skruva loss de två stjärnskruvarna och lossa baksidans lock
- Lirka loss det lilla kretskortet, som en insats i nyckeln
- Tryck ut de gamla gummiknapparna, försiktigt utan att spräcka något
- Tvätta rent, mycket damm och smuts samlas i en bilnyckel med åren
- Lirka dit de nya gummiknapparna
- Skruva ihop
- Klart!

Inuti nyckeln finns ett litet fyrkantigt inplastat chip, 9 x 3.5mm ungefär. Utan det går det inte att starta bilen, så ha inte bort det.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #164 skrivet: november 26, 2017, 22:38:53 »
Tänkte bara rapportera att min 540 nu är klar för att rulla på vintern. Har fått på vinterdäck, bytt olja/filter, kollat vätskor och att saker fungerar.

Fick låna en lyft inomhus i värmen idag och justerade handbromsen. (Av med bakhjulen, av med bromsoken, av med bromsskivorna och sedan justera) Det finns en justerskruv som i mitt fall hade fastnat/kärvat ihop helt så att det inte gick att justera. Tog loss den, hettade upp den med gassvets och fettade in skruven. Justerade sedan handbromsen men är inte helt säker på att det är bra. I värsta fall får jag byta bromsband. De är visserligen ganska nya på min bil, men jag tycker inte hand bromsen tar så bra som den borde, och har hört att en del bromsband är dåliga helt enkelt. Jag köpte nya bromsar runtom (skivor, belägg, slitagevarnare och handbromsbackar) för att par år sedan; fabrikat Meyle.

Ett irriterande avgasljud hittat och rättat (lät som en läcka de första fem minuterna innan den blev varm, dessutom skallrade det lite). Det var muttrarna på anslutningen mellan grenröret och de två katalysatorrören som helt enkel hade rostat bort. Nya muttrar, och nu är det tyst och tätt.

Bilen fick nya lambda-sensorer och två nya katalysatorer med metallisk kärna i somras. Vi får se vad besiktningen säger - det kanske blir pannkaka? :)

Man är väl en idiot egentligen, som håller på med en så gammal bil. Men jag gillar den! Varför skaffar du inte en ny bil? .. frågar en del. Men jag tycker inte det är så kul med nya bilar. En nyare E61 med mycket utrustning och gärna 520d eftersom jag pendlar till och från jobbet med den här bilen, skulle däremot kanske sitta bra.

:)

 

Reklampartners