Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.  (läst 6067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« skrivet: februari 26, 2017, 23:45:16 »
Tjena,

Har nu på kort tid haft problem med att bilen vid kall start är ryckig vid läge D å när man precis ska börja rulla så hackar den fram, sen vid låg fart så går den fint,  går även fint med väldigt lätta gaspådrag, Men,,,, börjar man gasa lite hårdare så börjar den bluddra å tappar kraft, tills att motor blir varm då går den bra, fast känns endå som om jag har tappat kraft nånstans,.. :-\ och går inte riktigt som den SKA göra om man säger så, tacksam för svar
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2017, 07:44:07 »
Hej Luan
Kan säga att du inte är ensam med en sådan problem, det här gäller inte bara X5 men många olika modeller, du kan åka till BMW för en undersökning om problemet, dom säger att dom måste läsa felkoder men inte kan komma med vettiga svar. :(
Jag har en X5 4.4i 06a som också drabba av det problemet när det är kallt ute, motorlampa lyser gul och släcks av sig själv när motor fick i sig lite värme och lämna lite felkoder (som besiktningen inte gillar därmed en 2a) :(
Var en gång på verkstad, läste felkoder, dom bytt alla tändspole för flera tusenkronor och därefter  problemet kvarstår, klart att man inte blir glad.
Jag gjorde så: jag satt på kontakt innan start, tryckte några gånger på gaspedalen innan start, och startade med lite gaspåtryckning och det gick bättre.
Jag har skrivit lite just om det problemet i mekatips som du kan läsa, finns en del som kan orsaka problemet, det gäller att hitta vilken.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2017, 18:09:11 »
Rekommenderar varmt att skaffa BMW Scanner 1.40, 140 - 200 kr inklusive frakt, sladdar och programvara.  Det lönar sig på en enda gång, för BMW brukar vilja ha en tusenlapp för att läsa ut felkoder, och väntetider på flera veckor för det. Med BMW Scanner kan man läsa ut felkoder, men även koda in annan utrustning, släcka servicelampor etc.


http://www.ebay.com/itm/For-BMW-OBD2-OBDII-Auto-Code-SCANNER-V1-4-0-C-Diagnostic-Service-Tool-/151864163464?hash=item235bcf3c88:g:q4cAAOSw9mFWL0hO


Vissa saker sätter inte felkoder, men bilen går orent så är det alltid pga något problem med antingen tändning eller blandningen bensin/luft.

Jag gissar på LMM (Luftmassemätaren, som sitter på röret från luftfilterboxen in till motorn) är slut. Kostar en dryg 1000-lapp på www.maf-shop.com. Jag hade exakt de felen på min X5, och det berodde på att luftfilterlådan hade en glipa så att orenad luft sögs in och förstörde den tunna wolframtråd som sitter i LMM. Efter ny LMM och tätt insug så gick bilen som en dröm igen.

OBS: LMM tillverkas av Bosch - inte BMW - och kostar en dryg tusenlapp på maf-shop, men samma sak kostar nästan 5000 kr på BMW Sverige. Bara ett tips. :)

Alternativt att lambdasonderna ger helt fel värden till insprutningen, eller att den läcker tjuvluft någonstans.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2017, 02:55:35 »
Tack för svar gubbar, :)

Grejen är så här, köpte denna bil väldigt risigt, medvetet. kunde inte ett smäck om BMW, men, jag lärde mig och har bytt följande problem som var på bilen,

Oljetråg+packning, läckte...  alla packningar i insuget + PCV ventils kåpan i bak kant, Kedjes spännare , ventilkåpspackningar + tändstift,  packningar till Vanos solenoidena 2st, ny motorolja,  olje avskiljare + slangar. ,,, det jag märkt är ju att dessa motorer blir som himla varma 105-108 c , och det är ju massa Vakuum slangar, som är så torra och har sprickor, så man börjar ju undra,,, ska montera 80c termostat 8)
Men det kan ju vara LMM också, men borde inte bilen gå dåligt hela tiden då? eller har kall eller varm motor någon påverkan på det?


Fungerar en sådan bmw scanner bra? köpte en OBD utrustning en gång, för 900kr, började fan lagga så fort jag valde bil märke, ., skickade tbx skiten
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2017, 11:16:51 »
Hej,


där ser man  - det verkar som att du har lärt dig en hel del om bilen redan.


Det stämmer att de ska vara 105-108 grader. BMW gjorde så för att förbättra v8:ans bränslesnålhet och det är helt rätt tänkt, men problemet är att slangar och plast tar stryk och behöver bytas oftare. De flesta gör dock inte det - särskilt när bilen blir äldre och behöver service, så brukar den få ägare som inte gör service alls och förväntar sig att den ska fungera ändå.


När slangar sedan spricker och man måste kosta på bärgare så blir det sura miner, och då heter det att "BMWs kylsystem är bara skit"!!. Hehe.  8)


Om man byter fyra slangar var 25 000:e mil så slipper man bli stående: övre och undre kylarslangen (den övre har en t-koppling till den vattenkylda generatorn om man har en sådan också), slangen på motorns baksida som går ut, in genom torpedväggen till värmepaketet i kupén, samt den lilla, tunna slangen som går över kylaren, under täckplasten bort till expansionskärlet.


Termistaten styrs av DME - motorstyrningen - som i i sin tur lyssnar på två givare: en på vattenpumpen och en i nederkant på kylaren, för att avgöra när den ska ge termostaten order om att öppna / stänga.


Det är alltså inte en helt mekanisk termostat som i gamla bilar, utan styrs av DME, så för att ändra motortempen så måste man programmera om DME, eller hitta andra givare som ger andra värden, alternativt löda dit motstånd på givarnas kablar.

Du har ju gjort himla mycket på den redan, byt hetvattenslangarna också så behöver du inte vara orolig att bli stående pga spruckna slangar.

Det stämmer att bilen alltid går dåligt om LMM är dålig, även när den är varm. Så var det på min bil. Man kan ganska enkelt testa det, genom att dra ur kontakten till LMM. DME får då ingen signal, utan kommer bara att använda sig av de två främre O2-sensorerna för att avgöra blandning. Om bilen går markant bättre när sladden är ur så vet du att LMM är dålig.

Jag har varit med om att bilen gått ojämnt vid start pga trassel med vevhusventilationen - särskilt när det blev en spricka i PCV-ventilens membran längst bak på insuget - men den har du väl redan bytt? (Den sitter ju enormt dumt till, och man undrar varför inte BMW bara gjorde ett skruvlock för membranet så att det hade varit enkelt att byta?

Min bil gick ojämnt vid kallstart (första 30 sekunderna) i nästan ett år, innan PCV sprack så mycket att det började blåryka och vissla om motorn. När jag bytte PCV försvann alla problem.

Ja, BMW Scanner fungerar väldigt bra. Elektroniken ansluts med USB-sladdar, och det är inte verkstadskvalitet på anslutningarna så man får vara varsam med anslutningarna. Men är man bara varsam så är det inget problem. Jag har min ansluten till en liten laptop som kör 32-bitars XP, men jag tror den fungerar med modernare OS också. Jag har slitit ut min första BMW Scanner (glapp i anslutningskabeln) och är inne på min andra. Har säkert använt den hundratals gånger, både till mig och kompisar.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2017, 11:37:01 »
haha jag har redan åkt på sprucken slang i bakkant in till motorn,... , sölade överallt.
Jag gjorde så igår att jag drog ut kontakten till LMM och det resulterade i att motorn höll på att hacka till sig och dö, och sen bara gick upp i lite högre varv och fläkten började snurra snabbare också. vad tror du om det?


Visste inte det om termostaten, för det säljs en modifierad typ av termostat till M62 motorerna på Ebay, just för att få lägre temp
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #6 skrivet: mars 01, 2017, 03:21:21 »
Hej,
när man drar kontakten till LMM så får DME (motorstyrningen) en ogiltig signal från LMM, så den stänger av input från LMM och lyssnar bara på O2 för att avgöra blandning. Om den går ännu konstigare i 15 sekunder, men sedan går bättre så tycker jag det låter som att LMM är problem. Går den bättre vid kallstart med urdragen LMM?

I vanliga fall så lyssnar ju DME både på LMM (för att avgöra hur mycket luft som kommer) och O2 för att avgöra om förbränningen är för fet (för mycket bränsle) eller mager (den mäter ju mängden oförbränd syre i avgaserna). Tillsammans hjälper de DME att optimera mängden bränsle som ska släppas in, och exakt när - så att kraft blir så bra som möjligt och att både förbrukning och utsläpp minimeras.

Det sitter en till uppsättning O2 efter kattarna, men de är bara till för att mäta att kattarna renar som de ska. Om de inte gör det, så tänds CEL.


Jag har inte sett den termostaten du talar om, men det låter som en rent mekanisk ersättning i stället för den elektriska som motorn egentligen ska ha. Dvs, med den termostaten kan du inte ansluta elsladden (originaltermostaten har ju en elsladd). Syftet är som du säger säkert att få ner den i temp, men det är inte det som är egentliga problemet påstår jag och den kommer dricka mycket mer. Jag tycker inte du ska byta till den (för du kommer tycka det är jobbigt att den dricker 50% mer). Fixa slangarna och det andra istället.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2017, 14:45:55 »
Tjena


Jag har inte testat med kallmotor, men kopplade loss kontakten från LMM och den höll nästan på att dö och sen gick upp i lite högre varv än va den gjorde med LMM kopplad, med lmm kopplad så är tomgången lite slöare än va den brukar vara, så förmodligen LMM då?
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2017, 22:40:41 »
Eftersom du säger att den går bra när den är varm, så tror jag inte på LMM. Då tror jag mer på en läcka i vevhusventilationen eller insuget (ungefär som jag hade - problem med PCV-membranet längst bak på insuget. Det tog ett år innan jag fattade det. Mina symptom var att den var väldigt lynning och ville nästan stanna när man kallstartade. Men efter 30 sekunder så blev den stabil. Det berodde på PCV, för när jag bytte den så blev den perfekt igen.

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #9 skrivet: mars 02, 2017, 02:27:18 »
Tjaa


Men grejen är ju att bilen inte har den prestandan den hade förut, även med varm motor, det är ju de,, har byt alla packningar, som jag skrev tidigare och pcv
får koppla upp den på en dator å se -_- .... så himla segt bara
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #10 skrivet: mars 02, 2017, 20:55:49 »
Det kan vara igensatta kattar. Instatsen i kattarna är keramiska och spricker, gör sönder med åren. Igensatt katt gör att bilen går sämre, tappar kraft.

Skallrar det underifrån bilen när du startar den kall?

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2017, 14:09:37 »
Eftersom min X5 är nu 11år och har samma problem när det är kallt ut misstänker jag att det kommer från kattar.
inget oljud underifrån.

Kan också säga att så fort det är plus grader ute, motorn starta som det ska utan problem.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #12 skrivet: mars 03, 2017, 17:31:53 »
tjenaaa.


När du nämnde kattarna så slog det till i huvudet, jag har något skrammel ibland när jag står på tomgång, speciellt på kall motor, och om jag kör  och gasar på rejält snabbt när motorn är varm så skramlar det till underifrån vid början av kraftig gas acc,  men de inget skrammel när man kör lugnt eller så.
Tack för info och hjälpen gubbar, 


Ska även in till bmw nu 6 mars för återkallning  av förar airbagen, tydligen så har dom upptäckt ett fel med gasgeneratorn vilket gör att det kan frigöras små metallbitar vid utlösen airbag,  så ska be dom se vad för felkoder jag har,
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #13 skrivet: mars 03, 2017, 18:55:17 »
Ska du be dom att kolla kattarna? Isf kom gärna tillbaka med resultat efter BMW besöken.
Engående airbag, jag inte har hört någonting för min X5, kanske kommer snart, det gäller ju många bilar och väntan kan vara rätt lång.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Luan-X5

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW X5 4.4i, går dåligt och bluddrigt när motorn är kall.
« Svar #14 skrivet: mars 03, 2017, 19:04:17 »
jag kommer be dom spara alla felkoder som finns, (om det finns några ) innan dom raderar, för dom måste endå koppla upp datorn till bilen när dom byter airbag,
så ser man om de något annat elektriskt som är galet.. , absolut kommer jag med respons, 


det blev återkallning för bilarna med chassi nr LP10609 i slutet på chassinumret.
don,t hate the game, hate the player.. BMW X for life

 

Reklampartners