Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vibrationer vid motorbromsning  (läst 3618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dibranp

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Vibrationer vid motorbromsning
« skrivet: juni 05, 2017, 00:10:48 »
Hej.
Är rätt så ny på detta forumet äger en BMW 320d e90, idag när jag var påväg hem till en polare så märkte jag på vägen dit att när jag växlade ner alltså motor bromsade vibrerade bilen rätt så konstigt aldrig varit med om det innan.
Det märktes som mest i från 3an till 2ans växel och slutade typ när bilen hittade sitt rätta varvtal. Testade växla ner o trycka ner kopplingen o låta bilen rulla bara o då hände ingenting.
Är rätt så okunnig när det kommer just till detta så jag vänder mig till er med lite mer kompetens angående sånt här och vore väldigt tacksam för svar.
Mvh

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vibrationer vid motorbromsning
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2017, 21:30:13 »
Hej.
Var vibrerar bilen när du motorbromsar? Fram, mitten, bak?
Finns tyvärr flera orsaker som gör att bilen kan vibrerar vid motorbromsen.
Fram kan det vara under motorfästen som är slut.
Mitten kan vara sliten hardyskiva, den kan ge obalans i kardanaxel.
Bak, kan vara knytkors.
Hoppas att det bara är en av dessa saker, klart finns andra men skulle kolla först dessa.
   

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dibranp

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Vibrationer vid motorbromsning
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2017, 22:05:02 »
Hej, det är bakifrån jag märker att vibrationerna kommer ifrån, va ute och burnade lite igår men burnade drygt 10 sekunder Max. Men känner att det ska väl inte kunna orsaka det här ? Var inne på verkstad idag de hade ingen tid idag men de påpekade att det kunde vara både kardanaxeln och att diffoljan bör bytas men. Om det vore kardanaxeln borde väl bilen vibrera även när jag gasar (vilket den inte gör)

Utloggad Dibranp

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Vibrationer vid motorbromsning
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2018, 23:18:21 »
Uppdatering, det var hardyskivan bak som hade gått sönder, bytte ut det och vibrationerna försvann en kort stund sen drygt 1 månad senare fick jag även byta ut Hardy skivan fram samt mellanlagret och har idag många månader senare inga alls problem med det längre :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vibrationer vid motorbromsning
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2018, 06:24:14 »

Tack för uppdateringen. ;)
Bra att det gick undan och det var en av dom tre förslag som jag skrev ovan.
Tänk på att när det är vibration under bilen vid acceleration eller motorbromsa, ofta är det en av dom tre orsaker.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners