Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 730d och 740d  (läst 2758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 730d och 740d
« skrivet: augusti 12, 2011, 11:13:20 »
BMW 730d och 740d

BMW, liksom många andra biltillverkare, börjar med de starkaste och mest imponerande versionerna när en ny modell introduceras. Så var det med 7-serien, då de kraftfulla 735iA och 745iA stolt fick representera kraften hos den nya sjuan. Nu kommer även dieselmotorer till modellen. Som väntat är de är riktigt starka och fullspäckade med modern teknik.

Dieselmotorerna har bland annat andra generationens direktinsprutning (Common Rail) och har förfinats på många vitala punkter jämfört med motsvarande motorer i den förra 7-serien. I BMW 730d sitter en rak sexcylindrig motor som presterar 218 hk vid 4 000 r/min och ett vridmoment på 500 Nm mellan 2 000 och 2 750 r/min. Vill man ha en ännu värre motor, erbjuds även 740d som är åttacylindrig. Effekten är 258 hk vid 4 000 r/min, och vridmomentet är hela 600 Nm (mellan 1 900 och 2 500 r/min).
Dessa bilar blir också de första i världen att utrustas med sexväxlad automatlåda, som även kan växlas manuellt.


Mer kraft, mindre bränsle
De nya dieselmotorerna 730d och 740d har
gott om motorkraft men är snåla på dropparna.

Prestandan då? BMW 730d sprintar från 0 - 100 km/h på 8,0 sekunder och toppar 235 km/h. Storebror 740d är naturligtvis värre och motsvarande siffror är istället 7,4 sekunder respektive 250 km/h. Bränsleförbrukningen är behagligt låg för en stor och vräkig lyxvagn; 0,85 och 0,97 liter/mil för 730d respektive 740d är bra.

Tack vare andra generationens Common Rail-insprutning har man lyckats förbättra prestandan och samtidigt sänka bränsleförbrukningen. Det maximala insprutningstrycket har ökats från 1 350 till 1 600 bar, vilket ger renare avgaser och sänkt förbrukning av bränsle. Båda motorerna uppfyller kraven för avgascertifieringen enligt EU3.
Dieselmotorerna kommer endast att levereras med normalt axelavstånd.
 




Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners