0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som gammal Saab Turbo ägare tvivlar jag inte en sekund på att kall luft är bättre än varm, och inte bara det, fuktig luft är bättre än torr. Men jag tycker filmerna visar med tillräcklig tydlighet att så som 95% av köparna till ett öppet filter monterar dem i sina bilar så är det helt bortkastade pengar. Den enda vinsten för den stora massan är ljudet men frågan är om detta uppväger det faktum att man i de flesta fallen drar in mer skit i motorn.Givetvis går det att optimera en motor mer genom att låta motorn andas enklare men det är inte så enkelt som att riva bort luftfilterboxen och ersätta med ett öppet luftfilter och din mening "Det enklaste man kan göra utan att porta topplock och liknande är ju faktiskt att göra det dessa luftfiltertillverkare tror/låtsas att dom gör. -Förenkla luftflödet till motorn." tolkar jag som att vi tycker likadant.
Jag tror vi är helt överens här Fredrik, jag är lite yrkesskadad och gick på lite hårt här kanske. Man ska låta datorn vara när man är lite på fyllan...Men faktum är att det är fruktansvärt svårt att mäta något så enkelt som effekt. Det man ser på dynon eller bromsen går inte att jämföra med andra mätningar utan en massa andra mätdata. Det är lika enkelt att göra ett sånt här test som visar det motsatta. Det är lite det jag hakade upp mig på. Det är ju precis som du säger att dom flesta ser nog ljudet som den största vinsten, sen blir det ju lite av en psykologisk effekt av det hela och arsel-dynamometern säger att det är 10hk till, -vilket det kan vara för att det gamla Biltemafiltret var fullt med sand och skräp. Du har helt rätt angående temperatur och även luftfuktighet, en faktor till som är viktig är lufttrycket. Luftens densitet vid olika atmosfärtryck är påtaglig. Det är därför det sitter en atmosfärtrycksgivare på alla bilar med insprutning. Det är ju oftast en ren geografisk fråga, -hur högt över havet man är, men även det lokala vädret ger skillnader. Det här är väldigt uppenbart i tävlingar som Pikes Peak, där man startar på låg höjd och kör uppför ett berg, Det krävs enormt stora turbos för att kunna leverera luft när dom är högst upp på slutet, men vid starten så går bilarna rätt skabbigt.