Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Missnöjd  (läst 1329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Missnöjd
« skrivet: november 07, 2018, 17:46:53 »
Hej Forumet.


Jag är lite missnöjd med ljudet från högtalarna på bilen.
Spelar man högt så låter det som dom om högtalarna var några billiga kines högtalare.
Det skorrar liksom eller hur man nu ska förklara.
Har en V70 2001 och där är både basen och ljudet mycket bättre.
Likadant var det med förra bilen, En passat 2015 som jag bytte in mot den här. Hur bra ljud som helst.
Man kan ju tycka att BMW borde ha högre kvalité på högtalarna.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Missnöjd
« Svar #1 skrivet: november 07, 2018, 20:47:58 »
Hej Forumet.


Jag är lite missnöjd med ljudet från högtalarna på bilen.
Spelar man högt så låter det som dom om högtalarna var några billiga kines högtalare.
Det skorrar liksom eller hur man nu ska förklara.
Har en V70 2001 och där är både basen och ljudet mycket bättre.
Likadant var det med förra bilen, En passat 2015 som jag bytte in mot den här. Hur bra ljud som helst.
Man kan ju tycka att BMW borde ha högre kvalité på högtalarna.


Hej

Det är säkert standardstereon du har i din bil. Såvitt jag förstått så finns det tre olika val. Standard, hifi lr harman kardon som ska vara det bästa utav dessa tre. Själv har jag standard men är nöjd med ljudet ändå. Lät skit i början men när jag började skruva på inställningarn så vart det bättre, fast har inget skorr i mina högtalare.


Innan bmw'n så hade jag en S80 D5 - 2008 och den satt en premiumstereo och det vart mycket bättre ljud om jag jämför med bmw'n, så visst du har rätt i att det inte är det bästa ljudet i standardstereon men det finns bättre högtalare att köpa och förstärkare osv om man vill förbättra ljudet, fast det kostar en slant.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Missnöjd
« Svar #2 skrivet: november 08, 2018, 19:43:02 »
Jo det stämmer. Men då kan det kvitta. Vill inte lägga ut några pengar på ljudet. Man är ju inte 20 år längre.
Annars så hade ju en förstärkare och baslåda kanske hjälpt.


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Missnöjd
« Svar #3 skrivet: november 09, 2018, 02:44:10 »
Om det är bas du är ute efter, så gör högtalarna som sitter under stolarna susen. Inte alla ljudpaket har dem, men du kanske kan eftermontera dem?

Själv gick jag lite "över bord" med min gamla entusiastbil; en E39 540 Touring. Den hade värdelöst ljud tyckte jag, trots att det skulle vara BMWs största DSP-system från 1998.

Eftersom jag ville ha kvar bilen, så skruvade jag ur den gamla original-subwoofern och BMWs slutsteg och bytte de mot ett Phoenix Gold slutsteg och en egenbyggd bas med två st 10-tummare som jag byggde ner i reservhjulsbaljan. Bytte dörrhögtalare mot Infinity också -- vilken enorm skillnad det blev!

Jag passade på att byta huvudenheten också, mot en 7-tumsskärm med GPS, blåtand och digital-TV. Det syns inget utanpå och blev inte så dyrt, kring 10 000 för allt.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Missnöjd
« Svar #4 skrivet: november 16, 2018, 19:44:41 »
Hej Lasse.


Jo bas under stolarna brukar bli bra ljud i dom.
Jag själv har aldrig haft det. Men brorsans ML hade subwoofer under baksätet och den lät gött. Fast det var original.
Jag har börjat vänja mig vid ljudet. Om jag inte höjer för mycket så låter det rätt ok faktiskt.
Så jag höjer inte mera nu än vad som är tillräckligt.
Och absolut inte när det sitter med någon, Då jag inte vill att någon annan ska höra det dåliga ljudet  ;)

 

Reklampartners