0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det kanske är läge för R-däck för att ha någon som helst chans att nyttja effekten? Fruktansvärt stor skillnad i greppnivå jämfört med vanliga däck, även sportigare varianter. Nackdelen är slitaget, de äts upp fort, och de är inte helt bra mot vattenplaning.
Det är en helt enorm skillnad. Jag kör på 225/45-17 och 245/40-17 till vardags på Compacten och greppnivån går inte att jämföra med mina 195/55-15 R-däck. Dock vill R-däck gärna ha lite värme för maximalt grepp, men redan som kalla kör de åttor runt gatdäck. Om du nu ska skaffa R-däck så förhör dig lite med folk som kan rekommendera lämpliga dimensioner för bilens vikt. För breda kan faktiskt generera sämre grepp då det blir svårt att få temp i dem.
Det låter bra. Då ska det nog bli R-däck till våren/sommaren. Jag vill ju kunna nyttja effekten, och då måste det bli nya däck. ..hmm, men då får det bli sämre grepp ..för smalare dimensioner än det jag har nu vill jag inte ha, det är inte snyggt.
För att förtydliga så påverkar bilens vikt hur däckens värms upp. För breda däck kontra bilens vikt kan ge sämre grepp än det som vore optimalt. Men även om den "snyggaste dimensionen" inte är den bästa kommer du inte att bli besviken över den ökade greppnivån i alla fall. Men man bör ha snabbt slitage och sämre motstånd mot vattenplaning i bakhuvudet när man kör R på gata.
Köp navbultar då kommer bilen se grymmare ut även med smalare däck eftersom däcken då sticker ut lite från skärmkanten. Som de här...http://gwerks.files.wordpress.com/2009/08/eibach-pro-spacers3.jpg
Så sjukt galet gjort, z4m!Nästan så man blir frånåkt...