Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd  (läst 51164 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #120 skrivet: november 17, 2010, 19:00:35 »
Det kanske är läge för R-däck för att ha någon som helst chans att nyttja effekten?  :) Fruktansvärt stor skillnad i greppnivå jämfört med vanliga däck, även sportigare varianter. Nackdelen är slitaget, de äts upp fort, och de är inte helt bra mot vattenplaning.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #121 skrivet: november 17, 2010, 19:11:09 »
Det kanske är läge för R-däck för att ha någon som helst chans att nyttja effekten?  :) Fruktansvärt stor skillnad i greppnivå jämfört med vanliga däck, även sportigare varianter. Nackdelen är slitaget, de äts upp fort, och de är inte helt bra mot vattenplaning.

Är det verkligen så stor skillnad på greppet mellan vanliga däck/R-däck?
Är det på det viset så ska jag nog satsa på  R-däck ..
BMW M3 E92

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #122 skrivet: november 17, 2010, 19:20:08 »
Det är en helt enorm skillnad.  :) Jag kör på 225/45-17 och 245/40-17 till vardags på Compacten och greppnivån går inte att jämföra med mina 195/55-15 R-däck. Dock vill R-däck gärna ha lite värme för maximalt grepp, men redan som kalla kör de åttor runt gatdäck. Om du nu ska skaffa R-däck så förhör dig lite med folk som kan rekommendera lämpliga dimensioner för bilens vikt. För breda kan faktiskt generera sämre grepp då det blir svårt att få temp i dem.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #123 skrivet: november 17, 2010, 19:34:06 »
Det är en helt enorm skillnad.  :) Jag kör på 225/45-17 och 245/40-17 till vardags på Compacten och greppnivån går inte att jämföra med mina 195/55-15 R-däck. Dock vill R-däck gärna ha lite värme för maximalt grepp, men redan som kalla kör de åttor runt gatdäck. Om du nu ska skaffa R-däck så förhör dig lite med folk som kan rekommendera lämpliga dimensioner för bilens vikt. För breda kan faktiskt generera sämre grepp då det blir svårt att få temp i dem.

Det låter bra. Då ska det nog bli R-däck till våren/sommaren. Jag vill ju kunna nyttja effekten, och då måste det bli nya däck. :D ..hmm, men då får det bli sämre grepp ..för smalare dimensioner än det jag har nu vill jag inte ha, det är inte snyggt. :D
BMW M3 E92

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #124 skrivet: november 17, 2010, 19:40:59 »
Det låter bra. Då ska det nog bli R-däck till våren/sommaren. Jag vill ju kunna nyttja effekten, och då måste det bli nya däck. :D ..hmm, men då får det bli sämre grepp ..för smalare dimensioner än det jag har nu vill jag inte ha, det är inte snyggt. :D
För att förtydliga så påverkar bilens vikt hur däckens värms upp. För breda däck kontra bilens vikt kan ge sämre grepp än det som vore optimalt. Men även om den "snyggaste dimensionen" inte är den bästa kommer du inte att bli besviken över den ökade greppnivån i alla fall.  :) Men man bör ha snabbt slitage och sämre motstånd mot vattenplaning i bakhuvudet när man kör R på gata.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #125 skrivet: november 17, 2010, 19:42:57 »
Det låter bra. Då ska det nog bli R-däck till våren/sommaren. Jag vill ju kunna nyttja effekten, och då måste det bli nya däck. :D ..hmm, men då får det bli sämre grepp ..för smalare dimensioner än det jag har nu vill jag inte ha, det är inte snyggt. :D


Köp navbultar då kommer bilen se grymmare ut även med smalare däck eftersom däcken då sticker ut lite från skärmkanten.

Som de här...http://gwerks.files.wordpress.com/2009/08/eibach-pro-spacers3.jpg

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #126 skrivet: november 17, 2010, 19:49:26 »
För att förtydliga så påverkar bilens vikt hur däckens värms upp. För breda däck kontra bilens vikt kan ge sämre grepp än det som vore optimalt. Men även om den "snyggaste dimensionen" inte är den bästa kommer du inte att bli besviken över den ökade greppnivån i alla fall.  :) Men man bör ha snabbt slitage och sämre motstånd mot vattenplaning i bakhuvudet när man kör R på gata.
Ok, tack .. det ska jag ha i åtanke.
BMW M3 E92

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #127 skrivet: november 17, 2010, 19:52:27 »
Köp navbultar då kommer bilen se grymmare ut även med smalare däck eftersom däcken då sticker ut lite från skärmkanten.

Som de här...http://gwerks.files.wordpress.com/2009/08/eibach-pro-spacers3.jpg

Spacers har jag redan bak, men inga fram. Det går nog sätta dit bredare skulle jag tro.
BMW M3 E92

Utloggad Anders_farsa

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #128 skrivet: november 18, 2010, 14:31:22 »
Så sjukt galet gjort, z4m!

Nästan så man blir frånåkt...;););)

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Kompressorkit från ESS Tuning är beställd
« Svar #129 skrivet: november 18, 2010, 14:45:42 »
Så sjukt galet gjort, z4m!

Nästan så man blir frånåkt...;););)

Haha, jag håller med :D
Vi kan väl ta ett rejs till sommarn ;D
BMW M3 E92

 

Reklampartners