Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Begagnadguide BMW Z4  (läst 3811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Begagnadguide BMW Z4
« skrivet: januari 06, 2012, 11:07:15 »
Redan Z3 var en uppskattad roadster på 90-talet, och Z4 tog
över som en mer vuxen och vardagsduglig sportbil. Ägarna
älskar den och åtta av tio rapporterar inga fel alls. Köpläge?
Läs mer:
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111308.pdf
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Begagnadguide BMW Z4
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2013, 01:03:47 »
Kul med kurvigt


BMW Z4 är modernare och roligare att köra än sin föregångare Z3, men priserna är höga.


BMW Z4 visades hösten 2002 som ersättare till roadstern Z3. Bilen finns både som cabriolet och som coupé, men cabben är i särklass vanligast. Modellen tillverkades i South Carolina, USA, och fick en facelift 2006. En helt ny generation kom 2009, från och med då tillverkad i Tyskland.
 
Till en början fanns Z4 med två sexcylindriga motorer, 2,5 liter och 177 hk samt 3,0 liter och 231 hk. Senare kom en 2,2-liters motor 170 hk, en 3-liters motor på 265 hk samt 2,5-litersmotorer på 192 hk och 218 hk. Toppversionen Z4 M har 3,2-liters motor på 343 hk. Enklaste motorn är en fyrcylindrig maskin på två liter och 150 hk. Någon dieselmotor finns inte.
 
Väghållningen för Z4 är betydligt stabilare jämfört med Z3, och Z4 gör faktiskt inte heller bort sig på en racerbana. På kurviga småvägar eller i hög fart på motorväg är också Z4 en trevligare bil än föregångaren. BMW Z4 är roligare att köra än Mercedes SLK, men Porsche Boxster är strået vassare när det gäller körglädje. En del Z4-ägare klagar dock på att de punkteringsfria däcken är mycket spårkänsliga.
 
Förarmiljön håller god BMW-klass, både lättskött och snyggt utfört. Framstolarna ger bra komfort, men in- och ursteget är inte det mest bekväma. Här gäller det att vara lite vig i kroppen. Något baksäte finns inte, Z4 är strikt tvåsitsig. Bagageutrymmet är trångt och särskilt praktisk är förstås inte bilen.
 
Krocksäkerheten är godkänd, Z4 fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.
 
Besiktningen klarar Z4 betydligt bättre än medelbilen, med undantag av slitna däck som naturligtvis har med körbeteendet att göra. Tidigare var spindellederna av sämre kvalitet, men här verkar BMW ha ryckt upp sig. Numera får bilen sällan underkänt för glapp i leder.
 
Däremot finns det andra problem att se upp med. Elektronikfel med strulande lås och larm förekommer liksom trilskande stereo. Ryckig motorgång beror ofta på fel i motorelektroniken, dessbättre inte så vanligt, men det kan vara dyrt att åtgärda beroende på om det krävs uppdatering av mjukvaran eller ej. I värsta fall måste databoxen för motorstyrningen bytas ut.
 
Gummibussningar kan vara slitna på en hårt körd Z4 vilket märks genom knarrande oljud från fram- eller bakvagn. Bakfjädrarna kan också vara ansträngda.
 
Motorn har kamkedja, vilken normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Men lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan. Om kedjan behöver bytas blir det dyrt.
 
Om du är spekulant på en cabrioletmodell, kontrollera att det elmanövrerade taket fungerar som det ska och att det sluter tätt. Ett tips kan vara att köra bilen i en högtryckstvätt för att se efter om vatten läcker in i kupén. Motorn till cabrioletfunktionen kan vara sliten och dessutom dyr att byta. Gnisslande och knarrande inredningsdetaljer klagar också en del ägare på. Trots att Z4 kom i en ny modell 2009 är det fortfarande sug efter äldre Z4. Det gör att begpriserna är höga. Privatimporterade exemplar bör vara betydligt billigare än i prislistan här intill.
 
Mätarställningen kan vara manipulerad, vilket gör att du som köpare blir lurad både på bilens värde och på vilka reparationer som väntar. Privatimporterade exemplar gör också att den redan dyra försäkringspremien blir ännu högre. En svensksåld Z4 är ett tryggare köp. Ett privatimporterat exemplar bör vara minst 20 000–30 000 kr billigare för att affären ska vara jämförbar.
http://www.begkopguiden.se/node/885
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners